Siirry suoraan sisältöön

Ilma-akrobatia 1a (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011426-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

06.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS24
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
  • 06.09.2024 09:00 - 10:30, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 09.09.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 16.09.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 20.09.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 23.09.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 27.09.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 30.09.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 04.10.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 07.10.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 11.10.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 21.10.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 25.10.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 28.10.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 01.11.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 04.11.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 08.11.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 11.11.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 15.11.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 18.11.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 22.11.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 25.11.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 29.11.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 02.12.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 09.12.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 13.12.2024 13:15 - 14:45, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009
  • 16.12.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia 1a 2011426-3009

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- ilma-akrobatiatekniikan ammatilliset perustekniikat trapetsilla, vertikaalikankaassa ja -köydessä
- ilma-akrobatian ammattisanaston
- käyttää ilma-akrobatiavälineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- ilma-akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä

Sisältö

Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen ilma-akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu ilma-akrobatiatekniikoista trapetsilla, vertikaalinkankaassa ja -köydessä. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Oppimateriaalit

Opettajan jakama oppimateriaali lähiopetuksessa.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä käytetään mm. mallioppimista, vertaisoppimista ja tekemällä oppimista. Osa oppimista on opetuksen ulkopuolella tapahtuva itsenäinen treenaaminen ja voimaharjoittelu.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä. Yksilö-, pari- ja pienryhmätyöskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa. Jos opiskelija ei kykene toteuttamaan opintojaksoa hän sopii hops-keskustelussa opintojakson suorittamisesta seuraavassa samassa opintojaksossa ensi syyskaudella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla.
Opintojaksolla lähiopetuksessa annettujen oppimistehtävien toteuttaminen. Ilma-akrobatian demot.

Sisällön jaksotus

Tavoitteet ja niihin pääseminen
Tavoitteena on oppia perustekniikka trapetsilla, vertikaalikankaalla sekä vertikaaliköydellä. Opiskelija käyttää
ja huoltaa välineitä oikeaoppisesti. Opiskelija pystyy työskentelemään sekä ryhmässä että itsenäisesti ja
osaa ottaa muut huomioon. Opiskelija hallitsee ilma-akrobatian ammattisanaston. Opiskelija pystyy
arvioimaan omaa tekemistään ja edistymistään. Opiskelija pystyy antamaan ja ottamaan vastaan rakentavaa
palautetta muille/muilta.
Tavoitteisiin pääseminen:
-läsnäolo tunneilla
-tunneilla aktiivisena toimiminen yksin sekä ryhmässä
-itsenäinen harjoittelu opetuksen ulkopuolella
-demot ennen syyslomaa ja jouluna
Sisältö
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden
sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin
kehittäminen ilma-akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu ilma-akrobatiatekniikoista trapetsilla,
vertikaalikankaassa ja -köydessä. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön
harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Tekninen sisältö
Trapetsi:
-istumaan ja seisomaan nousu, alastulo
-heilurit
-pyörähdys istumaan, pyörähdys istumaan heilurista
-yhden polven pop-on
-yhden polven kieppi
-kupperi seisomaan
-kupperi istumaan
-kieppi vatsalle
-makuu
-linnunpesä, köysissä
-enkeli
-kauris
-merenneito tangon alla ja päällä
-amazon
-polviroikunta, 1 polven roikunta
-nilkkaroikunta köysissä
-nilkkaroikunta
-kantapääroikunta
-vatsabalanssi
-peppubalanssi
-selkäbalanssi
-polvibalanssi
-istumasta enkeliin
-istumasta nilkkaroikuntaan
-kieppi istumaan + nilkkaroikunta
-vatsabalanssista sammakkoon (catcher)
-istumasta polvitaipeille
-vatsabalanssista yhdelle polvelle
-pendoliino
-taakse pendoliino
-solnuska
Kangas:
-kiipeäminen
-venäläinen kiipeäminen
-taitto kiipeäminen
-ilman jalkoja kiipeäminen
-lepoasento
-amazon
-nilkkasolmu (1 nilkka, 2 nilkkaa, variaatiot)
-haarataittosarja
-vertikaali, tuplasidonta
-sammakko
-catcher roikunta
-sakset, lähtö taitto kiipeämisestä
-stag
-catcher/sammakko tiputus
-starfish
-hip lock salto
Köysi:
-kiipeäminen
-venäläinen kiipeäminen
-varvas kiipeäminen
-taitto kiipeäminen
-ilman jalkoja kiipeäminen
-lepoasento
-amazon
-nilkkasolmu
-vertikaali, tuplasidonta
-sammakko
-catcher roikunta
-sakset, lähtö taitto kiipeämisestä
-stag
-catcher/sammakko tiputus
-starfish
-hip lock salto

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota:
-läsnäoloon tunneilla
-teknilliseen suoritukseen
-itsenäiseen työskentelyyn
-muiden kanssa työskentelyyn
-demoihin
-itsearviointiin

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen aktiivisena oppijana vaadittuja läsnäoloja. Epäammattimainen asenne ja motivaatio opintojakson sisältöön, opiskelijakollegoihin ja opettajaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikoita ja välineistöä
- on suorittanut vaaditut demot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- hallitsee jonkin verran aiemmin mainituista tekniikoista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- pystyy suorittamaan aiemmin mainitut teknilliset liikkeet puhtaasti
- pystyy antamaan ja vastaanottamaan kriittistä palautetta
- kykenee työskentelemään muiden opiskelijoiden kanssa
- toimii kannustavan ilmapiirin periaatteiden mukaisesti