Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 24.03.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 05.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaija Penttala
- Essi Teuri
Ryhmät
-
PSOSS24ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S24
Tavoitteet
• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä
Sisältö
• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen opiskelu
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
5.5.2025 8.15-9.45 Tentti (ET)
3.6.2025 15.30- 17.30 Uusintatentti (KP)
Toisen uusintatentin ajankohta sovitaan erikseen
Sisällön jaksotus
Opetus maanantaisin, viikot 13-20.
Opintojaksolla on läsnäolovelvoite, koska läsnäolo tukee sosionomin ammatissa tarvittavien taitojen kehittämistä (mm. ammatillinen vuorovaikutus, dialogisuus, työmenetelmäosaaminen) joita ei voida omaksua pelkästään itsenäisen opiskelun avulla.
24.3.2025 10.15-14.45 Aloitus ja ohjaaminen. Eri ohjaussuuntaukset ja menetelmät. Yksilöohjauksen harjoitusten aloittaminen ohjatusti. Kaija Penttala
31.3.2025 9-14 Yksilöohjauksen harjoitukset (itsenäisesti)
7.4.2025 10.15-14.45 Yksilönohjaus esitykset (KP)
14.4.2025 9.30-14.45 Ryhmä ja vuorovaikutus. Systeeminen lähestymistapa. Essi Teuri
28.4.2025 9-14 Ryhmänohjauksen harjoitukset (itsenäisesti)
5.5.2025 8.15-9.45 (ET) Tentti 10.15-14.45 Ryhmänohjauksen tehtävien esitykset (ET, KP)
3.6.2023 15.30-17.30 Uusintatentti (KP)
Tenttiin:
Hohman, M. (2012). Motivational interviewing in social work practice. Guilford Press. s.1-19.
McLeod, J. An introduction to counselling. E-book. Adapted version. pp. 78-83, 122-204, 225-242.
Luennot.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjausharjoitukset ja ryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty
Tentti H-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on vakavia puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla;
-hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla tai
-yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa on vielä runsaasti kehittämistä
tai
- hän ei osoita osaavansa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osoita tuntevansa ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei osoita tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja tai menetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa osaavansa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheita
- osoittaa tuntevansa joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- osoittaa tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä erinomaisesti ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa erinomaisen tietämyksen ryhmän kehitysvaiheista ja ohjaajan tehtävistä ohjauksen eri vaiheissa
- osoittaa tuntevansa kattavasti ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä