Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA80-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 16.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.01.2025 - 06.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
englanti
Paikat
26 - 35
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
PSOSS23EN
Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
Opintojakso
TH00CA80

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 16.01.2025 klo 09:30 - 14:30
(5 t 0 min)
Principles of Early Childhood Education TH00CA80-3005
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
To 23.01.2025 klo 09:30 - 14:30
(5 t 0 min)
Principles of Early Childhood Education TH00CA80-3005
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
To 30.01.2025 klo 09:30 - 14:30
(5 t 0 min)
Principles of Early Childhood Education TH00CA80-3005
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
To 06.02.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Principles of Early Childhood Education TH00CA80-3005
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Teachers:
Tiina Suni
Noora Ahvenjärvi

Teaching on Thursdays, weeks 3-6
Teaching in English at Salo campus

Thu 16.1.2025, 9:30 - 14:30 (Tiina)
- Course info & study assignments
- Introduction to early childhood education: The central goals of early childhood education
- The legislation concerning early childhood education and the related service system
- The competence requirements for a social pedagogue in early childhood education

Thu 23.1.2025 9:30 - 14:30 (Noora)
- The development of children under school age

Thu 30.1.2025, 9:30 - 14:30 (Tiina)
- The national core curriculum for early childhood education and care and the early childhood education plan
- Early childhood education as children’s learning environment

Thu 6.2.2025, 9:30 - 12:00 (Noora)
- Discussion on learning diary and observation assignment
- Course feedback

Changes are possible.

Attendance in contact teaching of the course is mandatory, which is based on the working and learning methods used in the course. The contact teaching includes interactive activities, discussions, peer learning, and workshop activities. Participation in contact teaching supports the development of the student’s professional skills and interaction abilities.

In case of absence due to illness, a compensatory assignment must be completed. The max. amount of absence is 50 % of the contact teaching. If this is exceeded, the completion of the course will be postponed to the next implementation.

Tavoitteet

• tunnet varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
• tunnet varhaiskasvatussuunnitelmien kokonaisuuden ja ymmärrät sen merkityksen
• tiedät varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät ja tavoitteet ja perehdyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä
• tunnet lapsen oppimis- ja kehitysprosessin
• tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit

Sisältö

• varhaiskasvatuksen lainsäädäntö ja lapsen oikeuksien sopimus
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
• alle kouluikäisen lapsen kehitys

Oppimateriaalit

National core curriculum for ECEC in Finland
The Act on Early Childhood Education and Care in Finland

Karvonen, P., Ukkonen-Mikkola, T., Fenyvesi, K., Salonen, M., Erkkilä, P., Laine, E., Storgård, E. (2022). Playful learning in early childhood education in Finland. Otava Publishing Company Ltd.

Hujala, E., Valpas, A., Roos, P. & Vlasov, J. 2016. The success story of Finnish early childhood education. Nokia, Finland: Vertikal Oy.

Järvinen-Taubert, J., Valtonen, P. & Chukhlantseva, E. (Eds) 2021 What, why and how – Finnish education in practice. Malta: Kite.

Teaching materials

Opetusmenetelmät

Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

If you have a Finnish degree on educational field and at least two years working experience from Finnish early childhood education, you have a possibility to complete the course by recognition. In this case, please contact the responsible teacher for further details.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Learning diary in pair work 4 ECTS
Observation assignment and participation in contact teaching 1 ECTS

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun