Siirry suoraan sisältöön

Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 25.03.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

66 - 75

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kaija Penttala
  • Katri Viippo

Ryhmät

  • PSOSTK25
    Sosionomi (AMK), Turku, K25

Tavoitteet

• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä

Sisältö

• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali, ja menetelmä-tiivistelmä.

Muita materiaaleja joita käytetään ohjauksen harjoituksissa:
-Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi
- Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoitukset
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

6.5.2025 klo 9-11
23.5.2025 klo 12-14
2. uusintatentti ajankohta sovitaan myöhemmin

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot
Harjoitukset
Itsenäinen opiskelu

Sisällön jaksotus

Aloituskerrassa, harjoituksissa ja esityksessä läsnäolovelvoite. Läsnäolovelvoite perustuu ammatillisen vuorovaikutuksen ja menetelmätaitojen harjoittelun sekä yhteisen keskustelun kautta oppimiseen.

Mahdolliset aiempaan ohjauskokemukseen perustuvat harjoitusten hyväksilukuhakemukset perusteluineen viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua opettajille.

opetus tiistaisin, viikot 13-19
25.3 klo 10.15-11.30 Opintojakson aloitus, tavoitteet, ryhmäjaot. (KP ja KV)

12.30- 15.00 Ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä. Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät (KP)

1.4.2025 klo 10.15 -15.30 Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät (jatkuu, systeeminen lähestymistapa). Motivoiva keskustelu. Yksilöohjaukset alkavat (aluksi kierros ohjatusti, sitten purku ja loput itsenäisesti) (KP)

8.4.2025 klo 9-15 yksilöohjauksen harjoitukset (tehdään itsenäisesti ryhmissä).

15.4 klo 9-16.00 Ryhmäroolit ja ryhmän vaiheet. Vuorovaikutustaidot ryhmän ohjaajan välineenä. + ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä + systeeminen toimintamalli (KV)

29.4.2025 klo 9-16 Ryhmäohjauksen harjoitukset (itsenäisesti).

6.5.2025 klo 9-11 Tentti (KV)
6.5.2025 klo 12.30-15 Mitä olemme oppineet ohjaamisesta? Ryhmät esittävät havainnollisesti oppimansa tulokset. (KP, KV)

Yksilöohjauksen ja ryhmän ohjaamisesta toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ennen ohjauksia. Ryhmät laativat esityksen ohjaamisestaan Mitä opimme ohjaamisesta -opetuskerralle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali + menetelmä-tiivistelmä.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on vakavia puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla;
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
-- yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa on vielä runsaasti kehittämistä
tai
- hän ei osoita osaavansa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osoita tuntevansa ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei osoita tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja tai menetelmiä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa osaavansa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheita
- osoittaa tuntevansa joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- osoittaa tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä erinomaisesti ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa erinomaisen tietämyksen ryhmän kehitysvaiheista ja ohjaajan tehtävistä ohjauksen eri vaiheissa
- osoittaa tuntevansa kattavasti ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä