Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CR85-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 23
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Opettajat
- Anna-Mari Rosenlöf
- Marjo Harju
- Vastuuopettaja
- Marjo Harju
- Ryhmät
-
YKUHSK24Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
- Opintojakso
- TH00CR85
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 24.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta TH00CR85-300 ( 25 opiskelijaa)1 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Pe 07.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta TH00CR85-3001 |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Pe 07.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta ( 25 opiskelijaa) |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta ( 25 opiskelijaa) |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Pe 23.05.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta 25 opiskelijaa |
EDU_2027
Frans muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja laajentaa osaamistaan eri asiakasryhmille suunnitellusta kulttuurihyvinvointitoiminnasta ja -palveluista elämänkaarimallin mukaisesti. Näkökulmana on asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen. Jaksolla suunnitellaan kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle. Lähipäivien aikana käydään läpi vaiheittain projektisuunnitelman vaiheistus sekä suunnitelmaa tukevia sisältöjä ja tietopohjaa.
Lähiopetus kampuksella:
pe 24.1.2025 klo 9-12
Teema: Asiakas- ja tarvelähtöisyys
***
pe 7.2.2025 klo 9-12
Teema: Seniorit ja ikääntyneet
***
pe 7.3.2025 klo 9-12
Teema: Työikäiset
***
pe 25.4.2025 klo 9-12
Teema: Lapset, nuoret ja perheet
***
pe 23.5.2025 klo 9-12
Loppuseminaari
Tarkennukset mahdollisia käsiteltävien teemojen aiheissa ja keskinäisessä aikataulutuksessa (esim. ulkopuolisten alustajien aikataulujen mukaan).
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella, johtaa ja arvioida kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekteja yhteiskehittämiseen, hyviin käytänteisiin, omaan ammattiosaamisensa ja tutkimustietoon perustuen
- etsiä ja käyttää tutkittua tietoa ja hyviä käytänteitä apuna osallistujien tarpeiden selvittämisessä ja palveluihin ohjaamisessa erityisesti mielen hyvinvointia tukien
- reflektoida omaa teoreettista, kehittäjä-, prosessi- ja ohjausosaamistaan ydinosaamiseensa perustuen
- perustella, arvioida ja jäsentää kulttuurihyvinvoinnin merkitystä, paikkaa ja prosesseja osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
Sisältö
Kehittämisprojektin suunnittelu ja/tai toteuttaminen soveltavasti työelämäympäristössä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.
Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3. Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin aikana suunnitellaan (toteutetaan ja arvioidaan) uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti. Projektisuunnitelmassa kuvataan kohteeseen liittyvä palvelu- ja asiakasohjausprosessi, projektin tavoitteet, rakenne ja sisältö, aikataulu, käytettävät menetelmät, työskentelytavat ja tavoitteiden arviointi sekä oma reflektio. Projektisuunnitelma toteutetaan tehtävänannon mukaisesti yksin tai pareittain ja esitellään loppuseminaarissa.
Lisätiedot
Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Marjo Harju: marjo.harju@turkuamk.fi.