Siirry suoraan sisältöön

Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA44-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 07.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 04.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Niina Vuoristo
  • Susanna Virta

Ryhmät

  • PSOSTK24
    Sosionomi (AMK), Turku, K24
  • 14.01.2025 10:00 - 16:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
  • 21.01.2025 10:00 - 16:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
  • 28.01.2025 10:00 - 16:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
  • 04.02.2025 10:00 - 16:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
  • 11.02.2025 10:00 - 16:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
  • 18.02.2025 10:00 - 16:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012
  • 25.02.2025 10:00 - 16:00, Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3012

Tavoitteet

· tunnet sekä lastensuojelu- että mielenterveys- ja päihdetyön arvopohjan
· tunnet lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyttä ja hyvinvointia suojaavat tekijät ja tunnistat riskit
· tunnet lastensuojelulain
· osaat ottaa puheeksi mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön sekä lastensuojelun tarpeisiin liittyviä kysymyksiä
· osaat toimia lastensuojelu-, mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kanssa, ohjata tuen tarpeessa olevia palveluihin ja tunnistat kiireellisen avun tarpeen

Sisältö

· eettiset ja leimaamattomat tavat työskennellä lastensuojelu-, mielenterveys- ja päihdetyössä asiakkaan hyvinvointia tukien
· yleisimmät mielenterveyshäiriöt, yleisimmät päihdehäiriöt ja riippuvuuskäyttäytyminen sekä lastensuojelun tarpeeseen johtavat tekijät
· huolen puheeksi otto ja tilannearvio
· lastensuojeluprosessi, lasten, nuorten ja perheiden palvelut sekä lapsen edun keskeisyys
· mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmä

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Rovamo, E. & Toikko, T. 2019. Päihde- ja mielenterveystyöhön kohdistetut negatiiviset asenteet ja assosiatiivinen stigma. Yhteiskuntapolitiikka 84: 3. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138272/YP1903_Rovamo%26Toikko.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Usein kysytyt alkoholista - THL -kokonaisuus THL:n sivuilta.
*****
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Itsissä

Opetusmenetelmät

- itsenäiset oppimistehtävät
- lähiopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti auki ajalla 25.2.2025 klo 16.00 - 4.3.2025 klo 23.55.

Uusintatentti 25.3.2025 klo 8.00 - 23.55 ja 2.6.2025 klo 8.00 - 23.55. Uusintatenttiin tulee ilmoittautua sähköpostitse jakson vastuuopettajalle kaksi viikkoa ennen tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- käänteinen pedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja itsenäiset tehtävät 2 op
Lastensuojeluprosessi -kurssi 2 op
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta 1 op

Sisällön jaksotus

Vastuuopettaja: Niina Vuoristo
Tentistä vastaava opettaja: Susanna Virta

Ilmoittautuminen päättyy 7.1.2025.

Opetus toteutuu kampuksella. Ota mukaan läppäri, opetuksessa käytetään tiedonhakua ja läsnäolo kirjataan Itsissä.

****
Aikataulu:
HUOM ennakkotehtävä (7.1).


- 14.1 klo 10.00 - 16.00: Jakson aloitus, mielenterveyden haasteet, päihdeproblematiikka ja lastensuojelu. Johdantoa jakson teemoihin. / Niina
- 21.1 Itsenäinen työskentely: mielenterveyden häiriöt ja palvelujärjestelmä
- 28.1 klo 10.00 - 16.00 opetus / Susanna
- 4.2 itsenäinen työskentely: riippuvuusongelma ja palvelujärjestelmä
- 11.2 klo 10.00 - 16.00 opetus / Susanna
- 18.2 itsenäinen työskentely: lastensuojeluprosessi
- 25.2 klo 10.00 - 16.00 opetus / Niina Opetukseen osallistumista tukee se, että on jo suorittanut itsenäisen lastensuojeluprosessi -kurssin.

**
Opiskelija suorittaa osana opintojaksoa lastensuojeluprosessi -verkkokurssin 2 op. Ilmoittaudu toteutukselle TH00CM03-3005 ja suorita kurssi Itslearningissä ohjeistuksen mukaisesti. Osana tätä opintojaksoa verkkokurssi tulee olla suoritettuna 4.3.2025 mennessä. Tee kurssin lopuksi kurssin tentti niin monta kertaa, että saavutat hyväksytyn arvioinnin.

**
Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvoite, 50% lähiopetuksesta voi korvata poissaolon korvaavilla tehtävillä, jotka julkaistaan Itsissä kunkin opetuskerran jälkeen. Läsnäolon seuranta opetuksessa toteutuu kirjaamalla Itsiin läsnäoloa seuraava tehtävä opettajan ohjeistuksen mukaisesti. Jos opiskelija ei ole palauttanut läsnäoloa seuraavaa tehtävää opetuspäivän klo 12.00 / 16.00 mennessä, hän tekee poissaolon korvaavan tehtävän. Läsnäoloa ei voi todentaa muulla tavalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- Läsnäolo lähiopetuksessa 100% (50 % voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä)
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***

- Opintojakson tehtävien (itsenäiset tehtävät, poissaolon korvaavat tehtävät) palauttamista viimeistään 4.3.2025
- Lastensuojeluprosessi -verkkokurssin hyväksyttyä suorittamista viimeistään 4.3.2025.
- Mielenterveys- ja päihdeosion tentin hyväksytty suorittaminen.

Opintojakson arviointi:
Lastensuojeluprosessi-kurssi hyv / hyl
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta hyl / T1-K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin mielenterveys- ja päihdeteemoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää vähän lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää vähän mielenterveys- ja päihdeteemoista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää jonkin verran lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää jonkin verran mielenterveys- ja päihdeteemoista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee lastensuojelulain sisällön.
Opiskelija tuntee mielenterveys- ja päihdeteemat.