Siirry suoraan sisältöön

Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja (2 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CX90-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.04.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 30.10.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 30

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS22
    Medianomi S22
  • PMEDIS21
    Medianomi S21
  • 11.09.2024 13:00 - 15:30, Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja KU00CX90-3001
  • 18.09.2024 13:00 - 15:30, Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja KU00CX90-3001
  • 25.09.2024 13:00 - 15:30, Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja KU00CX90-3001
  • 02.10.2024 13:00 - 15:30, Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja KU00CX90-3001
  • 09.10.2024 13:00 - 15:30, Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja KU00CX90-3001

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen ilmiönä sekä sen syitä
- ymmärtää median valtaa eriarvoisuudesta kertomisessa, sen ylläpitämisessä ja purkamisessa
-ymmärtää pohtia eriarvoisuuden merkitystä omassa työssään ja oppia siitä

Sisältö

Opintokokonaisuus käsittelee globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen kysymyksenä. Sen aikana tehdään opettajien ja vierailijapuhujien avulla näkyväksi erilaisia globaaleja ihmisoikeus-, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymyksiä ja opitaan analysoimaan niitä. Kurssi käsittelee etenkin median valtaa eriarvoisuuden vähentämisessä ja toisaalta eriarvoistavien rakenteiden ylläpitämisessä. Se tarjoaa media-alan opiskelijoille välineitä siihen, miten eriarvoisuutta voi käsitellä journalistisin keinoin ja miten omilla valinnoillaan voi purkaa eriarvoisuutta ja lisätä erilaisten ihmisryhmien osallisuutta.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com: Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja 2024

Opetusmenetelmät

Opiskelija tuottaa kustakin luennoista kirjallisia tehtäviä, joiden muoto ohjeistetaan itslearningin tehtävässä kunkin luennon yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijalle tulee ennakkotehtäviä kutekin luentoa varten, osa näistä on ryhmässä toteutettavisa pieniä pohdintoja ja kysymyksiä luennoitsijoille.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla perehdytään eriarvoisuuden vähentämiseen mediassa, joten se toteuttaa suoraan AGENDA 2030 periaatteita. Opintojakso harjoituttaa myös kriittistä ajattelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tuotetaan kustakin luennosta lyhyt tekstimuotoinen suoritus, tarkempi ohjeistus kunkin luennon yhteydessä.

Sisällön jaksotus

Tämä opintojakso on HANKE-TAI TILAUSPROJEKTI
Opintojakso toteutetaan asiantuntijaluentoina verkossa: https://turkuamk.zoom.us/j/62608979669
Luennot ovat keskiviikkoisin klo 13-15:30
Opintojakso käsittelee journalismia mutta aiheita on mahdollisuus tarkastella myös laajemmin median näkökulmasta, tervetuloa siis myös mainonnan ja tuotannon opiskelijat!
Ohjelma päivittyy edelleen:

11.9.2024 Kenen tarinaa kerrot?
- Opintojakson avaus: Maailma.net päätoimittaja Teija Laakso ja lehtori Johanna Ailio
- Media-asiantuntija Maria Swanljung: Kenen tarinaa kerrot?

18.9.2024 Kenelle mediaa tehdään? Suomalainen eriarvoisuus.
- Ylen digituottaja Sarita Blomqvist: Köyhyys ja yhteiskuntaluokka mediassa
- Kouluttaja Alice Jäske, Mixed Finns: Antirasismi toimittajan työssä

25.9.2024 Vähemmistöt ja media.
- Aktivisti ja kirjailija Riikka Leinonen: Ableismi mediassa
- Ishmael Bahati, toiminnanjohtaja, PEMA Kenya: Sateenkaarikysymykset Keniassa

2.10.2024 Media ja globaali etelä
- Toimittaja Esa Salminen: Kehitysjournalismin kipupisteet
- Valokuvaaja Saara Mansikkamäki: Median kuva globaalista etelästä

9.10.2024 Ratkaisujen äärellä.
Keskustelupaneeli:
- Pasi Toivonen, toimittaja, Yle
- Niklas Thesslund, päätoimittaja, Image
- Kolmas keskustelija

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan essee- tai uutistekstit ovat arvioinnin kohteena.

Hylätty (0)

Tehtäviä puuttuu tai ne on toteutettu niin, että suoritus ei ole hyväksyttävissä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kirjoittaa jokaisesta luennosta asiallisen tekstin, joka osoittaa opetussisällön ymmärtämistä. Opiskelijan juttu/jutut ovat julkaisukelpoisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden faktat on tarkistettu ja ne noudattavat tehtävänantoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan teksti ovat pohdiskelevia ja oivaltavia. Hän tuottaa siihen omia ajatuksiaan. Opiskelijan juttu/jutut ovat luovia, ilmaisultaan hyviä ja vastaanottajalle kiinnostavia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan tekstit osoittavat asian syvällistä ymmärrystä ja pohdintaa. Sen ajatukset ovat tuoreita ja kriittisiä. Se tuottaa synteesiä käsitellystä asiasta. Opiskelijan juttu/jutut ovat erinomaisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden aihepiiri tai käsittelytapa osoittaa paneutumista ja itsensä ylittämistä.