Skip to main content

Family-Based Collaboration and Bachelors of Social Services as Educators (5 cr)

Code: TH00CA82-3004

General information


Enrollment
02.12.2024 - 18.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.03.2025 - 08.04.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Marika Kouki
Noora Ahvenjärvi
Course
TH00CA82

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 23 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 18.03.2025 time 08:15 - 14:00
(5 h 45 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Tue 25.03.2025 time 08:15 - 14:00
(5 h 45 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Tue 01.04.2025 time 08:00 - 14:00
(6 h 0 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Tue 08.04.2025 time 08:15 - 14:00
(5 h 45 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3004
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Jakson opettajat: Marika Kouki ja Noora Ahvenjärvi(vastuuopettaja).

Jaksolle osallistumisen edellytys on 60 opintopistettä suoritettuna.

Jakso toteutuu viikoilla 12-15. Tämä jakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja parityöskentelystä.

ti 18.3.2025 klo 8.15 -14.00 Lähiopetus. Jakson aloitus ja tehtävät. Varhaiskasvatuksen arvopohja ja ammattietiikka ja dialogisuuden teoria. Minä kasvattajana-tehtävä.(MK & NA)
ti 25.3.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus: Moniammatillinen ja -alainen työskentely varhaiskasvatuksessa, vuorovaikutusharjoituksia (MK)
ti 1.4.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus. Yhteistyö monimuotoisten perheiden kanssa, varhaiskasvatuksen sosionomin vastuualueet (NA). Vierailijana projektikoordinaattori Sari Taipale / sähköinen perhekeskus Varha.
ti 8.4.2025 klo 8.15 - 14.00 Lähiopetus: Tehtävien purku (kollaasit, dialoginen keskustelu), vierailijat klo 12 -14 ja jakson päätös (MK & NA)

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja ja vertaisoppimista. Osallistuminen opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset ovat mahdollisia.

Objective

• you understand the importance of educational collaboration with children’s guardians
• you are familiar with the ethical principles and values of early childhood education
• you are familiar with principles of multi-professional collaboration and are able to apply them in your work
• you strengthen your cultural competence

Content

• family-oriented forms of collaboration and dialogue
• addressing difficult issues in challenging situations
• multi-professional and multi-sectoral collaboration
• the professional identity of a Bachelor of Social Services in early childhood education
• values and ethics in tutoring practices and the day care operating culture
• guardians from different language and cultural backgrounds as educational partners

Materials

Suomeksi
Esimerkkikirjallisuutta teoreettisen esseen lähteiksi:


- Ahonen, L. 2023. Tiimin voima varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Arvola ym. 2025. “Kaikki lähtee vuorovaikutuksesta” – Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kieli-, kulttuuri ja katsomuspedagoginen osaaminenhttps://journal.fi/akakk/article/view/154897
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja. Into-kustannus, Saatavilla myös e- ja äänikirjana.
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä, erityisesti s. 185 alkaen
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Toinen, uudistettu laitos. Helsinki: Gaudeamus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Pöyhönen, J. & Livingston, H. 2023. Hyvän vanhemman salaisuus.
- Ukkonen-Mikkola, T.; Yliniemi, R. & Wallin O. 2020. Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

Lisäksi opiskelijat etsivät omia, laadukkaita lähteitä teoreettisen esseen lähteiksi. Kirjallisuutta voi etsiä mm. Turun AMK:n Finna-tietokannasta tai yleisten kirjastojen aineistovalikoimista.



Esseen lähdekirjallisuus on yksi arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen, valinta ja hyödyntäminen on tehtävässä keskeistä.

Teaching methods

Pari- tai kolmisin työskentely
Yksilötyöskentely

International connections

Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset

Student workload

Osallistuminen lähiopetukseen 1op
Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa 1 op
Yksilötyönä lapsuuskollaasi 0,5 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.

Go back to top of page