Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA84-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 22.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
22.01.2025 - 26.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Ryhmät
-
PSOSERK24VSosionomi (AMK), Turku, K24
- Opintojakso
- TH00CA84
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 29.01.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Jakson aloitus - Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3003 |
etänä
|
Ke 26.02.2025 klo 14:00 - 18:00 (4 t 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3003 |
etänä
|
Ke 12.03.2025 klo 14:00 - 18:00 (4 t 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3003 |
etänä
|
Ke 26.03.2025 klo 16:30 - 18:00 (1 t 30 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3003 |
Etänä itsissä
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opettajat:
Marika Kouki (vastuuopettaja)
Tiina Suni
Opetus toteutuu kokonaisuudessaan verkossa.
Viikolla 4 itsenäinen työskentely ennakkotehtävän parissa
ke 29.1.2025 klo 14 -16 (MK ja TS)
Jakson aloitus ja tehtävät, työskentelyn suunnittelua ja ennakkotehtävän purku
Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana
Ke 26.2.2025 klo 14 -18 (MK)
Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät
Toiminnallista työskentelyä
ke 12.3.2025 klo 14 -18 (TS)
Lapsen puheen ja kielen kehityksen haasteet ja kielenkehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Harjoituksia
ke 26.3.2025 klo 16.30 - 18.00
Tentti 2-3 opiskelijan ryhmissä Itsissä
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Tavoitteet
• ymmärrät inklusiivisen varhaiskasvatuksen perusteet
• ymmärrät lapsen kehitykseen liittyviä lainalaisuuksia ja niiden vaihtelua
• osaat tukea lasta sosiaalisissa ja psyykkisissä ongelmatilanteissa
• ymmärrät varhaisen tuen merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja osaat suunnitella tukitoimet päiväkotitiimin sekä huoltajien kanssa
Sisältö
• lapsen psykososiaalisen kehityksen tukeminen
• lapsen kehitystä tukevan oppimisympäristön luominen (psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen)
• haastavat kasvatustilanteet ja sosionomin ohjausvuorovaikutus
• tunnekasvatus ja lasten vertaissuhteet
• yhteistyö vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa
Oppimateriaalit
Tenttiin:
- Heiskanen, N. & Syrjämäki, M. (toim.) 2022. Pienet tuetut askeleet. Osat 1 ja 2.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet.
Muu materiaali:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Parityöskentely
Verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti ke 26.3.2025 klo 16.30 - 18.00
Uusintatentti ke 16.4.2025 klo 16.30 - 18.00, ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostitse vastuuopettajalle.
Kansainvälisyys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus, valmistautuminen verkko-opetukseen ja ennakkotehtävä 1 op
Parityönä haastattelutehtävä 1op
Yksilötyönä Case -tehtävät 0,5 op
Yksilötentti 2,5 op (soveltuvin osin: Heiskanen, N. 2022: Pienet tuetut askeleet ja Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet)
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.