Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH90-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.08.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Opettaja
- Ilona Tanskanen
- Henni Syrjänen
- Timo Korhonen
- Ismo Luukkonen
- Tuulikki Hattunen
Vastuuopettaja
Ilona Tanskanen
Ryhmät
-
YTAUKS24Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S24
-
YVALOS24Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S24
-
YMUSIS24Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi
- 03.09.2024 13:00 - 16:00, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu KU00CH90-3004
- 08.10.2024 09:00 - 12:00, Taide uusissa konteksteissa 1
- 05.11.2024 13:00 - 17:00, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu KU00CH90-3004
- 03.12.2024 13:00 - 17:00, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu KU00CH90-3004
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.
Sisältö
• Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa
• Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi
• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa
Oppimateriaalit
• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017): Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2023): Hyvä tieteellinen käytäntö https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/, mukaan lukien Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
• Kontaktiopetus kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa: Opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset ja vuorovaikutteiset aktiviteetit.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.
• Opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen alustavan suunnitelman laatiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuvat useimmiten yksilötöinä, minkä lisäksi kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään kontaktitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä ja annetaan vertaispalautetta toisten opinnäyteideoista. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetukseen osallistuminen ja valmistautuminen vaatii noin 20 tunnin työpanoksen.
Opiskelijan työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op (noin 27 tunnin työpanos)
• Oppimistehtävä: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta (syyskussa vaatii noin 16 tunnin työpanoksen)
• Essee oman tutkimus- ja/tai kehittämishakkeen keskeisistä käsitteistä (noin 30 h työpanos)
• Kontaktiopetus siihen liittyvine ennakko- ja jälkitehtävineen (22 h)
• Kokoava tehtävä: opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen alustava suunnitelma, jota rakennetaan opintojakson edetessä ja joka palautetaan viimeistään 15.12.2024. Alustavista suunnitelmista annetaan vertaispalautetta hyödynnettäväksi suunnitelman valmistelemisessa. Suunnitelmat esitellään ja niitä kommentoidaan opintojaksolla Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi tammikuun kontaktijaksolla.(Vaatii noin 40 h työpanoksen)
Suunnitelma sisältää tutkimusasetelman, tietoperustan, menetelmät, aineistonhallinnan suunnitelman, hankkeen toteuttajat ja organisoitumisen, työsuunnitelman (projektisuunnitelman), resursoinnin, dokumentoinnin ja tiedottamisen sekä riskien hallinnan samoin kuin toiminnan arvioinnin ja laadun varmistamisen valmistelun sekä alustavan lähdeluettelon.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikien osatehtävien hyväksyttyä suorittamista. Osatehtävien hyväksytty suorittaminen puolestaan edellyttää, että tehtävät sisältävät asianmukaisesti toteutettuina kaikki ne sisällöt, jotka tehtävänannoissa on esitetty. Arviointikriteerit voidaan määritellä tarkemmin kunkin osatehtävän tehtävänannossa.
Sisällön jaksotus
• Opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa; oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen valmistelu ja suunnitelmapohja (3.9.2024 klo 13 - 17 ensimmäinen kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (toisella kontaktijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi, siten, että tehtävät tulee olla suoritettuna 15.12.2024)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa, opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen suunnitelma (8.10.2024, klo 13 - 17 toinen kontaktijakso ja siihen liittyvät tehtävät)
• Projektinhallinnan työkalut (5.11.2024 klo 13 - 17) kolmas kontaktijakso ja siihen liittyvä oppimistehtävät)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja aineistonhallinta kehittämishankkeessa (3.12.2024 klo 13 - 17, neljäs kontaktijakso ja siihen liittyvä oppimistehtävä)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla valmistellaan opinnäytetyöhön kuuluvan tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttamista. Opintojakson aikana opiskelija valmistelee oppimistehtävien tukemana tutkimus- ja kehittämishankettaan ja siihen liittyvää tutkimuksellista tiedonhankintaa sekä laatii tutkimus- ja kehittämissuunnitelmansa.
Opintojakso sisältää yhteisiä osioita muiden Taideakatemian Master School -koulutusten kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojaksolla tehtäviin oppimistehtäviin. Tahtävät arvioidaan asteikolla hylätty - hyväksytty. Koko opintojakson arviointi perustuu opintojakson tehtäviin, niiden hyväksyttyyn suorittamiseen.
Hylätty (0)
Suoritus on hylätty, mikäli jokin osatehtävistä puuttuu tai sitä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tavalla.