Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 06.03.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

66 - 75

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Essi Teuri
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSTK25
    Sosionomi (AMK), Turku, K25

Tavoitteet

• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä

Sisältö

• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana.

Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a

Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011). ETENE-julkaisuja 32. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841

Viikkotehtävien materiaali.

Opetusmenetelmät

ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
yksilötyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

oppimistehtäväperusteinen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- oppimistehtävät (3 kpl) suoritetaan pienryhmissä, ne puretaan tunneilla
- yksilötentti

Sisällön jaksotus

6.3. 2025 klo 9.00-11.30 Opintojakson aloitus. SK, ET. Viikkotehtävän 1. käynnistys. Jako pienryhmiin. Klo 12.30-15.00 1. viikkotehtävän työstäminen pienryhmissä (itsenäine työskentely).

7.3.2024 klo 9-15.00 1. viikkotehtävän työstäminen pienryhmissä.

13.3.2025 klo 9.00-11.30 SK, ET 1. viikkotehtävän purku (ryhmä A). 2. viikkotehtävän käynnistys.
Klo 12.30-15.00 ET 1. viikkotehtävän purku (ryhmä B). 2. viikkotehtävän käynnistys.

14.3.2025 klo 9-15.00 2. viikkotehtävän työstäminen pienryhmissä.

20.3.2025 klo 9.00-11.30 SK, ET 2. viikkotehtävän purku (ryhmä A). 3. viikkotehtävän käynnistys.
Klo 12.30-15.00 ET 2. viikkotehtävän purku (ryhmä B). 3. viikkotehtävän käynnistys.

21.3.2024 klo 9-15 3. viikkotehtävän työstäminen pienryhmissä.

28
28.3.2024 klo 9-15 Itsenäinen työskentely, tenttiin valmistautuminen, reflektiopaperin kirjoittaminen (yksilötyö).

3.4.2024 klo 9.00-11.30 SK, ET 3. viikkotehtävän purku (ryhmä A).
Klo 12.30-15.00 ET 3. viikkotehtävän purku (ryhmä B).

10.4.2024 klo 9.00 - 11.00 Tentti (valvottu ryhmätentti verkossa) SK, ET

12.4.2024 Reflektiopaperin palautus.
Uusintatentti 5.6.25 klo 9-11.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät 3 op
Tentti 2 op (hyl/T1-K5)
Viikkotehtävien puruissa läsnäolovelvoite (enintään 1 poissaolo mahdollinen, ja se korvataan omalle ryhmälle)

Hylätty (0)

Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet