Creative Well-being for Different Customer Groups (5 cr)
Code: TH00CR85-3001
General information
- Enrollment
-
01.12.2024 - 12.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 30.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 23
- Degree programmes
- Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Creative Well-being
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 24.01.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta TH00CR85-300 ( 25 opiskelijaa)1 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Fri 07.02.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta TH00CR85-3001 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Fri 07.03.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta ( 25 opiskelijaa) |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Fri 25.04.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta ( 25 opiskelijaa) |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Fri 23.05.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta 25 opiskelijaa |
EDU_2027
Frans muunto byod
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja laajentaa osaamistaan eri asiakasryhmille suunnitellusta kulttuurihyvinvointitoiminnasta ja -palveluista elämänkaarimallin mukaisesti. Näkökulmana on asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen. Jaksolla suunnitellaan kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle. Lähipäivien aikana käydään läpi vaiheittain projektisuunnitelman vaiheistus sekä suunnitelmaa tukevia sisältöjä ja tietopohjaa.
Lähiopetus kampuksella:
pe 24.1.2025 klo 9-12
Teema: Asiakas- ja tarvelähtöisyys
***
pe 7.2.2025 klo 9-12
Teema: Seniorit ja ikääntyneet
***
pe 7.3.2025 klo 9-12
Teema: Työikäiset
***
pe 25.4.2025 klo 9-12
Teema: Lapset, nuoret ja perheet
***
pe 23.5.2025 klo 9-12
Loppuseminaari
Tarkennukset mahdollisia käsiteltävien teemojen aiheissa ja keskinäisessä aikataulutuksessa (esim. ulkopuolisten alustajien aikataulujen mukaan).
Objective
Upon completion of the course, students will be able to:
- design, manage and evaluate creative wellbeing projects based on co-development, good practices, own professional expertise, and research knowledge
- explore and analyze evidence-based information and good practices to help identify the needs of participants and guide them to services, particularly supporting mental wellbeing
- reflect on own theoretical, developmental, process and guidance skills based on their core competences
- justify, evaluate, and articulate the meaning, place and processes of creative wellbeing as part of the social and health service system and the promotion of wellbeing and health
Content
Designing and/or implementing a development project in an applied working environment.
Materials
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Teaching methods
Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Exam schedules
Ei tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.
Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3. Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Kurssin aikana suunnitellaan (toteutetaan ja arvioidaan) uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti. Projektisuunnitelmassa kuvataan kohteeseen liittyvä palvelu- ja asiakasohjausprosessi, projektin tavoitteet, rakenne ja sisältö, aikataulu, käytettävät menetelmät, työskentelytavat ja tavoitteiden arviointi sekä oma reflektio. Projektisuunnitelma toteutetaan tehtävänannon mukaisesti yksin tai pareittain ja esitellään loppuseminaarissa.
Evaluation methods and criteria
Arviointi kohdistuu oppimistehtävään. Opintojaksolla noudatetaan Arenen tekoälysuosituksen liikennevalomallia: https://arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-paivittivat-tekoalysuosituksensa-yhdessa-kohti-pedagogisesti-kestavaa-tekoalyn-hyodyntamista/. Liikennevalomalliohjeistus esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Failed (0)
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu satunnaiseen, epärelevanttiin kirjallisuuteen tai omiin näkemyksiin.
- Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät liity opiskeltavaan asiaan tai tietoperustaan.
- Suunnitelmasta puuttuu tehtävänannon mukainen rakenne, sisältö ja aikataulu.
- Suunnitelmassta ei ole löydettävissä menetelmiä hankkeen väli- tai loppuarviointiin, siitä puuttuu itsearviointi ja/tai projektin johtopäätökset tai ne ovat epärelevantteja.
- Suunnitelma on tehty enimmäkseen tekoälyä käyttäen tai käyttöä ei ole perusteltu tai käytöstä ei ole kerrottu lähdemerkinnöissä asianmukaisesti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) tai omaan ammatilliseen reflektioon.
- Suunnitelmassa käytetään vain satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin tai taidelähtöisten menetelmien käsitteitä.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat vain osittain tehtävänantoon.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi tai projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.
Assessment criteria, good (3-4)
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus, itsenäinen tiedonhankinta) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään hyvin kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti ja ymmärrettävästi.
- Suunnitelma kattaa monipuolisesti menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin, itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä projektin johtopäätökset.
Assessment criteria, excellent (5)
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin syvälliseen ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään laaja-alaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä sekä metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
- Suunnitelma kattaa kiitettävästi menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat ja syvälliset johtopäätökset.
Further information
Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Marjo Harju: marjo.harju@turkuamk.fi.