Siirry suoraan sisältöön

Akrobatia 1a (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011420-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Marina Vavilova
  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS24
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
  • 04.09.2024 13:15 - 14:45, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 06.09.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 09.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 13.09.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 16.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 20.09.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 23.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 27.09.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 30.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 02.10.2024 13:15 - 14:45, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 04.10.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 07.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 11.10.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 21.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 28.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 04.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 08.11.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 11.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 15.11.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 18.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 22.11.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 25.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 29.11.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 02.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 09.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 13.12.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia 1a 2011420-3010
  • 16.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia 1a 2011420-3010

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- akrobatian ammatilliset perustekniikat permanto-, pari- ja pyramidiakrobatiassa, käsilläseisonnassa ja trampoliinilla
- akrobatian ammattisanaston, akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot
- käyttää akrobatialajin välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- soveltaa akrobatiaa taiteellisen kommunikaation välineenä

Sisältö

Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu permanto-, pari- ja pyramidiakrobatian, käsilläseisonnan ja trampoliiniakrobatian opinnoista. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, Malli- ja vertaisoppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välidemo: ma 18.11. klo 9-10:30
Päättödemo: ma 16.12. klo 9-10:30

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kaikki akrobatiatekniikka opetellaan helpoimmasta vaikeampaan. Perustekniikka kaikissa elementeissä opetellaan vaiheittain lisäämällä vaikeusastetta. Tekniikoiden toisto on opiskelun perusta akrobatian elementtien oppimisessa. Jokaiselle akrobatiatekniikalle on oma valmistava harjoitus. Vaikeimpien tekniikoiden opettelemisessa käytetään spottausta, patjoja ja lonssia. Kun elementti on opittu, se toteutetaan seuraavaksi vaikeutetulla tekniikalla. Uusia akrobatiatekniikoita ei saa toteuttaa ilman valmistavia harjoituksia ja turvallisuustoimia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla.
Välidemojen ja päättödemon oppimistehtävien suunnittelu ja toteutus annettujen oppimistehtävien mukaisesti ja määräajassa.

Sisällön jaksotus

Akrobatiakurssi sisältää:

Permantoakrobatian perustekniikan opettelu:

- kuperkeikka eteen ja taakse, kuperkeikkojen variaatiot (50kpl), kuperkeikat yhdistettyinä muiden tekniikoiden kanssa
- silta makuulta, seisomasta ja yhdistettyinä muiden tekniikoiden kanssa
- päälläseisonta ja käsilläseisonta eri asennoista
- kärrynpyörä, kärrynpyörä yhdellä kädellä, vauhdista, esteiden yli , eri variaatiot (20kpl)
- valsetti, kurbetti
- arabialainen paikalta, vauhdista, yhdistettynä muihin tekniikoihin


Pariakrobatian perustekniikka:

- käsien perusotteet pyramideissa
- pohja ja lentäjän roolien harjoitteleminen
- peruspyramidit pareissa, erilaisilla käsiotteilla

Tehtävät ja tavoitteet

Permanto- ja pariakrobatian ammatillisen perustekniikan opettelu ja kehittäminen.
Permantoakrobatian ja pariakrobatian spottaustekniikat. Voima- ja liikkuvuusharjoitukset akrobatiatekniikan tukena.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan opiskelijan akrobatiatekniikan taitoja, läsnäolon aktiivisuutta ja asennetta sekä motivaatiota oppiaineeseen, opiskelijakollegoihin ja ryhmän vetäjään.

Demot ovat kahdessa osassa: välidemo marraskuussa ja päättödemo joulukuussa.
Välidemossa keskitytään tarkastelemaan akrobatiataitojen auttamista ja edelleen kehittämistä kohti valmista muotoa. Demot sisältävät permantoakrobatia- ja pyramidiakrobatiaosuudet. Demon arvosanaksi tulee näiden kahden osuuden keskiarvo.
Koko opintojakson arvosanassa huomioidaan demon arvosanan lisäksi läsnäolon aktiivisuus, kehittyminen suhteessa opiskelijan lähtötasoon ja vertaisryhmään.

Hylätty (0)

Opiskelijan läsnäolot eivät riitä hyväksyttyyn opintosuoritukseen. Opiskelijan läsnäolo ei ole ollut aktiivista, ammattimaista ja kollegiaalista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää akrobatian perustekniikkoja ja välineistöä asianmukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat: kontakti toiseen opiskelijakollegaan ja kunnioittava suhde omaan kehoon ja toisen kehoon
o osaa toimia vuorovaikutustilanteissa dialogisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan akrobaattisessa ilmaisussa
o perustelee näkemyksensä selkeäst
- toimii kaikissa tilanteisssa dialogisesti