Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogiikka 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH79-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Taideakatemia / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 12
Koulutus
Musiikin koulutus
Opettajat
Pirita Juppi
Timo Korhonen
Vastuuopettaja
Timo Korhonen
Ryhmät
YMUSIS24
Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi
Opintojakso
KU00CH79

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digitarinatyöpaja 1
Ma 16.09.2024 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Digitarinatyöpaja 2
Ma 23.09.2024 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Vapaaehtoinen videoeditointikoulutus
Ma 07.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005
Valmiiden digitarinoiden katselu / pedagogiikan uusia tuulia
Ma 04.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005
Ti 05.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005
Ti 03.12.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Musiikkipedagogiikka 1 KU00CH79-3005
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja analysoida musiikkipedagogian keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä oman kehittämistehtävän näkökulmasta
• hahmottaa ja valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja, menetelmiä ja työkaluja eri toimintaympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista musiikkipedagogian sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
• suunnitella ja toteuttaa musiikkipedagogin työtä oman profiilin mukaisesti, tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla musiikkipedagogin käsitettä laajemmin toimialana.
• tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
• tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.

Henkilökohtaisia osaamistavoitteita määritellään pedagogisen kehittämistehtävän tarpeet huomioiden. Opintojaksolla perehdytään teknologia-avusteisen musiikkipedagogiikan mahdollisuuksiin.

Kontaktipäivien tarkat sisällöt löytyvät itsLearning-kurssiympäristöstä.

KONTAKTIPÄIVÄT SYYSKUUSSA:
2.9.klo 8.30-15.30 verkossa
3.9.2024 kampuksella 9.00-16.00; aamupäivä H112 ja iltapäivä H 115
9.9. klo 9-12 verkossa ja
16.9. verkossa klo 9-11

KONTAKTIPÄIVÄT LOKAKUUSSA:
7.10. klo 9-12 verkossa ja
8.10..klo 9-16.30 verkossa;

KONTAKTIPÄIVÄT MARRASKUUSSA
4.11. klo 9-12 verkossa
5.11. klo 9-16.30 verkossa

KONTAKTIPÄIVÄT JOULUKUUSSA
2.12. klo 9-15.30 kampuksella.
3.12. klo 9.16.30 verkossa
4.12. opinnäytetyöseminaari, aika ja paikka tarkentuvat myöhemmin

Muutokset aikataulussa ovat mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida musiikkipedagogian keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä oman kehittämistehtävän näkökulmasta
- hahmottaa ja valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja, menetelmiä ja työkaluja eri toimintaympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
- hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista musiikkipedagogian sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
- suunnitella ja toteuttaa musiikkipedagogin työtä oman profiilin mukaisesti, tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
- hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla musiikkipedagogin käsitettä laajemmin toimialana.
- tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, näkee yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
- tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.

Sisältö

Tällä opintojaksolla syvennytään omaan profiiliin musiikkiammattilaisena, ja luodaan oma digitaalinen uratarina. Pohditaan miten oma ammatti-identiteeti muotoutuu, ja millaisia erilaisia osaajaidentiteettejä ja ammatillisia polkuja voi olla.

Syvennytään taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaan määritellen miten ohjeistus vaikuttaa musiikkipedagogin työhön.

Perehdytään käänteisen oppimisen, käänteisen luokkahuoneen ja käänteisen arvioinnin käsitteisiin, ja siihen mitä edellämainitut käsitteet tarkoittavat käytännössä, erityisesti omassa työssä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi. Opintojakson laajuus vastaa noin 135 tunnin työskentelyä.

Opetusmenetelmät

Kontakti- ja etäopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.
- Ryhmätyöskentely

Kansainvälisyys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.

Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään pedogiseen kehittämistehtävään sopivia menetelmiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Vastuuopettajat arvioivat oppimistehtävät. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Tuutoropettaja kirjaa lähipäivien osallistumissuoritukset ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset.
Suoritus on hylätty, mikäli jokin osatehtävistä puuttuu tai sitä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tavalla.

Siirry alkuun