Anatomia ja fysiologia (4 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CI33-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Milka Reponen
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS24Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
- 11.09.2024 13:15 - 16:30, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004
- 18.09.2024 13:15 - 16:30, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004
- 25.09.2024 13:15 - 14:45, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004 oma työ
- 09.10.2024 13:30 - 16:30, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004
- 23.10.2024 13:15 - 16:30, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004
- 30.10.2024 13:15 - 16:30, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004
- 06.11.2024 13:15 - 16:30, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004
- 13.11.2024 13:15 - 16:30, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004
- 20.11.2024 13:15 - 16:30, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004
- 27.11.2024 13:15 - 14:45, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004 oma työ
- 04.12.2024 13:15 - 14:45, Anatomia ja fysiologia KU00CI33-3004 oma työ
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön, keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy hyödyntämään em. tietoa ammattiopinnoissaan. Opiskelija osaa selittää ihmisen perusfysiologian, erityisesti lihas-, neuro- ja hengitysfysiologian siten, että hän pystyy käyttämään em. tietoa ammattiopinnoissaan.
Sisältö
Opintojakso rakentaa tieto- ja taitopohjaa sirkuksen turvalliselle harjoittelulle ja sirkusammattilaiseksi kouluttautumiselle.
Opiskelu sisältää luentoja, harjoituksia, harjoitustöitä ja tentin.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Andrew Biel (2019). Reittiopas ihmiskehoon. 6. laitos.
Jacqui Greene Haas (2018). Dance Anatomy. 2. laitos
Emily Scherb (2018). Applied Anatomy of Aerial Arts.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellinen oppiminen. Omaehtoinen itsenäinen oppminen. Kirjallisuuteen ja jaettuun oppimateriaaliin perehtyminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, yksilö-, pari- ja pienryhmätyöskentely. Lähiopetus ryhmässä. Lukeminen ja kirjoittaminen. Havainnointi ja analysoiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoon ei ole valinnaista suoritustapaa. Poissaoloista tehdään poissaolojen korvaavia tehtäviä. Mikäli opintojakso jää suorittamatta, tutoropettajan kanssa hops-keskustelussa jutellaan opintojakson myöhemmistä suoritustavoista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson lähiopetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla. Annettujen oppimistehtävien toteuttaminen tehtävänannon mukaisesti ja annetussa aikataulussa. Tenttiin osallistuminen annetussa aikataulussa.
Sisällön jaksotus
Yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön, keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy hyödyntämään em. tietoa ammattiopinnoissaan. Opiskelija osaa selittää ihmisen perusfysiologian, erityisesti lihas-, neuro- ja hengitysfysiologian siten, että hän pystyy käyttämään em. tietoa ammattiopinnoissaan.
Yleinen sisältö:
Opintojakso rakentaa tieto- ja taitopohjaa sirkuksen turvalliselle harjoittelulle ja sirkusammattilaiseksi kouluttautumiselle.
Opiskelu sisältää luentoja, harjoituksia, harjoitustöitä ja tentin.
Kehon tasot ja akselit sekä liikkeen suunnan terminologia. Tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta, hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta sekä keskus- ja ääreishermoston rakenne ja toiminta sirkuksen ammattilaisen näkökulmasta. Opintojakso rakentaa tieto- ja taitopohjaa sirkuksen turvalliselle harjoittelulle ja sirkusammattilaiseksi kouluttautumiselle.
Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön, keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy hyödyntämään em. tietoa ammattiopinnoissaan.
Kurssin tavoitteena on lisäksi, että opiskelija ymmärtää sirkuksen ammattilaisen näkökulmasta seuraavat asiakokonaisuudet: kehon ryhti ja linjaus, keskustan tuki, lapatuki, kehon osien väliset yhteydet, voima, liikkuvuus, koordinaatio, hengittäminen, kuormitus, harjoittelun rytmittäminen, lepo/palautuminen, syöminen ja juominen. Opiskelu sisältää luentoja, harjoituksia, harjoitustöitä ja tentin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan läsnäolon aktiivisuus, asenne ja motivaatio opintojakson sisältöön.
Opiskelijan anatomian ja fysiologian tiedot ja taidot sekä kyvykkyys soveltaa niitä sirkusalan opintoihin ja omaan pedagogiseen ammattitaitoonsa.
Opintojakson arviointi perustuu 90% tenttiin ja loput 10% perustuu läsnäoloaktiivisuuteen sekä kurssin aikana annettuihin tehtäviin.
Tentissä arvosana määrittyy seuraavasti:
1 = 50%-60% oikein
2 = 60%-70% oikein
3 = 70%-80% oikein
4 = 80-90% oikein
5 = 90%-100% oikein
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen aktiivisena oppijana, epäammattimainen asenne ja motivaatio opintojakson sisältöön. Opiskelija ei ole osallistunut tenttiin eikä ole saavuttanut tentissä vaadittua minimiosaamistasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
* toimii annettujen ohjeiden mukaan ja on palauttanut kurssiin liittyvät tehtävät
* osaa toimia ryhmässä
* käyttää kurssilla opittuja käsitteitä
* Tunnistaa ja muistaa anatomian rakenteita yksittäin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
* toimii annettujen ohjeiden mukaan ja on palauttanut kurssiin liittyvät tehtävät
* osaa toimia ryhmässä tavoitteellisesti
* käyttää kurssilla opittuja käsitteitä systemaattisesti
* tunnistaa ja muistaa anatomian rakenteita ja ymmärtää niiden välisen yhteyden
* osaa osittain soveltaa kurssilla oppimaansa käytäntöön
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
* toimii annettujen ohjeiden mukaan ja on palauttanut kurssiin liittyvät tehtävät
* osaa toimia ryhmässä ja pystyy myös auttamaan muita oppimisessa
* osaa kuvata ja jäsennellä kurssilla opittuja asioita loogisesti
* osaa soveltaa kurssilla oppimaansa käytäntöön
* osaa arvioida omaa oppimistaan ja tiedostaa myös mitä ei vielä osaa