Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 1001006-3319

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

66 - 75

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Päivi Myllymäki

Ryhmät

  • PSOSTK25
    Sosionomi (AMK), Turku, K25
  • 14.01.2025 09:00 - 10:30, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3319
  • 21.01.2025 08:00 - 12:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3319
  • 21.01.2025 12:00 - 16:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3319
  • 11.02.2025 09:00 - 10:30, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3319
  • 05.03.2025 08:00 - 16:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3319
  • 11.03.2025 10:00 - 18:00, Suomen kieli ja viestintä 1001006-3319

Tavoitteet

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.

Sisältö

• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.

Oppimateriaalit

Tiedot opintojakson oheismateriaaleista löytyvät kurssin ITS-ympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus kampuksella, verkko-opetus, itsenäinen etäopiskelu sekä ryhmätyöskentely oppimsitehtävien parissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu tehtäviin. Myöhässä palauttaminen alentaa arvosanaa. Kurssin päättymisen jälkeen opiskelija voi tutkintosäännön mukaisesti palauttaa puuttuvia tehtäviä puolen vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle kurssille.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson toimintatavat: opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät ja ryhmätyöskentely.

Oppimistehtävät on integroitu sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristön teemoihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä: 3 op. = 80 tuntia työtä

Oppimistehtävät:
- viestintäraportti (alaan integroitu, yksilötehtävä, numeroarvioitu)
- viestinnän teemaesitys (ryhmätehtävä, numeroarvioitu)
- lähdemerkintätehtävä
- blogitekstit

Opintojaksosta ei pidetä tenttiä. Viestinnän teoriamateriaaleihin perehtyminen mitataan tehtävien avulla.

Sisällön jaksotus

opetus tiistaisin, viikot 3-12

AIKATAULU
14.1. Opitnojakson aloitusinfo klo 9.00 - 10.30
Linkki tapaamiseen:
21.1. lähitunnit a-ryhmä klo 9.00 - 11.30 ja b-ryhmä klo 12.30 - 15.00
28.1. lähitunnit b-ryhmä klo 9.00 - 11.30 ja a-ryhmä klo 12.30 - 15.00
11.2. verkko-ohjaus klo 9.00 -10.30
4.3. esitysseminaari a -ryhmä klo 8.30 - 15.30
11.3. esitysseminaari b-ryhmä klo 8.30 - 15.30

Opintojakson tehtävien viim. palautuspäivä on 18.3.2025.
Lisäksi erikseen sovittava palautetunti.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson ITSlearning -tila on kurssin infokanava ja sisältää tehtävänannot, tehtävien palautuslaatikot ja tiedot jaksoon liittyvistä opintomateriaaleista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan numeerisesti 0 - 5:
- Kirjalliset oppimistehtävät (yksilötehtävät) 1/2 arvosanasta
- ryhmän asiantuntijaesitys): 1/2 arvosanasta
Rajakohdissa yksilötehtävien arvosanaa painotetaan kokonaisarvosanassa.

Arviointi toteutetaan opettajan arvioinnin ohella itsearviointina ja vertaisarviointina.

Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut yhtä tai useampaa oppimistehtävää hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.
Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn melko vähän

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin.
Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista viestinnän lähdetietoutta tehtävissään..
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähdepohjaiseen tietouteen.. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista aktiivisesti.