Skip to main content

Promotion of Social Inclusion in Child Protection and Mental Health and Substance Abuse Social Work (5 cr)

Code: TH00CA44-3012

General information


Enrollment
02.12.2024 - 07.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 04.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
46 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Niina Vuoristo
Susanna Virta
Course
TH00CA44

Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 42 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 14.01.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Tue 21.01.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
Itsenäinen työskentely
Tue 28.01.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
LEM_B143 Teoriatila muunto
Tue 04.02.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
Itsenäinen työskentely
Tue 11.02.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
LEM_B143 Teoriatila muunto
Tue 18.02.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
Itsenäinen työskentely
Tue 25.02.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
LEM_B143 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vastuuopettaja: Niina Vuoristo
Tentistä vastaava opettaja: Susanna Virta

Ilmoittautuminen päättyy 7.1.2025.

Opetus toteutuu kampuksella. Ota mukaan läppäri, opetuksessa käytetään tiedonhakua ja läsnäolo kirjataan Itsissä.

****
Aikataulu:
HUOM ennakkotehtävä (7.1).


- 14.1 klo 10.00 - 16.00: Jakson aloitus, mielenterveyden haasteet, päihdeproblematiikka ja lastensuojelu. Johdantoa jakson teemoihin. / Niina
- 21.1 Itsenäinen työskentely: mielenterveyden häiriöt ja palvelujärjestelmä
- 28.1 klo 10.15 - 16.00 opetus / Susanna
- 4.2 itsenäinen työskentely: riippuvuusongelma ja palvelujärjestelmä
- 11.2 klo 10.15 - 16.00 opetus / Susanna
- 18.2 itsenäinen työskentely: lastensuojeluprosessi
- 25.2 klo 10.15 - 16.00 opetus / Niina Opetukseen osallistumista tukee se, että on jo suorittanut itsenäisen lastensuojeluprosessi -kurssin.

**
Opiskelija suorittaa osana opintojaksoa lastensuojeluprosessi -verkkokurssin 2 op. Ilmoittaudu toteutukselle TH00CM03-3005 ja suorita kurssi Itslearningissä ohjeistuksen mukaisesti. Osana tätä opintojaksoa verkkokurssi tulee olla suoritettuna 4.3.2025 mennessä. Tee kurssin lopuksi kurssin tentti niin monta kertaa, että saavutat hyväksytyn arvioinnin.

**
Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvoite, 50% lähiopetuksesta voi korvata poissaolon korvaavilla tehtävillä, jotka julkaistaan Itsissä kunkin opetuskerran jälkeen. Läsnäolon seuranta opetuksessa toteutuu kirjaamalla Itsiin läsnäoloa seuraava tehtävä opettajan ohjeistuksen mukaisesti. Jos opiskelija ei ole palauttanut läsnäoloa seuraavaa tehtävää opetuspäivän klo 12.00 / 16.00 mennessä, hän tekee poissaolon korvaavan tehtävän. Läsnäoloa ei voi todentaa muulla tavalla.

Objective

· you are familiar with the values that guide child protection and mental health and substance abuse social work
· you are familiar with factors that support children’s, young people’s and adults’ mental health, and you are able to identify risks related to them
· you are familiar with the Child Welfare Act
· you are able to address and discuss questions related to mental health, substance abuse and child protection needs
· you know how to work with child protection, mental health and substance abuse clients, to guide those who need support to services and to identify the need for urgent help

Content

· ethical and non-stigmatising working methods that support clients’ well-being in child protection and mental health and substance abuse social work
· the most common mental health and substance abuse problems, addiction behaviour and the factors that cause the need for child protection
· addressing and discussing concerns and evaluating the situation
· the child protection process, the services for children, young people and families, and the child’s best interests as a primary consideration
· the mental health and substance abuse service system

Materials

Tenttimateriaali:
Rovamo, E. & Toikko, T. 2019. Päihde- ja mielenterveystyöhön kohdistetut negatiiviset asenteet ja assosiatiivinen stigma. Yhteiskuntapolitiikka 84: 3. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138272/YP1903_Rovamo%26Toikko.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Usein kysytyt alkoholista - THL -kokonaisuus THL:n sivuilta.

Sosiaalihuoltolaista SHL §7b, § 14, § 22, §:t 24-25a

****
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Itsissä

Teaching methods

- itsenäiset oppimistehtävät
- lähiopetus

Exam schedules

Verkkotentti auki ajalla 25.2.2025 klo 16.00 - 4.3.2025 klo 23.55.

Uusintatentti 25.3.2025 klo 8.00 - 23.55 ja 2.6.2025 klo 8.00 - 23.55. Uusintatenttiin tulee ilmoittautua sähköpostitse jakson vastuuopettajalle kaksi viikkoa ennen tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

- käänteinen pedagogiikka

Student workload

Lähiopetus ja itsenäiset tehtävät 2 op
Lastensuojeluprosessi -kurssi 2 op
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta 1 op

Evaluation methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- Läsnäolo lähiopetuksessa 100% (50 % voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä)
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***

- Opintojakson tehtävien (itsenäiset tehtävät, poissaolon korvaavat tehtävät) palauttamista viimeistään 4.3.2025
- Lastensuojeluprosessi -verkkokurssin hyväksyttyä suorittamista viimeistään 4.3.2025.
- Mielenterveys- ja päihdeosion tentin hyväksytty suorittaminen.

Opintojakson arviointi:
Lastensuojeluprosessi-kurssi hyv / hyl
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta hyl / T1-K5

Failed (0)

Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin mielenterveys- ja päihdeteemoista.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija tietää vähän lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää vähän mielenterveys- ja päihdeteemoista.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija tietää jonkin verran lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää jonkin verran mielenterveys- ja päihdeteemoista.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tuntee lastensuojelulain sisällön.
Opiskelija tuntee mielenterveys- ja päihdeteemat.

Go back to top of page