Skip to main content

Service Counselling and Recording of Client Data (5 cr)

Code: TH00CA41-3013

General information


Enrollment
02.12.2024 - 20.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.01.2025 - 24.02.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
46 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Knuuttila
Katri Viippo
Course
TH00CA41

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 26 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 20.01.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3013
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Mon 27.01.2025 time 08:00 - 14:00
(6 h 0 min)
Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3013
LEM_B166 Kullervo
Mon 03.02.2025 time 08:00 - 14:00
(6 h 0 min)
Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3013
LEM_B166 Kullervo
Mon 10.02.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3013
Simulation 2 MED D2020,Simulation 3 MED D2022,Debriefing 2 MED D2033,Debriefing 3 MED D2034
Mon 24.02.2025 time 08:00 - 08:30
(0 h 30 min)
Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3013
Tentti
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

KL2025 toteutuspäivä maanantai

Vko 4 Ma 20.01.2025 klo 10-11.30. Opintojakson aloitus. KV,JK
klo 12.30-15.45 Itsenäinen työskentely tiimeissä (ryhmäytyminen, viikkotehtävä 1.)
----
Vko 5 Ma 27.01.2025 klo 8.15-10.45, ryhmä A 1. viikkotehtävän purku. KV,JK
klo 11.30- 14.00 ryhmä B, 1. viikkotehtävän purku KV,JK
----
Vko 6 Ma 03.02.2025 klo 8.15-10.45 ryhmä A, 2. viikkotehtävän purku. KV,JK
11.30-14 ryhmä B, 2. viikkotehtävän purku. KV,JK
----
Vko 7 Ma 10.02.2025 klo 8.15 -9.45, 10-11.30 ryhmä A, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. KV,JK
klo 12.30-14, 14.15-15.45 ryhmä B, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. KV,JK
Paikka Medisiina D, varattuna: 2 simulaatiotilaa ja 2 debriefing tilla os. Kiinamyllynkatu10. Tulkaa paikalle ala-aulaan n. 10 minuuttia ennen.
----
Vko 9 Ma 24.2.2025 klo 8-8.30 Verkkotentti JK

1. uusintatentti Ke 12.3.2025 klo 15.30-16 / JK
2. uusintatentti Ke 9.4.2025 klo 15.30-16 / JK
Ilmoittaudu uusintatenttiin 7 vrk ennen Juha Knuuttilalle sähköpostitse.

Objective

• you understand the process of client relationships and are familiar with the phases of the client process
• you are familiar with the process and different models of service counselling
• you know how to assess clients’ need for services and, based on this assessment, plan clients’ service paths and guide them to services
• you are familiar with the objectives of social rehabilitation
• you know the basic concepts and responsibilities of recording client data and know how to record your work with clients

Content

• assessment of clients’ work ability and functional capacity
• the service duties of social welfare
• the rehabilitation service system
• formal recording of client data in social welfare and the governing legislation
• information security and the governing legislation

Materials

Sähköinen materiaali, löytyy Itslearningistä jakson alkaessa.

Teaching methods

ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Exam schedules

1. uusintatentti Ke 12.3.2025 klo 15.30-16 / JK
2. uusintatentti Ke 9.4.2025 klo 15.30-16 / JK
Ilmoittaudu uusintatenttiin 7 vrk ennen Juha Knuuttilalle sähköpostitse.

Pedagogic approaches and sustainable development

Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Completion alternatives

-

Student workload

Opiskelijan työn mitoitus:
- Osallistuminen opintojakson aloitukseen ja viikkotehtävien purkuihin.
- Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen omassa ryhmässä
- Oppimistehtävän tekeminen
- Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä.

Evaluation methods and criteria

Viikkotehtävät ja simulaatio (hyv./hyl.) 2 op ja tentti 1 op (hyl./T1-K5). Läsnäolokertoja on 4. Opiskelija voi olla poissa korkeintaan yhdestä tapaamisesta. Mikäli opiskelijalla on enemmän poissaoloja, hänen tulee suorittaa kurssitapaamisten osuus seuraavan toteutuksen yhteydessä. Yhdestä poissaolosta ei tule korvaavaa tehtävää, kuitenkin simulaatioon on osallistuttava tai tehtävä se myöhemmin.
Läsnäoloedellytyksen perusteluna on oppimistehtävien yhteinen reflektointi. Osa oppimisesta tapahtuu yhteisöllisesti ryhmäkeskusteluissa.
Oppimistehtävä 2 op (Kirjaaminen ja tietoturva) pitää olla palautettu ennen tenttiä (ensimmäiseen tenttikertaan viimeistään 20.9. klo 12, uusinnoissa 3 päivää ennen).

Failed (0)

Suoritus on hylätty, jos yli puolet alla olevista toteutuu:
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- ei tunne kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) eikä kuntoutuspalveluita
- ei tunne vammaispalveluita
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä määrämuotoista kirjaamista
- ei ymmärrä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tiedä mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosanaan 1 lähes kaikkien ja arvosanaan 2 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain pieneltä osalta kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää joitakin vammaispalveluita
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja määrämuotoista kirjaamista
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tietää joiltakin osin mitä asiakassuunnitelmaan kirjataan

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosanaan 3 lähes kaikkien ja 4 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee tärkeimmiltä osin kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeuksista niihin
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet sekä määrämuotoisen kirjaamisen
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa noudattaa niitä

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävään arvosanaan kaikki kriteerit toteutuvat.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti ja kattavasti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta kuntoutus- ym. palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen monitahoisuuden, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalvelut.
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeudet niihin (lakisääteiset / harkinnanvaraiset)
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen ja määrämuotoisen kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata ja miksi
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.

Further information

-

Go back to top of page