Skip to main content

Supporting Parents and Family Services (5 cr)

Code: TH00CA83-3003

General information


Enrollment
02.12.2024 - 15.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 05.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Laura Närvi
Course
TH00CA83

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 6 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 15.01.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut TH00CA83-3003
Etä
Wed 29.01.2025 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut TH00CA83-3003
Etä
Wed 12.02.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut TH00CA83-3003
Etä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vastuuopettaja Laura Närvi

Mentalisaatio perheiden tukemisessa (itsenäinen ennakkotehtävä) LN
15.1. kello 14-16 Lapset puheeksi keskustelu LN
29.1. 16-18 Lapset puheeksi -neuvonpito LN
Perheiden palvelut (itsenäinen tehtävä) LN
12.2. 14-16 Lapset puheeksi -keskustelujen purku LN
Tentti viikolla 9 erikseen sovittavana päivänä. Tentti on avoinna kello 6.00 -23.00

Objective

• you understand the importance of early interaction between an infant and its parents and know how to strengthen it
• you understand risk factors related to the lives and well-being of families with children
• you have knowledge of family services
• you have knowledge of family-oriented counselling methods

Content

• early interaction, mentalisation and parent-infant bonding
• children’s development environments, an ecocultural perspective
• the basic services for families with children, social welfare and child protection support measures, third-sector services, service counselling
• the Let’s talk about children method

Materials

Tenttikirja: Viinikka, A. (toim.). 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. MLL. Tampere.
MLL: Mielenlukutaitoa. Opas turvallisen päiväkotiryhmän rakentamiseen. Löytyy verkosta: https://cdn.mll.fi/prod/2017/08/09114900/mll_mielenlukutaitoa_www-2023.pdf

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan yksilötyönä.
Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.

Student workload

Tentti 3op
Tehtävät ja verkko-ohjaus 2 op

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteena ovat:
Osallistuminen opetukseen/ korvaavat tehtävät
Ennakkotehtävien palautus
Lapset puheeksi tehtävien palautus
Tentti

Failed (0)

Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat joitain perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä

Assessment criteria, good (3-4)

opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä

Assessment criteria, excellent (5)

opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärrtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.

Go back to top of page