Esitysprojekti 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011295-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Kuittinen
- Ville Saarikoski
- Otto Wahlgren
- Jani Pihlajamaa
- Esa Pukero
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
Ryhmät
-
PTEASS23Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2023
- 05.09.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2: sirkuksen sooloprojektin aloitus
- 10.09.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon tuotannolliset tehtävät ja tuotantopalaverit
- 10.09.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 12.09.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 17.09.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon tuotannolliset tehtävät ja tuotantopalaverit
- 17.09.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 19.09.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 24.09.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon tuotannolliset tehtävät ja tuotantopalaverit
- 24.09.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 26.09.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 sooloprojekti 2011295-3009
- 26.09.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 01.10.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon tuotannolliset tehtävät ja tuotantopalaverit
- 01.10.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 03.10.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojektin oma harjoittelu
- 03.10.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 08.10.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojektin oma harjoittelu
- 09.10.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti oma harjoittelumahdollisuus
- 10.10.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojektin oma harjoittelumahdollisuus
- 10.10.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 22.10.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon tuotannolliset tehtävät ja tuotantopalaverit
- 22.10.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 sooloprojekti 2011295-3009
- 24.10.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 29.10.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon tuotannolliset tehtävät ja tuotantopalaverit
- 31.10.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 05.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 06.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojektin oma harjoittelumahdollisuus
- 12.11.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon tuotannolliset tehtävät ja tuotantopalaverit
- 12.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 13.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2, sooloprojektin oma harjoitusmahdollisuus
- 14.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 19.11.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon tuotannolliset tehtävät ja tuotantopalaverit
- 19.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 21.11.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 21.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 sooloprojekti oma harjoittelumahdollisuus
- 26.11.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon tuotannolliset tehtävät ja tuotantopalaverit
- 26.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 27.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 sooloprojektin oma harjoitusmahdollisuus
- 28.11.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 28.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojektin oma harjoitusmahdollisuus
- 29.11.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojektin oma harjoitusmahdollisuus
- 03.12.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 04.12.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 sooloprojektin oma harjoitusmahdollisuus
- 05.12.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 10.12.2024 10:45 - 12:15, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolojen tuotantopalaveri
- 10.12.2024 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 10.12.2024 15:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 11.12.2024 12:15 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 12.12.2024 09:00 - 12:15, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 12.12.2024 13:15 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 13.12.2024 09:00 - 12:15, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 13.12.2024 13:15 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 15.12.2024 09:00 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 16.12.2024 09:00 - 12:15, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 16.12.2024 13:15 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 17.12.2024 09:00 - 12:15, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 17.12.2024 13:15 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 18.12.2024 09:00 - 12:15, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 18.12.2024 13:15 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 19.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 soolon oma harjoittelu
- 20.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 21.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 22.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 23.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 27.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 28.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 29.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 30.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 31.12.2024 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 02.01.2025 09:00 - 12:15, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 02.01.2025 13:15 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 03.01.2025 09:00 - 12:15, Esitysprojekti 2 2011295-3009 sooloprojekti
- 03.01.2025 13:15 - 16:30, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 04.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 05.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 06.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 07.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 08.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 09.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 10.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 11.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 12.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 13.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 14.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 15.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 16.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 17.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 18.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 19.01.2025 09:00 - 21:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009
- 21.01.2025 10:45 - 12:15, Sirkuksen soolojen purkupalaute
- 22.01.2025 09:00 - 10:00, Esitysprojekti 2
- 22.01.2025 13:15 - 14:45, Esitysprojekti 2 2011295-3009 henk.koht. palautteet
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman sooloesityksen. Opiskelija osaa toimia sooloa tukevien ammattilaisten ja opiskelijoiden kanssa vuorovaikutuksessa.
Sisältö
Opiskelu toteutetaan sooloesitysprojektissa. Sooloprojektissa opiskelija suunnittelee ja toteuttaa oman sooloesityksen. Lisäksi opiskelija arvioi oman tuotoksensa. Lisäksi opiskelija tekee kirjallisen ennakkosuunnitelman toteutuksesta, ylläpitää oppimispäiväkirjaa ja raportoi luomis-harjoitusprosessista päiväkirjan pohjalta.
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, vuorovaikutuksellinen oppiminen, vertaisoppiminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oman sooloesityksen luominen ja suunnitteleminen ajattelun ja mielikuvituksen kautta, kehollisten kokeilujen ja tutkimisten sekä kirjoittamisen kautta. Työn välidemoaminen toisille kollegoille ja kollegan työskentelyn havainnoiminen ja analysoiminen sekä rakentavan palautteen antaminen. Palautteen vastaanottaminen ja itsereflektointi. Dialogisuuteen pyrkiminen suhteessa luovan prosessin kaikkiin toimijoihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Soolon aiesuunnitelman ja työsuunnitelman luominen, soolon kehollinen luominen, harjoitteleminen ja esittäminen, oppimispäiväkirjan ylläpitäminen, sooloprosessin reflektointi esitysten jälkeen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Sooloesityksen luominen ja suunnittelu, lähiopetukseen osallistuminen, itsenäisen itseohjautuvan harjoittelun toteuttaminen, annettujen tehtävien toteuttaminen tehtävänannon mukaisesti määräajassa ja soolon esittäminen sovitusti. Soolon esitystuotannon kaikkien tehtävien hoitaminen ammattimaisella asenteella ja vastuunsa kantaen.
Sisällön jaksotus
Sooloprojektin tavoitteena on rohkaista ja ohjata opiskelijaa etsimään ja kehittämään omaa persoonallista sirkusilmaisua ja esiintyjäminäänsä. Soolojen lähtökohtana ovat opiskelijoiden sirkustekniset taidot, liikeilmaisun taidot ja näyttämöilmaisu. Esityksen pituus on 3 – 10 min ja soolossa esiinnytään yksin näyttämöllä. Soolossaan opiskelijan tulee keskittyä omiin 1-2 sirkustekniseen päälajiin. Soolojen näyttämönä toimii Taideakatemian Köysiteatteri.
Sooloja valmistetaan soolotunneilla, päälajiharjoittelussa ja omalla ajalla. Soolotuntien alkuosa käytetään ohjaavan opettajan tehtävänannon jälkeen soolojen fyysiseen suunnitteluun ja harjoitteluun, soolotuntien lopussa keräännytään yhteiseen reflektiopiiriin ja käydään lyhyt keskustelu missä vaiheessa mennään luomisessa ja harjoittelemisessa.
Soolojen etenemistä demotaan toisille opiskelijakollegoille 5 kertaa: syys-, loka ja marraskuun lopussa sekä joulukuussa isossa sirkussalissa ja Köysiteatterissa. Demojen tarkoituksena on jakaa omaa luovaa ja teknistä prosessia toisille ja saada toisilta rakentavaa ja sooloa edistävää palautetta:
1.demo: syyskuun lopussa: soolon työsuunnitelma ja soolon alkuosa
2. demo: lokakuun lopussa: soolon välineet, ”välineen tarinat ja merkitykset”, musiikki ja äänimaailma, soolon käännekohta
3. demo: marraskuun lopussa: soolon asu, esityksen loppuosa
4. demo: joulukuussa: koko soolo omille kollegoille ja
5. demo/ Köysiteatteriin modifioitavassa valmiissa kunnossa: ke 11.12. klo 13:15-16:30
(valmistelu ja lämmittely Isossa sirkussalissa klo 12:15-13:15)
- demotaan suunnitellussa ohjelmajärjestyksessä (mukana musikki, asu, lavastus, maski ym.)
- palautekeskustelut päälajiopettajien ja Minnan kanssa sirkuksen toimistossa demon jälkeen henkilökohtaisesti
Sooloprojektin edistäminen to 5.9.- ti 10.12. klo 15-16:30 isossa sirkussalissa sekä soolot luominen ja harjoittelu omalla ajalla. Lisäksi tuotantopalaverit yhteisesti esitystuotannon edistämiseen.
Opiskelijat toimivat kaikissa demoissa toistensa yleisönä antaen vertaispalautetta sirkustekniikasta, koreografiasta, dramaturgiasta ja ilmaisusta. Palautteen tarkoituksena on auttaa jokaista opiskelijaa soolonsa rakentamisessa eteenpäin. Soolojen väli-ja loppudemot videoidaan opiskelijan omaa reflektointia varten.
Visuaaliset suunnitelmat lähetetään Esa Pukerolle marraskuun loppuun mennessä s-postin liitteenä onedrivessa jaettuna: esa.pukero@turkuamk.fi
Äänisuunnittelua ohjaa Otto Wahlgren ja valosuunnittelua ohjaa Ville Saarikoski ja siihen liittyvä opetus tapahtuu keskiviikkoisin klo 9-12:15 Av-labissa.
Tuotanto-opetus ja sparraus Anni Sundbackan/ Jani Pihlajamaan ohjauksessa sekä itsenäisesti omaa tuotannollista vastuuta suunnitellen ja toteuttaen.
Opiskelija aloittaa soolonsa rakentamisen oman sirkustekniikkansa ja muiden esittävien taiteiden tekniikoiden kartoittamisesta. Kartoittamisen tarkoituksena on tutkia fyysisesti minkälainen liike, välineet ja sirkustemput ovat jo hallussa, mitä opiskelija haluaisi oppia, mitä opiskelija haluaa esityksellään kertoa/ tulkita/ ilmaista ja miten tarvittavaan tekniikkaan, ilmaisuun ja tulkintaan on mahdollista päästä. Sooloa rakentaessa on hyvä ensin kartoittaa kaikki materiaali mikä on hallussa ja sitten vähitellen karsia pois mielenkiinnoton materiaali. Kun tarvittava tekniikka, liikekombinaatiot sekä temppusarjat alkavat olla hallussa lisätään mukaan musiikki/ äänet, puvustus, valot ja mahdollinen pienimuotoinen lavastus.
Liikekielen lisäksi opiskelija vastaa soolonsa valo-ja äänisuunnittelusta, puvustuksesta ja lavastuksesta. Taideakatemian puvustamo ja tarpeisto on käytettävissä puvustukseen. Puvustamosta vastaa Mervi Kuittinen. Valosuunnittelua ohjaa Esa Pukero ja Ville Saarikoski. Äänisuunnittelua ohjaa Otto Wahlgren. Lavastusapua on mahdollista kysyä Jari Uusitalolta.
Taiteellisen työn suunnittelun lisäksi opiskelija suunnittelee oman esityksensä sirkuskiinnitykset, välineiden roudaukset ja ryhmänä tekee esityskokonaisuudesta riskikartoituksen (Swot-analyysi) esityksen työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä ja riskien minimoimisen keinoista.
Soolot esitetään Köysiteatterissa tai Köysiteatterin aulatilassa tammikuussa 2025.
Soolot arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty ja opiskelija saa ohjaavan opettajan lisäksi palautteen päälajitekniikan opettajilta.
Aikataulu:
- Ohjattu harjoittelu työjärjestyksen mukaisesti pääasiassa isossa sirkussalissa: ti ja to klo 15-16:30.
- Oma harjoittelu sirkussaleissa itse varaamilla ajoilla ilta-ja/tai viikonloppuajoilla: syksy 2024.
- Tuotannon suunnittelu: to 5.9., ti 10.9. ja jatkuu tuotantopalavereissa
Luento koreografian ja dramaturgian luomisesta: ti 26.9. 2024 klo 13:15-14:45, luennossa tutustútaan erilaisiin luovan prosessin malleihin ja koreografisen prosessin menetelmiin.
”Oman sirkusvälineen tarinan” jakaminen ja lukeminen toiselle kollegalle: lokakuussa.
Markkinointi- ja tiedotusasiat: lokakuussa
Siirtymä Köysiteatteriin ja valojen suuntaaminen valosuunnitelman mukaisiksi:
ke 11.12. demojen jälkeen tarvittavan kaluston siirtäminen Köysiteatterin reunoille
to 12.12. ja pe 13.12. kahden-kolmen soolon valojen rakentaminen ja asennus Köysiteatteriin Huomioitava että illalla on tanssin ryhmisten esitykset),mahdolliset sooloilijat: ketkä?
su 15.12. klo 9/10 loppujen sirkusvälineiden roudaaminen pakulla ja kiinnittäminen Köysiteatteriin, lisäksi lattian valmistelu
- autokuski: Kuka? (muista hakea avaimet vahtimestarilta pe klo 16 mennessä)
Valojen rakentaminen ja suuntaaminen jatkuu
ma 16.12.- ke 18.12.2024
Ke 18.12. läpimenoharjoitus (läpirämmintä) klo 13:15-16:30 Köysiteatterissa
Läpimenot ja kenraalit: tammikuu
Tarkemmasta aikataulusta sovitaan lähempänä.
Valo- ja ääniajojen harjoittelu sekä teosten läpimenot Köysiteatterissa:
- valo-ääni-iskujen harjoittelu ja roudausten harjoittelu:
to 2.1., pe 3.1., oma treenimahdollisuus 4.1., 5.1., 6.1., (keskustellaan tarvitaanko näitä aikoja? )
soolojen läpimenoharjoitukset:
ti 7.1.- pe 10.1.2025
Esityksiin valmistautuminen 2h ennen esitystä:
sovittava lämmittelyjärjestys ja muut valmistavat tehtävät/ hlö
Esitykset ajalla la 11.1. – su 19.1.2025
Purku viimeisen esityksen jälkeen.
Lomaa lähiopetuksesta ma 20.1.- su 26.1.2025
Opetusharjoittelut normaalisti.
Ohjelmassa 7 sooloa: PTEASS23: Veera, Iris, Lauriina, Sini, Heta, Niina, Jyry, Janni?
Esitystilana Köysiteatteri.
Opiskelijat hoitavat toistensa valo- ja ääniajot sekä roudausavut.
Roudausapulaisia kysytään 1.vsksta jos tarvetta.
Lipunmyyntiin ja kahvioon 1.vsk/ Sirkus Sorsa.
Vapaaliput: 5 vapaalippu/ sooloilija.
SOOLON TYÖSUUNNITELMA
Laadi kirjallinen työsuunnitelma soolostasi ja palauta se Minnalle s-postin liitetiedostona viimeistään pe 20.9.2024. Valmistaudu esittelemään toisille soolosi aiesuunnitelmaa toisille jo soolon ensimmäisellä lähikerralla to 5.9.2024 suullisesti.
Vastaa ensimmäisenä soolosuunnitelmassasi seuraaviin kysymyksiin ja perustele näkemyksesi lyhyesti:
- mitä teet soolossasi? mitkä ovat soolosi sirkuslajit? muut elementit?
- soolon aihe/idea/ tarina/viesti/ pääpyrkimys?
- miten työstät uutta liikemateriaalia sooloosi?
- miksi olet valinnut juuri nämä sirkuslajit ja muut esitykselliset elementit sooloosi?
- miksi juuri nyt tällainen soolo?
- mikä on kohdeyleisösi?
- minkälainen on esityksesi muoto ja sisältö?
- mistä syntyy soolosi jännite?
- esityksesi genre?
Näihin kysymyksiin vastaamisen jälkeen tarkastele seuraavia kysymyksiä ja vastaa myös niihin kokonaisilla lauseilla:
Mikä on:
- aihe/ asia jota käsittelet
- esityksesi mahdollinen keskeinen konflikti
- esityksesi voimat/ vastavoimat
- pääpyrkimyksesi esityksessä esiintyjän roolissa
- esittämäsi henkilön tai itsesi oma tarina/ tausta
- esittämäsi henkilön tai itsesi tehtävä esityksessä
- esityksesi filosofia, viesti, väite, uutinen
- päätarina, jos on tarinallinen sooloesitys
- esityksen tyylilaji
- esityksen teema
- esityksen punainen lanka
Minkälaiset asiat innostavat sinua luomaan ja esittämään? Minkälainen tausta- ja oheismateriaali sinulla on tässä sooloprojektissa ?
kirjat, elokuvat, patsaat, värit, maut, hajut ym..
Minkälaisia kohtauksia esityksesi sisältää? Kohtausanalyysi?
Katso kohtausanalyysipaperi ja hyödynnä sitä kohtauksia luodessasi.
Minkälaisessa roolissa sinä olet soolossasi?
Entä miten roolisi muuttuu esityksen edetessä?
Entä minkälaisessa roolissa ovat sirkusvälineesi?
Miten niiden suhde sinuun muuttuu?
Roolianalyysi?
Katso roolianalyysipaperi ja hyödynnä sitä omaa roolia luodessasi.
Minkälainen on soolosi rakenne/kaari visuaalisessa muodossa?
Minkälainen on mahdollinen kuvakäsikirjoitus soolostasi?
Muu työryhmä:
- muusikko/ muusikot
- lavastaja/ puvustaja
- valosuunnittelu, valoajot
- äänisuunnittelu, ääniajot
- tuottaja, markkinointisihteeri
- muita työryhmän henkilöitä/ vastuualueita?
- juontaja
- roudaajat
Esitystilan kartoitus:
- missä tilassa esität teostasi: Köysiteatterissa vai Köysiteatterin aulassa?
- minkälaiset kiinnitystekniset ratkaisut ovat Köysiteatterissa ja aulassa mahdollisia?
- tilan koko ja materiaalit
Soolon aikataulutus:
- milloin mikäkin osa-alue on valmiina
- tee aikataulusuunnitelma niin että jokaiselle syksyn viikolle on nimetty tavoitteet suunnittelusta toteuttamiseen ja lopulliseen esitykseen asti eli työn esittämiseen yleisölle ja sen itsearviointiin
Määrittele myös taiteelliset välitavoitteet aikatauluusi.
Soolon lopullinen työ- ja toteutussuunnitelmaan kirjataan kaikki ylläolevat asiat ja se palautetaan Minnalle s-postin liitetiedostona syyskuun loppuun mennessä.
Käytännön asioita huomioitavaksi:
- jokaiselle soolon tekijälle annetaan samanmittainen aika Köysiteatterista kattauksen rakentamiseen ja harjoittamiseen, osa Köysiteatterin harjoitteluajoista tapahtuu itsenäisesti harjoitellen ilman ohjaavan opettajan läsnäoloa
- ohjaavalla opettajalla on resurssia työtehtävään yhteensä 100h (sisältää lähiopetuksen 40h ja klinikkamaisen yksilöohjauksen, esitysten katsominen ja yksilöpalautteet)
- valo-ääniajot, roudaukset ja lipunmyynti hoidetaan opiskelijavoimin
- suunnittelu etukäteen auttaa hahmottamaan kokonaisuutta ja luo turvallisuutta tekijälle itselleen sekä koko työryhmälle
- apua antamalla saat myös toisilta apua
- uskalla sitoutua ja merkitse taiteellisen luomisen ajat kalenteriisi, anna asioille aikaa hautoutua ja muhia
- markkinointi ja tiedotus hoidetaan opiskelijavoimin (juliste, flyer, käsiohjelma, tiedote, pressikutsut, vip-kutsut, tiedotteet medialle jne.)
- puvustus ja maskeeraus sekä lavasteet hoidetaan opiskelijavoimin
VASTUUALUEISTA SOVITAAN TYÖRYHMÄN KESKEN:
VALOSUUNNITTELU: soolon tekijät, suunnitelmat Esalle marraskuun loppuun mennessä
VALOAJOT: soolon tekijät
ÄÄNISUUNNITTELU: soolon tekijät
VALOAJOT: soolon tekijät
JUONTAJA: joku sirkuksen opiskelija 1.-4.vsklta, jota kysytään mukaan
VALOKUVAUS: valokuvauksen opiskelijoiden kysyminen
JULISTE JA FLYER: valmiiksi marraskuussa, kuka?
KÄSIOHJELMA: valmiiksi joulukuussa ennen lomalla lähtemistä, tiedot viimeistään 6.12.2024 , vastuuhenkilö ?
TIEDOTE: valmiiksi marraskuussa, vastuuhenkilö ?
VIP-KUTSUT: valmiiksi joulukuussa ja lähetys ennen lomalle lähtemistä plus muistutusposti tammikuun alussa , vastuuhenkilö ?
PRESSI-VASTAAVA:pressi tammikuussa ti 7.1. , vastuuhenkilö: ?
MARKKINOINTI SOMEVASTAAVAT: somen avaus joulukuussa , vastuuhenkilöt: ?
ESITYSTEN LIVESTRIIMAUS: elokuvan opiskelijat
ESITYSTEN TALTIOINTI: Valokuvia ja videotaltiointi, kysytään elokuvan ja valokuvan opiskelijoita
VALO- JA ÄÄNIAPU: ?
AUTOKUSKI: ?
Juliste, flyervastaavat:
- valmiiksi marraskuussa
- 100 kpl: A3:60, A4: 40
- 150 flyerit
- Jani Pihlajamaalle julistetiedot, vapaalippupaikat tarkistus tapahtumakalenteriin
Somevastaavat:
- Insta, Face, Taideakatemia sirkus, Sirkus Sorsa
- jokaisen sooloilijan esittely: kasvokuva, koko keho plus väline kuva, lyhyt videoklippi
- joulukalenteri luukut?
- valokuvat: kasvot ja koko keho plus väline, pieni esittelyteksti itsestä ja soolosta
- parin lauseen kuvaus itsestä ja soolostasi
- Sorsan someen, salasanalla suoraan Sorsaan
- turkuamk someen
- somea päivitettävä kuukauden ajan ennen esitystä lyhyillä mielenkiintoisilla kuvilla ja tarinoilla luomisen ilosta
Käsiohjelma:
- soolon nimi
- tekijän nimi
- laji ja väline
- lyhyt kuvausteksti teokseen liittyen
- kaikki tekijänoikeudelliset asiat: musiikki: biisin nimi: esittäjän nimi:
- erityiskiitokset:
- deadline:joulukuu
VIP-kutsut:
- avecilla
- kutsu voimassa kaikkiin esityksiin
- kuka ottaa vastaan kutsujen lähettämisestä? Minna laittaa alustavan listan
- kutsut laitetaan joulukuun aikana x.x.xxxx sähköpostitse eteenpäin
- mukaan tiedote ja juliste
Valokuva/ kuvat:
- loka-marraskuun vaihde hyvä aikataulullisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sooloesityksen luominen ja suunnittelu, lähiopetukseen osallistuminen, itsenäisen itseohjautuvan harjoittelun toteuttaminen, annettujen tehtävien toteuttaminen tehtävänannon mukaisesti määräajassa ja soolon esittäminen sovitusti. Soolon esitystuotannon kaikkien tehtävien hoitaminen ammattimaisella asenteella ja vastuunsa kantaen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole toteuttanut sooloprojektiin liittyviä suunnittelu- , toteutus ja/ tai arviointitehtäviä tehtävänannon mukaisesti ja määräajassa.