Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 24.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
24.03.2025 - 05.05.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 36 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kaija Penttala
- Noora Ahvenjärvi
- Ryhmät
-
PSOSS24ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S24
- Opintojakso
- TH00CA40
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 24.03.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Individual and Group Support and Counselling TH00CA40-3016 |
SAL_2138_Victoria
Victoria
|
Ma 31.03.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Individual and Group Support and Counselling TH00CA40-3016 |
SAL_2135
Leevi (14 hlö)
SAL_2136 Mini (14 hlö) SAL_2139.1 Ryhmätyö avo 1 (8 hlö) SAL_2139.2 Ryhmätyö avo 2 (8 hlö) |
Ma 07.04.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Individual and Group Support and Counselling TH00CA40-3016 |
SAL_2138_Victoria
Victoria
|
Ma 14.04.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Individual and Group Support and Counselling TH00CA40-3016 |
SAL_2138_Victoria
Victoria
|
Ma 28.04.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Individual and Group Support and Counselling TH00CA40-3016 |
SAL_2135
Leevi (14 hlö)
SAL_2136 Mini (14 hlö) SAL_2139.1 Ryhmätyö avo 1 (8 hlö) SAL_2139.2 Ryhmätyö avo 2 (8 hlö) SAL_2139.3 Ryhmätyö avo 3 (8 hlö) SAL_2139.4 Ryhmätyö avo 4 (8 hlö) |
Ma 05.05.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Individual and Group Support and Counselling TH00CA40-3016 |
SAL_2138_Victoria
Victoria
SAL_2139a_Afrodite Afrodite |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus maanantaisin, viikot 13-20.
Opintojaksolla on läsnäolovelvoite, koska läsnäolo tukee sosionomin ammatissa tarvittavien taitojen kehittämistä (mm. ammatillinen vuorovaikutus, dialogisuus, työmenetelmäosaaminen) joita ei voida omaksua pelkästään itsenäisen opiskelun avulla.
24.3.2025 10.15-14.45 Aloitus ja ohjaaminen. Eri ohjaussuuntaukset ja menetelmät. Yksilöohjauksen harjoitusten aloittaminen ohjatusti. Kaija Penttala
31.3.2025 9-14 Yksilöohjauksen harjoitukset (itsenäisesti)
7.4.2025 10.15-14.45 Yksilönohjaus esitykset (KP)
14.4.2025 9.30-14.45 Ryhmä ja vuorovaikutus. Systeeminen lähestymistapa. Noora Ahvenjärvi
28.4.2025 9-14 Ryhmänohjauksen harjoitukset (itsenäisesti)
5.5.2025 10.00-12.00 (NA) Tentti 12.30-15.30 Ryhmänohjauksen tehtävien esitykset (NA, KP)
3.6.2023 15.30-17.30 Uusintatentti (KP)
Tenttiin:
Hohman, M. (2012). Motivational interviewing in social work practice. Guilford Press. s.1-19.
McLeod, J. An introduction to counselling. E-book. Adapted version. pp. 78-83, 122-204, 225-242.
Luennot.
Tavoitteet
• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä
Sisältö
• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen opiskelu
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
5.5.2025 8.15-9.45 Tentti (NA)
22.5.2025 at the Turku Campus, ICT Building, from 12- 14 ICT_Beta (ICT-City) (KP)
3.6.2025 15.30- 17.30 Uusintatentti (KP)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjausharjoitukset ja ryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty
Tentti H-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on vakavia puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla;
-hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla tai
-yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa on vielä runsaasti kehittämistä
tai
- hän ei osoita osaavansa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osoita tuntevansa ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei osoita tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja tai menetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa osaavansa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheita
- osoittaa tuntevansa joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- osoittaa tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä erinomaisesti ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa erinomaisen tietämyksen ryhmän kehitysvaiheista ja ohjaajan tehtävistä ohjauksen eri vaiheissa
- osoittaa tuntevansa kattavasti ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä