Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CR85-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
10.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 23
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Anna-Mari Rosenlöf
- Marjo Harju
Vastuuopettaja
Marjo Harju
Ryhmät
-
YKUHSK24Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
- 24.01.2025 09:00 - 12:00, Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta TH00CR85-300 ( 25 opiskelijaa)1
- 07.02.2025 09:00 - 12:00, Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta TH00CR85-3001
- 07.03.2025 09:00 - 12:00, Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta ( 25 opiskelijaa)
- 25.04.2025 09:00 - 12:00, Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta ( 25 opiskelijaa)
- 23.05.2025 09:00 - 12:00, Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta 25 opiskelijaa
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella, johtaa ja arvioida kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekteja yhteiskehittämiseen, hyviin käytänteisiin, omaan ammattiosaamisensa ja tutkimustietoon perustuen
- etsiä ja käyttää tutkittua tietoa ja hyviä käytänteitä apuna osallistujien tarpeiden selvittämisessä ja palveluihin ohjaamisessa erityisesti mielen hyvinvointia tukien
- reflektoida omaa teoreettista, kehittäjä-, prosessi- ja ohjausosaamistaan ydinosaamiseensa perustuen
- perustella, arvioida ja jäsentää kulttuurihyvinvoinnin merkitystä, paikkaa ja prosesseja osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
Sisältö
Kehittämisprojektin suunnittelu ja/tai toteuttaminen soveltavasti työelämäympäristössä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.
Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3. Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin aikana suunnitellaan (toteutetaan ja arvioidaan) uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti. Projektisuunnitelmassa kuvataan kohteeseen liittyvä palvelu- ja asiakasohjausprosessi, projektin tavoitteet, rakenne ja sisältö, aikataulu, käytettävät menetelmät, työskentelytavat ja tavoitteiden arviointi sekä oma reflektio. Projektisuunnitelma toteutetaan tehtävänannon mukaisesti yksin tai pareittain ja esitellään loppuseminaarissa.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja laajentaa osaamistaan eri asiakasryhmille suunnitellusta kulttuurihyvinvointitoiminnasta ja -palveluista elämänkaarimallin mukaisesti. Näkökulmana on asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen. Jaksolla suunnitellaan kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle. Lähipäivien aikana käydään läpi vaiheittain projektisuunnitelman vaiheistus sekä suunnitelmaa tukevia sisältöjä ja tietopohjaa.
Lähiopetus kampuksella:
pe 24.1.2025 klo 9-12
Teema: Asiakas- ja tarvelähtöisyys
***
pe 7.2.2025 klo 9-12
Teema: Seniorit ja ikääntyneet
***
pe 7.3.2025 klo 9-12
Teema: Työikäiset
***
pe 25.4.2025 klo 9-12
Teema: Lapset, nuoret ja perheet
***
pe 23.5.2025 klo 9-12
Loppuseminaari
Tarkennukset mahdollisia käsiteltävien teemojen aiheissa ja keskinäisessä aikataulutuksessa (esim. ulkopuolisten alustajien aikataulujen mukaan).
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Marjo Harju: marjo.harju@turkuamk.fi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu oppimistehtävään. Opintojaksolla noudatetaan Arenen tekoälysuosituksen liikennevalomallia: https://arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-paivittivat-tekoalysuosituksensa-yhdessa-kohti-pedagogisesti-kestavaa-tekoalyn-hyodyntamista/. Liikennevalomalliohjeistus esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Hylätty (0)
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu satunnaiseen, epärelevanttiin kirjallisuuteen tai omiin näkemyksiin.
- Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät liity opiskeltavaan asiaan tai tietoperustaan.
- Suunnitelmasta puuttuu tehtävänannon mukainen rakenne, sisältö ja aikataulu.
- Suunnitelmassta ei ole löydettävissä menetelmiä hankkeen väli- tai loppuarviointiin, siitä puuttuu itsearviointi ja/tai projektin johtopäätökset tai ne ovat epärelevantteja.
- Suunnitelma on tehty enimmäkseen tekoälyä käyttäen tai käyttöä ei ole perusteltu tai käytöstä ei ole kerrottu lähdemerkinnöissä asianmukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) tai omaan ammatilliseen reflektioon.
- Suunnitelmassa käytetään vain satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin tai taidelähtöisten menetelmien käsitteitä.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat vain osittain tehtävänantoon.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi tai projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus, itsenäinen tiedonhankinta) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään hyvin kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti ja ymmärrettävästi.
- Suunnitelma kattaa monipuolisesti menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin, itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä projektin johtopäätökset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin syvälliseen ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään laaja-alaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä sekä metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
- Suunnitelma kattaa kiitettävästi menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat ja syvälliset johtopäätökset.