Skip to main content

Identifying and Supporting Children’s Special Needs (5 cr)

Code: TH00CA84-3003

General information


Enrollment
02.12.2024 - 22.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2025 - 26.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Marika Kouki
Course
TH00CA84

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 11 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 29.01.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Jakson aloitus - Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3003
etänä
Wed 26.02.2025 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3003
etänä
Wed 12.03.2025 time 14:00 - 18:00
(4 h 0 min)
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3003
etänä
Wed 26.03.2025 time 16:30 - 18:00
(1 h 30 min)
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3003
Etänä itsissä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opettajat:
Marika Kouki (vastuuopettaja)
Tiina Suni

Opetus toteutuu kokonaisuudessaan verkossa.

Viikolla 4 itsenäinen työskentely ennakkotehtävän parissa

ke 29.1.2025 klo 14 -16 (MK ja TS)
Jakson aloitus ja tehtävät, työskentelyn suunnittelua ja ennakkotehtävän purku
Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana

Ke 26.2.2025 klo 14 -18 (MK)
Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät
Toiminnallista työskentelyä

ke 12.3.2025 klo 14 -18 (TS)
Lapsen puheen ja kielen kehityksen haasteet ja kielenkehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Harjoituksia

ke 26.3.2025 klo 16.30 - 18.00
Tentti 2-3 opiskelijan ryhmissä Itsissä


Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Objective

• you understand the basic concepts of inclusive early childhood education
• you understand the characteristics of children’s development and their variation
• you know how to support children in social and psychological problems
• you understand the importance of early support for the overall well-being of children and know how to plan support measure with the day care team and guardians

Content

• supporting children’s psychosocial development
• creating a learning environment that supports children’s development (psychological, physical and social)
• challenging educational situations and tutoring interaction
• emotional education and children’s peer relationships
• collaboration with parents and other experts

Materials

Tenttiin:
- Heiskanen, N. & Syrjämäki, M. (toim.) 2022. Pienet tuetut askeleet. Osat 1 ja 2.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet.

Muu materiaali:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462

Teaching methods

Yksilötyöskentely
Parityöskentely
Verkko-opetus

Exam schedules

Tentti ke 26.3.2025 klo 16.30 - 18.00
Uusintatentti ke 16.4.2025 klo 16.30 - 18.00, ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostitse vastuuopettajalle.

International connections

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Student workload

Verkko-opetus, valmistautuminen verkko-opetukseen ja ennakkotehtävä 1 op
Parityönä haastattelutehtävä 1op
Yksilötyönä Case -tehtävät 0,5 op
Yksilötentti 2,5 op (soveltuvin osin: Heiskanen, N. 2022: Pienet tuetut askeleet ja Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet)

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.

Go back to top of page