Aikuistyön lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA62-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
17.01.2025 - 07.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
- 17.01.2025 09:00 - 11:30, Aikuistyön lähtökohdat TH00CA62-3005
- 24.01.2025 10:00 - 12:00, Aikuistyön lähtökohdat TH00CA62-3005
- 07.02.2025 10:00 - 12:00, Aikuistyön lähtökohdat TH00CA62-3005
Tavoitteet
· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Sisältö
· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet
Oppimateriaalit
Kestilä, L. & Karvonen, S. , Saikkonen, P. 2022. Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/145692
Saari, J. 2024. Harvinainen hetki. Hyvinvointivaltio valinkauhassa. Helsinki: Kunnallisalan kehittämissäätiö, Polemia-sarja. Saatavilla:
https://kaks.fi/julkaisut/harvinainen-hetki-hyvinvointivaltio-valinkauhassa/?fbclid=IwY2xjawG1GxxleHRuA2FlbQIxMAABHeUHJR91fKenhbPq6YUYOMwwaz3wfCwzEU0I9FGL4wnXdNArowowpw8vew_aem_TH_pIdL-qk_DbLTF1AatZg.
Kaunokirjallisuustehtävä:
Tehtävän voi suorittaa joko yksin tai lukupiirinä pareittain tai kolmen ryhmässä. Valitse /valitkaa kirja, johon perehdytte, alla olevasta listasta. Tai ehdottakaa omaa teosta, joka teemaltaan liittyy opintojakson aihepiiriin, ihmisten hyvinvointiin ja selviytymiseen arjessaan ja yhteiskunnassa.
Kirjallisuutta (osa saatavissa myös äänikirjana):
Ahmed, Ujuni & Hirvonen, Elina 2022. Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin. Helsinki: WSOY.
Statovci, Pajtim 2014. Kissani Jugoslavia. Helsinki: Otava.
Statovci, Pajtim 2024. Lehmä synnyttää yöllä. Helsinki: Otava.
Holmberg, Niilas 2021. Halla Helle. Helsinki: Gummerus.
Pulkkinen, Riikka 2018. Lasten planeetta. Helsinki: Otava.
Hurme, Juha 2012. Hullu. Helsinki: Teos.
Anyuru, Johannes (käänt. Outi Menna) 2018. He hukkuvat äitiensä kyyneliin. Helsinki: Kustantamo S&S.
Hotakainen, Kari 2011. Ihmisen osa. Helsinki: Siltala.
Kuisma, Hanna-Riikka 2024. Korvaushoito. Helsinki: Like.
Vallinkoski Noora 2018. Perno Mega City. Helsinki: Atena
Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:
- mikä on teoksen ydinteema sosiaalialan näkökulmasta?
- mitä epätasa-arvoa tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita ja prosesseja teoksessa on kuvattu? Minkä ryhmän näkökulmasta ja millä tavalla ne näyttäytyvät epätasa-arvoisina?
- pyritäänkö teoksessa vaikuttamaan yhteiskunnallisella tasolla näihin rakenteisiin ja prosesseihin? Miten?
- miten yhteiskunnalliset tekijät heijastuvat ihmisten arjessa ja kokemusmaailmassa, miten haasteista yritetään selvitä ja pärjätä (vai selvitäänkö?)
Kirjoittakaa pääkohdat pohdinnastanne tiiviiksi raportiksi (2-4 sivua). Palautus 7.2.2025.
2. palautuspäivä 7.5.25.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on kirjallisuuspainotteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1. Uusintatenttipäivä: 16.4. 2025 klo 16-18 (verkossa)
Ensimmäiseen tenttikertaan ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittaudu uusintatenttiin jakson vastuuopettajalle 2 viikkoa ennen uusintatenttipäivää sähköpostilla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kirjallisuusperusteinen yksilötyöskentely
Luento-opetus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opntojakson voi hyväksilukea opintojaksolla TH00DD90-3001 Urban Diversities - challenges and opportunities. Se on englanninkielinen BIP-kurssi (Blended Intensive Program), joka järjestetään kevätlukukaudella -25 yhteistyössä kolmen muun ammattikorkeakoulun kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tentti 3 op (Hyl./T1-K5)
Kaunokirjallisuustehtävä 2 op (Hyv./hyl.)
Sisällön jaksotus
Moduulin aloitus 17.1. 25 klo 10.00 - 11.00 /ET
Luento-opetus 17.1. 25: Hyvinvointierot klo 11.45-13.00 / ET
Luento-opetus 24.1.25: Aikuistyön työorientaatiot klo 9.00-11.30 / AL
Tentti 7.2.25 klo 9.00 - 11.00 / AL
Kirjallisuustehtävän palautus 7.2.2025
Toinen palautuspäivä kirjallisuustehtävälle 7.5.2025
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä tapahtuu opettajien kanssa sähköpostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (3 op), hyl./ T1 - K5
Kirjallisuustehtävä (2 op), hyl. / hyv.
Hylätty (0)
- et tunnista eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- et tunnista hyvinvointipalveluiden muutossuuntia etkä hyvinvoinnin haasteita
- epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavat rakenteet ja prosessit eri tasoilla ja ihmisten arjessa jäävät hahmottumatta
- tunnistat heikosti teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tunnistat heikosti eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- tunnistat joitakin hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja hyvinvoinnin haasteita
- hahmotat joitakin epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tiedät teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- tunnet keskeiset eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyserot ja tärkeimmät niiden taustalla vaikuttavat tekijät
- osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osoitat ymmärtäväsi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaat analysoida eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- osaat arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä ja osaat soveltaa niitä.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.