Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.03.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
66 - 75
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSTK25Sosionomi (AMK), Turku, K25
Tavoitteet
• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
Sisältö
• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011). ETENE-julkaisuja 32. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841
Viikkotehtävien materiaali.
Opetusmenetelmät
ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
yksilötyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
oppimistehtäväperusteinen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- oppimistehtävät (3 kpl) suoritetaan pienryhmissä, ne puretaan tunneilla
- yksilötentti
Sisällön jaksotus
6.3. 2025 klo 9.00-11.30 Opintojakson aloitus. SK, ET. Viikkotehtävän 1. käynnistys. Jako pienryhmiin. Klo 12.30-15.00 1. viikkotehtävän työstäminen pienryhmissä (itsenäine työskentely).
7.3.2025 klo 9-15.00 1. viikkotehtävän työstäminen pienryhmissä.
13.3.2025 klo 9.00-11.30 SK, ET 1. viikkotehtävän purku (ryhmä A). 2. viikkotehtävän käynnistys.
Klo 12.30-15.00 ET 1. viikkotehtävän purku (ryhmä B). 2. viikkotehtävän käynnistys.
14.3.2025 klo 9-15.00 2. viikkotehtävän työstäminen pienryhmissä.
20.3.2025 klo 9.00-11.30 SK, ET 2. viikkotehtävän purku (ryhmä A). 3. viikkotehtävän käynnistys.
Klo 12.30-15.00 ET 2. viikkotehtävän purku (ryhmä B). 3. viikkotehtävän käynnistys.
21.3.2025 klo 9-15 3. viikkotehtävän työstäminen pienryhmissä. -- VR-lasitehtävä?
28
28.3.2025 klo 9-15 Itsenäinen työskentely, tenttiin valmistautuminen, reflektiopaperin kirjoittaminen (yksilötyö). -- VR-lasitehtävä?
3.4.2025 klo 9.00-11.30 SK, ET 3. viikkotehtävän purku (ryhmä A).
Klo 12.30-15.00 ET 3. viikkotehtävän purku (ryhmä B).
10.4.2025 klo 9.00 - 11.00 Tentti (valvottu ryhmätentti verkossa) SK, ET
12.4.2025 Reflektiopaperin palautus.
Uusintatentti 5.6.25 klo 9-11.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät 3 op
Tentti 2 op (hyl/T1-K5)
Viikkotehtävien puruissa läsnäolovelvoite (enintään 1 poissaolo mahdollinen, ja se korvataan omalle ryhmälle)
Hylätty (0)
Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet