Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (1 op)

Toteutuksen tunnus: 100114-3351

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.03.2025 - 25.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
ruotsi
Paikat
56 - 65
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PSOSTS22
Sosionomi (AMK), Turku, S22
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
100114

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 07.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Svenska i arbetslivet
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Svenska i arbetslivet
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Pe 21.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Svenska i arbetslivet
LEM_A311 Oppimistila BYOD
Pe 28.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Svenska i arbetslivet
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 04.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Svenska i arbetslivet
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 11.04.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Svenska i arbetslivet
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Svenska i arbetslivet TENTTI -kirjallinen + suulliset
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ammatillisen virkamiesruotsin pätevyyden antava työelämälähtöinen sosiaalialan opiskelijoille suunnattu ruotsinkurssi.

HUOM. Samaa kurssia kuin 100115-3342 Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja tehtävät avautuvat itslearning-alustalla kurssin alkaessa. Opettaja saattaa jakaa erilistä oppimateriaalia kurssin aikana.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus kurssin keskeisistä asioista, paritehtäviä, ryhmätehtävä, itsenäisesti suoritettavia etätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin 1. kerralla.
1. tenttimahdollisuus kurssin viimeisellä kerralla, sen jälkeen kaksi uusintatenttimahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas eri tilanteissa, opetellaan oman alan työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää.
Harjoitellaan puhumista turvallisesti ja hauskasti, vähän heittäytyenkin erilaisiin sosionomi/asiakas tilanteisiin.
Rohkaistutaan omassa ilmaisussa ja kehitytään yhdessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja. Jos kuitenkin koet jo hallitsevasi hyvin sosiaalialan terminologian ruotsiksi, ota yhteyttä opettajaan kurssin alussa. Tällaisessa tapauksessa kurssi on mahdollista suorittaa tenttimällä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu neljästä modulista, joissa käsitellään keskeistä sosiaalialan sanastoa.
Näitä ovat tulevaan ammattiin valmistuminen ja siinä toimiminen, perhe ja sosiaaliset suhteet, ongelmia elämässä. Näitä aiheita käsitellään yhdessä tunneilla ja erilaisten tehtävien avulla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Etätehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla.
Tehtävä on hylätty, jos se on liian suppea, selkeästi laadittu Ai:n avulla tai siinä ei ole noudatettu tehtävän ohjeita tai se on palautettu liian myöhään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Merkinnän eli arvosanan 1 - 5 kirjallisesta ja suullisesta osasta saa, kun

- kaikki vaaditut kotitehtävät on tehtynä
- lähitunneilla läsnäolo ollut 80 % ja aktiivisuutta tuntitehtävissä
- hyväksytty kirjallinen ja suullinen koe (arviointi 1 - 5)

Kirjallinen osa
- kirjalliset etätehtävät
- kirjallinen koe

Suullinen osa
- suullinen etätehtävä (video)
- suullinen koe (esitys+haastattelu)
- aktiivisuus tuntitehtävissä

Hylätty (0)

Ei ole saavuttanut asetettuja taitotasotavoitteita kurssilla.
On saanut alle 50% kokeen pistemäärästä.
Ei ole palauttanut ajoissa kaikkia tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaamisessa on vielä runsaasti aukkoja.
Osaa viestiä suppeasti joitakin
välittömiä tarpeita ja kysyä ja vas-
tata henkilökohtaisia perustietoja
käsittelevissä vuoropuheluissa.
Tarvitsee usein puhekumppanin
apua.
*Puheessa on taukoja ja muita kat-
koksia.
*Ääntäminen voi aiheuttaa usein
ymmärtämisongelmia.
* Osaa hyvin suppean perussanaston, jonka käytössä esiintyy usein myös virheellisiä rakenteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa kertoa tavallisista, konkree-
teista aiheista kuvaillen, eritellen
ja vertaillen ja selostaa myös muita
aiheita, kuten elokuvia, kirjoja tai
musiikkia. Osaa viestiä varmasti
useimmissa tavallisissa tilanteissa.
Kielellinen ilmaisu ei ehkä ole ko-
vin tarkkaa.
*Osaa ilmaista itseään suhteellisen
vaivattomasti. Vaikka taukoja ja
katkoksia esiintyy, puhe jatkuu ja
viesti välittyy.
*Ääntäminen on hyvin ymmärret-
tävää, vaikka intonaatio ja paino-
tus eivät ole aivan kohdekielen
mukaisia.
*Osaa käyttää kohtalaisen laajaa
sanastoa ja tavallisia idiomeja.
Käyttää myös monenlaisia raken-
teita ja mutkikkaitakin lauseita.
* Kielioppivirheitä esiintyy jonkin
verran, mutta ne haittaavat harvoin
laajempaakaan viestintää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa pitää valmistellun esityksen
monenlaisista yleisistäkin aiheista.
Pystyy tehokkaaseen sosiaaliseen
vuorovaikutukseen syntyperäisten
kanssa. Osaa keskustella ja neuvo-
tella monista asioista, esittää ja
kommentoida vaativia ajatuskul-
kuja ja kytkeä sanottavansa toisten
puheenvuoroihin. Osaa ilmaista
itseään varmasti, selkeästi ja koh-
teliaasti tilanteen vaatimalla taval-
la. Esitys voi olla kaavamaista, ja
puhuja turvautuu toisinaan kier-
toilmauksiin.
*Osaa viestiä spontaanisti, usein
hyvinkin sujuvasti ja vaivattomasti
satunnaisista epäröinneistä huoli-
matta.
*Ääntäminen ja intonaatio ovat
hyvin selkeitä ja luontevia.
* Hallitsee laajasti kielelliset kei-
not ilmaista konkreetteja ja käsit-
teellisiä, tuttuja ja tuntemattomia
aiheita varmasti, selkeästi ja tilan-
teen vaatimaa muodollisuusastetta
noudattaen. Kielelliset syyt rajoit-
tavat ilmaisua erittäin harvoin.
* Kieliopin hallinta on hyvää.
Usein puhuja korjaa virheensä itse,
eivätkä virheet haittaa ymmärret-
tävyyttä

Siirry alkuun