Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 25.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
25.03.2025 - 28.05.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 56 - 65
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kaija Penttala
- Katri Viippo
- Ryhmät
-
PSOSTK25Sosionomi (AMK), Turku, K25
- Opintojakso
- TH00CA40
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 25.03.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3017 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Ti 01.04.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3017 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Ti 08.04.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3017 |
EDU_2065.1
Kerttu (6 hlö)
EDU_2035 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3037 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) ICT_C2023 Ryhmätyö avo (8 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) ICT_C2028 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3022 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3029 Ryhmätyö avo (8 hlö) EDU_3015 Katri (10 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö) EDU_3075 Marjukka (16 hlö) EDU_3025 Ryhmätyö (16 hlö) |
Ti 15.04.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3017 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Ti 29.04.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Ryhmätyöskentely - Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3017 |
EDU_2065.1
Kerttu (6 hlö)
EDU_2035 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3037 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) ICT_C2023 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C2028 Ryhmätyö avo (8 hlö) |
Ti 06.05.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Tentti - Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3017 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Ti 06.05.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Esitykset - Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3017 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
To 22.05.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3017 |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Aloituskerrassa, harjoituksissa ja esityksessä läsnäolovelvoite. Läsnäolovelvoite perustuu ammatillisen vuorovaikutuksen ja menetelmätaitojen harjoittelun sekä yhteisen keskustelun kautta oppimiseen.
Mahdolliset aiempaan ohjauskokemukseen perustuvat harjoitusten hyväksilukuhakemukset perusteluineen viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua opettajille.
opetus tiistaisin, viikot 13-19
25.3 klo 10.15-11.30 Opintojakson aloitus, tavoitteet, ryhmäjaot. (KP ja KV)
12.30- 15.00 Ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä. Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät (KP)
1.4.2025 klo 10.15 -15.30 Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät (jatkuu, systeeminen lähestymistapa). Motivoiva keskustelu. Yksilöohjaukset alkavat (aluksi kierros ohjatusti, sitten purku ja loput itsenäisesti) (KP)
8.4.2025 klo 9-15 yksilöohjauksen harjoitukset (tehdään itsenäisesti ryhmissä).
15.4 klo 9-16.00 Ryhmäroolit ja ryhmän vaiheet. Vuorovaikutustaidot ryhmän ohjaajan välineenä. + ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä + systeeminen toimintamalli (KV)
29.4.2025 klo 9-16 Ryhmäohjauksen harjoitukset (itsenäisesti).
6.5.2025 klo 8.15-9(9.15) Tentti (KV)
6.5.2025 klo 12.30-15 Mitä olemme oppineet ohjaamisesta? Ryhmät esittävät havainnollisesti oppimansa tulokset. (KP, KV)
Yksilöohjauksen toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ennen ohjauksia. Ryhmät laativat esityksen ohjaamisestaan Mitä opimme ohjaamisesta -opetuskerralle.
Tavoitteet
• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä
Sisältö
• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä
Oppimateriaalit
Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali, ja menetelmä-tiivistelmä.
Muita materiaaleja joita käytetään ohjauksen harjoituksissa:
-Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi
- Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoitukset
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
6.5.2025 klo 9-11
1. Uusintatentti verkossa 22.5.2025 klo 15.00
2. Uusintatentti verkossa 6.6..2025 klo 8.15
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot
Harjoitukset
Itsenäinen opiskelu
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali + menetelmä-tiivistelmä.
Hylätty (0)
Opiskelijalla on vakavia puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla;
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
-- yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa on vielä runsaasti kehittämistä
tai
- hän ei osoita osaavansa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osoita tuntevansa ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei osoita tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja tai menetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa osaavansa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheita
- osoittaa tuntevansa joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- osoittaa tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä erinomaisesti ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa erinomaisen tietämyksen ryhmän kehitysvaiheista ja ohjaajan tehtävistä ohjauksen eri vaiheissa
- osoittaa tuntevansa kattavasti ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä