Valokuvataide nyt 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CO17-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.08.2024 - 09.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 12
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide
Opettaja
- Harri Pälviranta
- Jari Silomäki
- Ismo Luukkonen
Vastuuopettaja
Ismo Luukkonen
Ryhmät
-
YVALOS24Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S24
- 04.09.2024 09:00 - 17:00, Valokuvan YAMK
- 07.10.2024 11:00 - 17:00, Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3002
- 08.10.2024 09:00 - 12:00, Valokuvan YAMK
- 04.11.2024 09:00 - 17:00, Valokuvataiteen YAMK
- 05.11.2024 09:00 - 12:00, Valokuvataiteen YAMK
- 02.12.2024 09:00 - 17:00, Valokuvataiteen YAMK
- 03.12.2024 09:00 - 12:00, Valokuvataiteen YAMK
Tavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta. Tällöin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto. Taiteellisen työskentelyn kontekstien ja toimintatapojen tunnistaminen vahvistaa opiskelijan omaa työskentelyä.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan nykytaiteen ja valokuvataiteen ajankohtaisia ilmiöitä ja teemoja suhteessa omaan työskentelyyn. Pohdittavana ovat tämänhetkisen valokuvataiteen erilaiset suuntaukset,
toimintamallit, esteettiset trendit sekä temaattiset painopisteet.
Oppimateriaalit
Kurssiin liittyvä kirjallisuus:
• Weselius, Hanna (toim.) 2022. Jälki – Kirjoituksia valokuvasta. Helsinki: Kustantamo S&S.
https://kustantamo.sets.fi/kirja/jalki-kirjoituksiavalokuvasta/?gclid=EAIaIQobChMImoKQ9Zio_AIViKkYCh0qywByEAAYASAAEgLBgPD_
BwE
• Wells, Liz (ed.) 2021. Photography: A Critical Introduction (6th Edition). London:
Routledge.
• Bogre, Michelle 2019. Documentary Photography Reconsidered. London: Routledge.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Läsnäolon ja osallistumisen perusteella hyväksytty/hylätty.
Sisällön jaksotus
Valokuvataide nyt 10 op
Valokuvataide nyt 1, 5 op syksy 2024
Valokuvataide nyt 2, 5 op kevät 2025
Valokuvataide nyt -opintokokonaisuus pureutuu tämänhetkisen valokuvataiteen erilaisiin suuntauksiin, toimintamalleihin, esteettisiin trendeihin ja temaattisiin painopisteisiin. Koulutus tarkastelee valokuvataiteen nykyolemusta samaan aikaan kiikareilla ja mikroskoopilla. Keskustelulähtöisessä opitusmetodissa opimme ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta, jolloin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto, sekä vahvistamaan omaa työskentelyä tunnistamalla taiteellisten konteksteja ja toimintatapoja.
Lokakuu 2024, ma 7. – ti 8.10.
Teema maanantai: Valokuvataide nyt
• Aloitus – Valokuvataide nyt. Mistä tulemme, missä olemme, minne menemme?
o Laaja esittely ja kavalkadi kaikenlaista matskua, mitä valokuvataide on nyt :AIkuva, kaupallinen puoli, nykytaide, www-pohjainen, seinälle tehtävät, liikkuva kuva, jne.
o Jari esittelee teoksiaan, suhteuttaa ne päivän teemaan
o Ennakkotehtävä: Esittele kolme itsellesi merkityksellistä valokuvaajaa, jonka teokset kiinnittyvät erityisen hyvin tähän aikaan, siihen millaista valokuvataide on 2024.
• Metodimainen työskentely
• Teos ja sen monet muodot
Marraskuu 2024, ma 4. – ti 5.11.
Teema maanantai: valokuvakirja
• Alustus: Jari ja Harri kertovat omista kirjaprosesseistaan, esittelevät omien kirjojen tekemisen kulkua. Budjetit. Kirjan tekemisen prosessi.
• Ennakkotehtävä: Kaiva esille itseäsi kiehtova valokuvakirja (mielellään sellainen joka sinulla itselläsi on) ja pura se osatekijöihin. Millainen menetelmä on käytössä, miten aihe käsitellään, mikä on aihe, kuvan ja tekstin suhde, graafiset ratkaisut, materiaalit, painotekniset seikat,
mihin genreen sijoittaisit kirjan, mitä tekisit toisin, mikä mättää, mikä erityisen onnistunutta, jne. Ota kirja mukaan ja valmistaudu puhumaan kirjasta lyhyesti.
• Materiaalit: kirjat. Tuodaan mukana kirja
Joulukuu 2024, ma 2. – ti 3.12.
Teema maanantai: Laventuneet dokumentaarisuudet: Uudet etiikat, toimijuuden leveneminen
• Alustus: Harri esittelee töitään ja pohtii niitä erityisesti dokkarin tulokulmasta
• Ennakkotehtävä: Lue Harri Pälvirannan väitöksen dokkariluku ja Maija Savolaisen essee Jälkikirjasta. Kirjoita näiden artikkelien ja muun omaamasi tiedon pohjalta lyhyt essee siitä miten itse ymmärrät dokumentin/dokumentaarisuuden. Pohdi myös sitä mikä on oman
työskentelysi suhde dokumentaarisuuteen. Nosta teksteistä esiin kohtia, jotka vaikuttivat sinuun tai jotka arveluttivat sinua. Suhtaudu lukemaasi myös kriittisesti.
• Materiaalit: leffa ja artikkelit
• Sisällöt: dokumentaarisuuden rajojen avautuminen ja dokkarin käsitteen avartuminen. Dokkarin etiikka ja haasteet, itsereflektiivisyys, itsesensuuri, jakautuneet toimijuudet eli ’toisten’ tuominen mukaan tekijöinä…
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty