Siirry suoraan sisältöön

Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 12.03.2025

Ajoitus

12.03.2025 - 22.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kaija Penttala
  • Noora Ahvenjärvi

Ryhmät

  • AVOSOSERK25V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K25
  • 27.03.2025 16:00 - 18:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3018
  • 24.04.2025 16:00 - 18:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3018
  • 22.05.2025 14:00 - 16:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3018

Tavoitteet

• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä

Sisältö

• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. MIELUMMIN LAITTAISIN TENTTIKIRJAKSI OSITTAIN Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY. Ensin mainittu on liian suppea.

Materiaalia jota käytetään ohjauksen harjoituksissa:
-Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali.
-Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi
- Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi

Lisäksi ohjauksesta myös: ( löytyy Itslearningista, löytyy linkkien takaa):
· Yleiset ohjaustyötaidot
· Hyvä ohjaus (TTL)
· Hyvän ohjauksen kriteerit (OH)
· Dialoginen ohjaus (DIAK)
· Dialoginen ohjaus (Itä-Suomen yliopisto 2015)
· Ammatillinen ohjaus (OAMK)
· Sosiaalityö & sosiaaliohjaus (KL)
· Ryhmän ohjaaminen (MLL)
· Ryhmän ohjaaminen (Toimeksi.fi)
· Ryhmän ohjaamisen menetelmiä (Jelli.fi)
· Osallistavia menetelmiä (Helsinki)
· ARVO ihmiselle -hanke (Turku amk 2022)

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

22.5.2025 klo 14-15 Aineistotentti verkossa. Tentissä saa olla opintojakson materiaalia mukana.

1. Uusintatentti 5.6.2025 9-10.30 (ET)
2. Uusintatentti 9.9.2025 9-10.30 (KP)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä.

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
+ menetelmä-tiivistelmä teoksesta Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Yksilö- ja ryhmäohjaukset:
Verkkotapaamisten ulkopuolella ennen 12.4 näyttöjen esityksiä opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä (3 henkilöä / ryhmä) ja toteuttavat yksilöohjausprosessin, johon sisältyy 3 ohjauskertaa. Näissä ohjauskerroissa jokainen toimii vuorollaan ohjaajana, ohjattavana ja havainnoijana. Ryhmäohjauksessa opiskelijat kokoontuvat niinikään verkkotapaamisten ulkopuolella.

Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ohjauksista sekä niiden toteutuksen jälkeen videonäytteet.

Yksilöohjauksen, ryhmäohjauksen ja verkko-ohjauksen ohjeistus tulee Itslearning-alustalle 12.3. mennessä.

Sisällön jaksotus

opetus parittomien viikkojen torstaisin klo 14-18, viikot 13-21

Näyttöjen ohjeet (ks. kohta lisätietoja):
- Yksilöohjauksen näytön ohje
- Ryhmäohjauksen ja verkko-ohjauksen näytön ohje
- Yksilö- ja ryhmäohjauksen teoriaperustan näytön ohje

27.3. klo 16-18 Aloitus, jakson tavoitteet ja ohjauksen historiaa ja suuntauksia. Kaija Penttala
24.4.klo 16-18 Yksilöohjauksen näytöt kahdessa ryhmässä Kaija Penttala, Noora Ahvenjärvi
22.5 klo 14-15 Tentti: Aineistotentti verkossa 15-16 Ryhmäohjauksen näytöt kahdessa ryhmässä Kaija Penttala Noora Ahvenjärvi
Verkkotapaamisten ulkopuolella opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä ja toteuttavat yksilöohjausprosessin (3 ohjauskertaa, jokainen toimii vuorollaan ohjaajana) sekä ryhmänohjausprosessin (viidelle muulle ryhmänjäsenelle). Yksilöohjauksen toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ohjauksista sekä viiden minuutin videonäyte.
Mahdolliset aiempaan ohjauskokemukseen perustuvat harjoitusten hyväksilukuhakemukset perusteluineen viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua opettajille.

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä.

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
ja menetelmä-tiivistelmä teoksesta
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on vakavia puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla;
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
-- yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa on vielä runsaasti kehittämistä
tai
- hän ei osoita osaavansa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osoita tuntevansa ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei osoita tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja tai menetelmiä
Englanniksi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa osaavansa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheita
- osoittaa tuntevansa joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- osoittaa tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä erinomaisesti ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa erinomaisen tietämyksen ryhmän kehitysvaiheista ja ohjaajan tehtävistä ohjauksen eri vaiheissa
- osoittaa tuntevansa kattavasti ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä