Taideperustaiset työskentelytavat 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CQ44-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
23.08.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Uli Kontu-Korhonen
Ryhmät
-
YKUHSK24Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- reflektoida omia osallistumiskokemuksia erilaisissa luovissa, taideperustaisissa harjoituksissa
- perustella taideperustaisten työskentelytapojen käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä
- soveltaa taideperustaisia työskentelytapoja ja niiden ohjaamista eri asiakasryhmien tarpeiden mukaan
- tunnistaa vahvuuksia ja kehittämistarpeita omassa ohjausosaamisessaan
Sisältö
Opintojakson sisältö
- taideperustaisten työskentelytapojen (esimerkiksi draaman ja musiikin) harjoitteita, työpajoja ja prosesseja
- valittujen taideperustaisten työskentelytapojen käyttömahdollisuuksia erilaisten asiakasryhmien kanssa
-opintojakson tarkempi sisältö on kuvattu toteutussuunnitelmassa
Taideperustaiset työskentelytavat 1 ja 2 -opintojaksot täydentävät toisiaan.
Opetusmenetelmät
Luento
Ryhmätyöt
Luovat toiminnalliset harjoitukset
Itsenäinen työskentely, oppimistehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
I)
Ennakkotehtävä, toteutus pe 23.8.2024 lähipäivänä
Varaudu kertomaan tapaamisessamme jokin merkityksellinen, tunteita herättänyt hetki, tapahtuma tai kohtaaminen elämästäsi, jossa musiikilla on ollut oleellinen vaikutus tai jossa musiikin läsnäolo on ollut muuten tärkeää. Mitä tapahtui? Miltä musiikki tuntui? Millainen musiikkimuisto tästä syntyi, vai syntyikö?
II)
Oppimistehtävä 1
TAIDETTA TÖIHIN -tiedote, palautus to 3.10.2024 mennessä ITS:iin
Laadi selkeä, innostava ja informatiivinen tiedote (A4) työpaikallasi tai muussa työyhteisössä toteutettavasta musiikkia hyödyntävästä taidelähtöisiä menetelmiä sisältävästä projektista. Markkinoi ja myy ideasi ja suuntaa tiedote yhteisösi johtohenkilökunnalle.
Vastaa lyhyesti esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin tiedotteessasi:
Minkälaista taidetoimintaa ehdotat työyhteisöön ja miksi?
Mikä on projektin tavoite?
Millaisiin tarpeisiin projekti vastaa?
Millaisiin toimenpiteisiin työyhteisössä on ryhdyttävä, jotta projekti on mahdollista toteuttaa?
Miksi hyvinvointiin satsaaminen kannattaa?
Millaisia menetelmiä hyödynnetään?
Millaisia vaikutuksia taiteella voi olla tässä yhteisössä?
Millaisiin tutkimuksiin ja taiteen hyvinvointivaikutuksiin voidaan vedota?
Mitä projektin toteuttaminen onnistuneesti edellyttää yhteisöltä?
Miten toiminta rahoitetaan, onko sinulla ehdotuksia tähän liittyen?
Käytä kuvia ja tee tiedotteesta kiinnostava!
Palauta tiedotteesi to 3.10. mennessä.
III)
Oppimistehtävä 2
MUSIIKKIMUISTO-projekti, palautus to 7.11.2024 mennessä, projekti kannattaa aloittaa ajoissa.
Tässä on yleisiä ohjeita projektianne varten. Sisällön toteutus, rakenne ja suunnittelu on osa projektia. Edetkää valitsemallanne tavalla tarkoituksenmukaisesti.
Tehtävän ydin on käytännön tekemisessä niin, että projektista jää joku konkreettinen lopputulema:
- tietylle henkilölle koostettu musiikkitallenne hänelle tärkeistä musiikkimuistoista tai muistoista joihin musiikki oleellisesti liittyy sekä
- keskustelujenne pohjalta kyseisiin valittuihin musiikkikappaleisiin liittyvät muistot kirjoitettuna.
Esim. viisi laulua/ musiikkiteosta elämän eri vaiheilta ja niihin liittyvät muistot, tarinat, kokemukset.
Jos on esim. muistisairaasta haastateltavasta kyse, niin voitte myös keskustella omaisien kanssa. Luvat pitää tietysti aina selvittää. Työtänne voi helpottaa se, että tallennatte keskustelunne – voitte tällöin keskittyä paremmin keskusteluun, kun ei tarvitse tehdä muistiinpanoja samalla.
Pohtikaa, onko tarpeellista hankkia esimerkiksi valokuvia keskustelujenne pohjaksi, tai millä muulla tavoin voisitte luoda hyvä tunnelman keskustelutuokiollenne.
Jos tallenteen koostaminen on jostain syystä mahdotonta, niin voitte tehdä myös pelkästään kirjallisen selvityksen, jossa on kirjoitettu keskusteluissa esille tulleet musiikit + niihin liittyvät elämäntarinat/muistot. Muistakaa kirjoittaa musiikkien kohdalla tekijät tarkasti (säveltäjä, sanoittaja) ja jos on oleellista muiston kannalta, niin myös mahdollinen esittäjä ja/tai sovittaja.
Lopputuotos on tarkoitus luovuttaa haastateltavalle / hänen omaisilleen (ja mahdollisesti hoitohenkilökunnalle – selvittäkää tämä) sillä ajatuksella, että musiikkitallennetta voi jatkossa kuunnella yksin tai yhdessä hoitajan ja/tai omaisien kanssa – kenties kerrata muistoja ja jatkaa siitä keskusteluja eteenpäin.
Selvittäkää etukäteen, mikäli kirjoittamanne teksti tulisi luetuttaa haastateltavalla ennen työn viimeistelyä. Ajattelin, että jos muistot tuntuvat hyvin henkilökohtaisilta, saattaa niiden lukeminen tuntua ”paljastavalta” tai oudolta – onkohan näin? Riippuu varmasti tilanteesta, muistosta ja kenen kanssa ne jakaa.
LISÄKSI:
Kirjatkaa eri dokumenttiin (tätä ei anneta haastateltavalle, vaan ainoastaan meidän ryhmällemme) myös projektinne eteneminen; työn eri vaiheet sekä omat pohdintanne ja perustelunne työn toteutuksille.
Eli palautatte kolme erilaista tiedostoa:
- musiikkitallenne tai vastaava (annetaan myös haastateltavalle)
- keskustelujen ydinkohdat kirjattuna (annetaan myös haastateltavalle)
- projektin eteneminen ja eri vaiheet, pohdinnat ja itsearviointia
Tehtävän palautus to 7.11. mennessä Its:iin.
Osa näistä toteutuksista esitellään koko ryhmälle to 14.11. lähipäivässä.
Lisäksi:
Mahdollisista korvaavista tehtävistä esimerkiksi poissaolon takia sovitaan tapauskohtaisesti opettajan kanssa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Läsnäolo lähitunneilla, osallistuminen toiminnallisiin harjoituksiin ja keskusteluihin sekä oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan.
Sisällön jaksotus
• luento: Musiikin olemuksesta ja hyvinvointivaikutuksista – Musiikin monenlaisia merkityksiä ja toteuttamistapoja sairaala- ja hoivaympäristöissä, kokemuksia kentältä
• erilaisten objektien ja perkussiosoittimien käyttäminen vuorovaikutteisen improvisaation välineenä, toiminnallisia harjoituksia ryhmässä
Opiskelija saa elämyksellisiä kokemuksia vuorovaikutteisista musiikillisista harjoituksista. Harjoitteilla pyritään vahvistamaan mielikuvitusta, rentoutumaan ryhmässä, herkistämään kuuntelua, kommunikoimaan musiikilla ja luomaan uusia äänimaisemia yhdessä muiden kanssa.
• hoivalauluja- ja leikkejä, äänimaisemien luomista sekä omien tuntemusten sanallistamista
• itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät
Taideperustaiset työskentelytavat 2 -oppijaksolla perehdytään musiikin monenlaisiin merkityksiin, vaikutuksiin ja toteuttamistapoihin erilaisilla kohderyhmillä.
Kurssi toteutuu syksyn 2024 aikana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty