Siirry suoraan sisältöön

Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA58-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 08.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

66 - 75

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Noora Kumpulainen
  • Susanna Virta

Ryhmät

  • PSOSERK25V
    Sosionomi (AMK), Turku, K25
  • PSOSTK24
    Sosionomi (AMK), Turku, K24
  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23
  • PSOSS23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S23
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
  • PSOSS24V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S24
  • PSOSTS24
    Sosionomi (AMK), Turku, S24
  • PSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Turku, K24
  • 13.01.2025 16:00 - 18:45, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 20.01.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 27.01.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 03.02.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 10.02.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 24.02.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 03.03.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 10.03.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 17.03.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 24.03.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 31.03.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003
  • 07.04.2025 15:15 - 18:00, Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3003

Tavoitteet

• tiedät, mitä ovat yleisimmät neuropsykiatriset ja mielenterveyden häiriöt ja miten ne ilmenevät ihmisen käyttäytymisessä ja toiminnassa
• ymmärrät, miten neuropsykiatriset häiriöt ja mielenterveyden häiriöt vaikuttavat ihmisen arkeen eri ikävaiheissa ja elämänvaiheissa
• osaat tukea asiakkaan selviytymistä ja toimijuutta arjen hallinnassa erilaisten häiriöiden kanssa

Sisältö

• tarkkaavaisuushäiriöt, autismikirjon häiriöt, mielialahäiriöt, psykoosit, ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt
• toiminnanohjauksen, sosiaalisen elämän ja vuorovaikutuksen, impulssikontrollin, jaksamisen ja aikaansaamisen, itsestä ja toisista huolehtimisen haasteet
• arjen hallinnan tukeminen tutkimustietoon ja -näyttöön perustuvia apukeinoja hyödyntämällä
• asiakkaan tietoisuuden ja toimijuuden lisääminen omien asioidensa edistämisessä sekä terveyttä edistävään elämäntapaan tukeminen

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALI

Ennakkotenttiin tulee kysymyksiä allaolevista mielenterveystalon sivuista. Tentin voi tehdä aikavälin sisällä useita kertoja.

YLEISTÄ
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mielenterveyspalvelut/mita-voin-itse-tehda-mielenterveyden-hyvaksi
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mielenterveyspalvelut/milloin-ja-mista-apua-mielenterveyden-ongelmiin
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mista-tukea-lapsen-mielenterveyden-ongelmiin

MASENNUS
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/perustietoa-masennuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/nuorten-masennus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/lapsen-masennus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/mielialahairioiden-diagnoosit

AHDISTUS
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/perustietoa-ahdistuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/ahdistuksen-muodot
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/nuorten-ahdistus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/tietoa-lapsen-peloista-ja-ahdistuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/ahdistuneisuuteen-stressiin-ja-elimellisiin-oireisiin-liittyvien-hairioiden-diagnoosit

NEUROPSYKIATRISET VAIKEUDET
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/adhd
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/adhd-ja-lapset
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/tarkkaavuuden-hairioiden-diagnoosit
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-hairiot/autismikirjon-hairiot
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/tic-oireet-ja-touretten-oireyhtyma

SYÖMISHÄIRIÖT
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/perustietoa-syomishairioista
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/ahmiminen-bulimia-ja-ahmintahairio-bed
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/anoreksia
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/miten-syomishairio-syntyy

PSYKOOSI
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosin-oireet
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosiin-sairastuminen
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosien-diagnoosit
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoottiset-hairiot-lapsilla

Opetusmenetelmät

Kirjallisuusperustainen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jakson tentti tehdään ITSlearningissä ja on avoinna 13.1. - 17.2. 2025
Tentin tarkoitus on varmistaa, että opiskelijalla on riittävät perustiedot kurssille osallistumiseen ja työskentelyyn osallistumiseen. Tentissä saa käyttää tenttimateriaalia ja sen voi aikavälin aikana tehdä niin monta kertaa kuin tarpeellista.
Tentin arviointi hyväksytty / hylätty

Tentin hyväksytty suorittaminen on edellytys kurssin muuhun työskentelyyn osallistumiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaunokirjallisuustehtävä 1op
Tentti 1op
Verkko-opetus ja pienryhmätyöskentely sekä siihen liittyvät tehtävät 3op

Sisällön jaksotus

OPINTOJAKSO TOTEUTUU KOKONAAN VERKOSSA
Mikäli kurssi ei ilmesty sinulle itslearningiin, et ole tullut valituksi tällä kertaa. Kurssi menee seuraavan kerran vuoden päästä.

