Siirry suoraan sisältöön

Sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu 1 (1 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CJ74-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS24
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
  • 05.11.2024 13:15 - 14:45, Sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu
  • 11.12.2024 13:15 - 16:30, Sirkuksen soolodemojen katsominen ja palautteen antaminen
  • 12.12.2024 10:45 - 12:15, Sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu
  • 17.12.2024 09:00 - 10:30, Sirkusopiskelijan HOPS-keskustelut erillisen aikataulun mukaan
  • 17.12.2024 10:45 - 12:15, Sirkusopiskelijan HOPS-keskustelut erillisen aikataulun mukaan
  • 18.12.2024 09:00 - 10:30, Sirkuksen tilojen yhteinen siivous ja järjestäminen joululomalla
  • 18.12.2024 10:45 - 12:15, Sirkuskoulutuksen yhteinen syyskauden lopetus
  • 18.12.2024 12:15 - 13:15, Joulupuuroa ja glögiä
  • 07.01.2025 09:00 - 12:00, Kevätlukukauden sirkuksen yhteinen aloitus
  • 24.01.2025 09:00 - 12:15, Pajakortti, sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu
  • 24.01.2025 13:15 - 16:30, Sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu 1 KU00CJ74-3004, pajakortti
  • 04.02.2025 13:15 - 14:45, Sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu 1 KU00CJ74-3004
  • 10.02.2025 13:15 - 14:45, Sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu 1 KU00CJ74-3004
  • 24.03.2025 13:15 - 14:45, Sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu 1 KU00CJ74-3004
  • 12.05.2025 13:15 - 16:30, Sirkuksen opinnäytetyöseminaari
  • 20.05.2025 09:00 - 12:15, Sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu 1 KU00CJ74-3004
  • 22.05.2025 13:15 - 16:30, Sirkusopiskelijan ammatillinen kasvu 1 KU00CJ74-3004

Tavoitteet

Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.

Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.

Sisältö

Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät

Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus

Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet

Arviointi
hyväksytty / hylätty

Oppimateriaalit

Peppi, Messi, Itslearning. Opettajan ja henkilökunnan jakama materiaali tilaisuuksissa.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, dialogisuus, vertaisoppiminen, itsereflektio.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä, yksilö-, pari- ja pienryhmätyöskentely. Hops-keskustelut erikseen sovitusti tutoropettajan kanssa: aloituskeskustelu ennen syyslomaa ja syyslukukauden lopussa syyskauden oppimista reflektoiden.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sirkusyhteisön, Taideakatemian ja Turun AMK:n yhteisöjen tapaamisiin osallistuminen sovitusti.
Jos opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen kertyviä läsnäoloja jää uupumaan, niiden toteuttaminen erillisillä tutor-opettajan kanssa sovituilla tehtävillä toteuttaen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sirkusyhteisön, Taideakatemian ja Turun AMK:n yhteisön ammatillista kasvua sekä opintojen tekemistä tukevien lukujärjestykseen kirjattuihin tapaamisiin osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla. Hops-keskusteluun osallistuminen tutoropettajan kanssa aktiivisena oppijana 2 kertaa lukuvuoden aikana. Oman hopsin jatkuva omaehtoinen ylläpitäminen ja kehittäminen oppimispäiväkirjan avulla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osallistuu sirkuskoulutuksen, esittävän taiteen ja Turun AMK:n Taideakatemian yhteisön tapaamisiin: lukukauden aloitus- ja päätöstilaisuuksiin, koulutuksen infotilaisuuksiin ja verkostoitumistilaisuuksiin. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja läsnäolevaa, hänellä on ammattimainen asenne ja motivaatio oppia ja jakaa omaa osaamistaan toisille sekä analysoida oppimaansa toisten kanssa. Opiskelija on tehnyt opintojaksoon liittyvät oppimistehtävät annetussa aikataulussa.

Sisällön jaksotus

Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.

Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.

Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät

Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus

Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan aktiivisuus ja läsnäolo, ammattimainen asenne ja motivaatio oppimiseen ja oman oppimisen analyysin taidot. Ryhmässä toimimisen tiedot ja taidot. Reflektoinnin tiedot ja taidot.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut sirkuskoulutuksen, esittävän taiteen ja Turun AMK:n Taideakatemian yhteisön tapaamiseen. Osallistuminen on ollut epäammattimaista ja motivaatio oppia ei välity opiskelijan toiminnasta. Jaksoon liittyviä annettuja oppimistehtäviä ei ole toteutettu tehtävänantojen mukaisesti ja määräajassa.