Swedish for Working Life, Oral Communication (replacing compulsory Swedish) (1 cr)
Code: 100114-3352
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 06.03.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.03.2025 - 22.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Swedish
- Seats
- 46 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ann-Katrin Tyni-Nummelin
- Course
- 100114
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 10 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 04.03.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
Etä
|
Tue 18.03.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
Etä
|
Tue 01.04.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
Etä
|
Tue 15.04.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
Etä
|
Tue 22.04.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet |
Etä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ammatillisen virkamiesruotsin pätevyyden antava työelämälähtöinen sosiaalialan opiskelijoille suunnattu ruotsinkurssi.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen. Läsnäolo 80 % lähitunneista.
HUOM. Samaa kurssia kuin 100115-3343 Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation, ilmoittautuminen vain erikseen.
Objective
The student can communicate orally in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Materials
Oppimateriaali ja tehtävät avautuvat itslearning-alustalla kurssin alkaessa. Opettaja saattaa jakaa erilistä oppimateriaalia kurssin aikana.
Teaching methods
Kontaktiopetus kurssin keskeisistä asioista, paritehtäviä, ryhmätehtävä, itsenäisesti suoritettavia etätehtäviä.
Exam schedules
Ilmoitetaan kurssin 1. kerralla. Suulliset pienryhmätentit erikseen sovittuina aikoina.
Pedagogic approaches and sustainable development
Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas eri tilanteissa, opetellaan oman alan työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää.
Harjoitellaan puhumista turvallisesti ja hauskasti, vähän heittäytyenkin erilaisiin sosionomi/asiakas tilanteisiin.
Rohkaistutaan omassa ilmaisussa ja kehitytään yhdessä.
Completion alternatives
Ei valinnaisia toteutustapoja. Jos kuitenkin koet jo hallitsevasi hyvin sosiaalialan terminologian ruotsiksi, ota yhteyttä opettajaan kurssin alussa. Tällaisessa tapauksessa kurssi on mahdollista suorittaa tenttimällä
Student workload
Kurssi koostuu neljästä modulista, joissa käsitellään keskeistä sosiaalialan sanastoa.
Näitä ovat tulevaan ammattiin valmistuminen ja siinä toimiminen, perhe ja sosiaaliset suhteet, ongelmia elämässä, KELA. Näitä aiheita käsitellään yhdessä tunneilla ja erilaisten tehtävien avulla.
Assessment criteria, approved/failed
Etätehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla.
Tehtävä on hylätty, jos se on liian suppea, selkeästi laadittu Ai:n avulla tai siinä ei ole noudatettu tehtävän ohjeita tai se on palautettu liian myöhään.
Evaluation methods and criteria
Kurssista saa kaksi arvosanaa, suullinen ja kirjallinen taito skaalalla 0-5.
Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavaa edellä mainittujen lisäksi kielitaitotaso, joka osoitetaan myös tuntityöskentelyssä. Suullinen ja kirjallinen tentti kurssin päätteeksi.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen. Läsnäolo 80 % lähitunneista.
Failed (0)
Ei ole saavuttanut asetettuja taitotasotavoitteita kurssilla.
On saanut alle 50% kokeen pistemäärästä.
Ei ole palauttanut ajoissa kaikkia tehtäviä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osaamisessa on vielä runsaasti aukkoja.
Osaa viestiä suppeasti joitakin
välittömiä tarpeita ja kysyä ja vas-
tata henkilökohtaisia perustietoja
käsittelevissä vuoropuheluissa.
Tarvitsee usein puhekumppanin
apua.
*Puheessa on taukoja ja muita kat-
koksia.
*Ääntäminen voi aiheuttaa usein
ymmärtämisongelmia.
* Osaa hyvin suppean perussanaston, jonka käytössä esiintyy usein myös virheellisiä rakenteita.
Assessment criteria, good (3-4)
Osaa kertoa tavallisista, konkree-
teista aiheista kuvaillen, eritellen
ja vertaillen ja selostaa myös muita
aiheita, kuten elokuvia, kirjoja tai
musiikkia. Osaa viestiä varmasti
useimmissa tavallisissa tilanteissa.
Kielellinen ilmaisu ei ehkä ole ko-
vin tarkkaa.
*Osaa ilmaista itseään suhteellisen
vaivattomasti. Vaikka taukoja ja
katkoksia esiintyy, puhe jatkuu ja
viesti välittyy.
*Ääntäminen on hyvin ymmärret-
tävää, vaikka intonaatio ja paino-
tus eivät ole aivan kohdekielen
mukaisia.
*Osaa käyttää kohtalaisen laajaa
sanastoa ja tavallisia idiomeja.
Käyttää myös monenlaisia raken-
teita ja mutkikkaitakin lauseita.
* Kielioppivirheitä esiintyy jonkin
verran, mutta ne haittaavat harvoin
laajempaakaan viestintää.
Assessment criteria, excellent (5)
Osaa pitää valmistellun esityksen
monenlaisista yleisistäkin aiheista.
Pystyy tehokkaaseen sosiaaliseen
vuorovaikutukseen syntyperäisten
kanssa. Osaa keskustella ja neuvo-
tella monista asioista, esittää ja
kommentoida vaativia ajatuskul-
kuja ja kytkeä sanottavansa toisten
puheenvuoroihin. Osaa ilmaista
itseään varmasti, selkeästi ja koh-
teliaasti tilanteen vaatimalla taval-
la. Esitys voi olla kaavamaista, ja
puhuja turvautuu toisinaan kier-
toilmauksiin.
*Osaa viestiä spontaanisti, usein
hyvinkin sujuvasti ja vaivattomasti
satunnaisista epäröinneistä huoli-
matta.
*Ääntäminen ja intonaatio ovat
hyvin selkeitä ja luontevia.
* Hallitsee laajasti kielelliset kei-
not ilmaista konkreetteja ja käsit-
teellisiä, tuttuja ja tuntemattomia
aiheita varmasti, selkeästi ja tilan-
teen vaatimaa muodollisuusastetta
noudattaen. Kielelliset syyt rajoit-
tavat ilmaisua erittäin harvoin.
* Kieliopin hallinta on hyvää.
Usein puhuja korjaa virheensä itse,
eivätkä virheet haittaa ymmärret-
tävyyttä