8.1. alkaen: Tenttimateriaalien luku

13.1. klo 16-18 Aloitustapaaminen NK, SV
- Kurssin ohjelma
- Pienryhmätyöskentelyn ohjeistus sekä aiheiden ja pienryhmien jako
- Kirjallisuustehtävän ohjeistus

20.1. klo 15.15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä (pienryhmätyöskentelyjen sisällöt tarkentuvat myöhemmin)

27.1. klo 15.15-18 Opetus SV

3.2. klo 15.15-18.00 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä

10.2. klo 15.15- 16.30 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
10.2. klo 16.30 -18.00 Opetus NK

24.2.klo 15.15-18.00 Opetus, kirjallisuustehtävien purku NK

3.3. klo 15.15-18.00 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä

10.3. klo 15.15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä

17.3. klo 15.15-18.00 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut NK, SV
Tarkkaavaisuushäiriöt & autismikirjon häiriöt

24.3. klo 15.15 -18.00 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut NK, SV
Masennus, kaksisuuntainen mielialahäiriö, skitsofrenia

31.3. klo 15.15 -18.00 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut NK, SV
Ahdistuneisuushäiriöt & syömishäiriöt

7.4. klo 15.15 -18.00 Kurssin päätös NK, SV, itsenäinen työskentely pienryhmissä, vertaisarviointi ja itsearviointi



Jakson tentti tehdään ITSlearningissä ja on avoinna 13.1. - 17.2. 2025
Tentin tarkoitus on varmistaa, että opiskelijalla on riittävät perustiedot kurssille osallistumiseen ja työskentelyyn osallistumiseen. Tentissä saa käyttää tenttimateriaalia ja sen voi aikavälin aikana tehdä niin monta kertaa kuin tarpeellista.
Tentin arviointi hyväksytty / hylätty
Kurssin arviointi H-5, arvioinnin kohteena pienryhmätyöskentelyn tuotos.

HUOM! JAKSOSTA EI MYÖNNETÄ SISÄISIÄ HYVÄKSILUKUJA.
Kurssissa ei ole eroteltu eri aihealueita toisistaan, vaan ryhmätyöskentelyssä ja sen purussa, joka on isoin osa (3op) kurssia paneudutaan tasaisesti kaikkiin käsiteltäviin teemoihin, osassa osana omaa ryhmätyötä, osassa toisten työn kautta.

Mikäli sinulla on aiempia korkeakoulutasoisia opintoja, joiden ajattelet soveltuvan hyväksilukuun valinnaisiin menetelmäopintoihin, tutustu Sosiaali- ja kasvatusalan Messi-sivulta löytyviin ohjeisiin valinnaisista menetelmäopinnoista. Mahdolliset hyväksilukuhakemukset osoitetaan Olli Toivoselle.

POISSAOLOKÄYTÄNNÖT:

20.1. - 7.4. välisellä ajalla opetuksessa ja pienryhmätapaamisissa on läsnäolovelvoite. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella kerralla on läsnäolotehtävä / korvaava tehtävä, joka palautetaan sille osoitettuun palautuslaatikkoon ITSiin. Saadakseen opintojaksosta hyväksytyn suorituksen, jokaiselta kerralta tulee olla palautettuna jompi kumpi.
Korvaavilla tehtävillä voi korvata yhteensä enintään viisi (5) kertaa, josta pienryhmätyöskentelyyn kohdistuvaa poissaoloa voi olla enintään kaksi (2) kertaa.

Muutokset mahdollisia kurssin aloitukseen asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on numeerisesti arvioitava ryhmätyö, jonka arvosana muodostuu vertaisarvioinnin ja opettajan arvioinnin perusteella.
Lisäksi edellytetään että opiskelija on ITSissä olevien ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti suorittanut hyväksytysti ennakkotentin ja kirjallisuustehtävän sekä muut vaadittavat tehtävät ja osallistunut opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn vaaditulla tavalla.

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa arviointikriteerit eivät täyty, vaan työ on selkeästi puutteellinen tai keskeneräinen.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävässä suorituksessa arviointikriteerit täyttyvät osittain. Pääosin niin että suoritus yltää arviointikriteereihin niukasti.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvässä suorituksessa arviointikriteerit täyttyvät osittain. Pääosin niin, että suoritus yltää arviointikriteereihin kaikilta osin vähintään kohtalaisesti tai hyvin.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävässä suorituksessa arviointikriteerit täyttyvät kaikilta osin ja suoritus on kokonaisuudessaan kiitettävä, monipuolinen ja sisältää mahdollisesti erityisiä ansioita.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio