Siirry suoraan sisältöön

Aikuistyön lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA62-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 07.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Essi Teuri
  • Tiina Laakso
  • Anssi Lähde

Ryhmät

  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23
  • 17.01.2025 09:00 - 11:30, Aikuistyön lähtökohdat TH00CA62-3005
  • 24.01.2025 10:00 - 12:00, Aikuistyön lähtökohdat TH00CA62-3005
  • 07.02.2025 10:00 - 12:00, Aikuistyön lähtökohdat TH00CA62-3005

Tavoitteet

· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä

Sisältö

· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet

Oppimateriaalit

Kestilä, L. & Karvonen, S. , Saikkonen, P. 2022. Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/145692

Saari, J. 2024. Harvinainen hetki. Hyvinvointivaltio valinkauhassa. Helsinki: Kunnallisalan kehittämissäätiö, Polemia-sarja. Saatavilla:
https://kaks.fi/julkaisut/harvinainen-hetki-hyvinvointivaltio-valinkauhassa/?fbclid=IwY2xjawG1GxxleHRuA2FlbQIxMAABHeUHJR91fKenhbPq6YUYOMwwaz3wfCwzEU0I9FGL4wnXdNArowowpw8vew_aem_TH_pIdL-qk_DbLTF1AatZg.

Kaunokirjallisuustehtävä:

Tehtävän voi suorittaa joko yksin tai lukupiirinä pareittain tai kolmen ryhmässä. Valitse /valitkaa kirja, johon perehdytte, alla olevasta listasta. Tai ehdottakaa omaa teosta, joka teemaltaan liittyy opintojakson aihepiiriin, ihmisten hyvinvointiin ja selviytymiseen arjessaan ja yhteiskunnassa.

Kirjallisuutta (osa saatavissa myös äänikirjana):
Ahmed, Ujuni & Hirvonen, Elina 2022. Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin. Helsinki: WSOY.
Statovci, Pajtim 2014. Kissani Jugoslavia. Helsinki: Otava.
Statovci, Pajtim 2024. Lehmä synnyttää yöllä. Helsinki: Otava.
Holmberg, Niilas 2021. Halla Helle. Helsinki: Gummerus.
Pulkkinen, Riikka 2018. Lasten planeetta. Helsinki: Otava.
Hurme, Juha 2012. Hullu. Helsinki: Teos.
Anyuru, Johannes (käänt. Outi Menna) 2018. He hukkuvat äitiensä kyyneliin. Helsinki: Kustantamo S&S.
Hotakainen, Kari 2011. Ihmisen osa. Helsinki: Siltala.
Kuisma, Hanna-Riikka 2024. Korvaushoito. Helsinki: Like.
Vallinkoski Noora 2018. Perno Mega City. Helsinki: Atena

Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:
- mikä on teoksen ydinteema sosiaalialan näkökulmasta?
- mitä epätasa-arvoa tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita ja prosesseja teoksessa on kuvattu? Minkä ryhmän näkökulmasta ja millä tavalla ne näyttäytyvät epätasa-arvoisina?
- pyritäänkö teoksessa vaikuttamaan yhteiskunnallisella tasolla näihin rakenteisiin ja prosesseihin? Miten?
- miten yhteiskunnalliset tekijät heijastuvat ihmisten arjessa ja kokemusmaailmassa, miten haasteista yritetään selvitä ja pärjätä (vai selvitäänkö?)
Kirjoittakaa pääkohdat pohdinnastanne tiiviiksi raportiksi (2-4 sivua). Palautus 7.2.2025.

2. palautuspäivä 7.5.25.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on kirjallisuuspainotteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. Uusintatenttipäivä: 16.4. 2025 klo 16-18 (verkossa)


Ensimmäiseen tenttikertaan ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittaudu uusintatenttiin jakson vastuuopettajalle 2 viikkoa ennen uusintatenttipäivää sähköpostilla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kirjallisuusperusteinen yksilötyöskentely
Luento-opetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opntojakson voi hyväksilukea opintojaksolla TH00DD90-3001 Urban Diversities - challenges and opportunities. Se on englanninkielinen BIP-kurssi (Blended Intensive Program), joka järjestetään kevätlukukaudella -25 yhteistyössä kolmen muun ammattikorkeakoulun kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tentti 3 op (Hyl./T1-K5)
Kaunokirjallisuustehtävä 2 op (Hyv./hyl.)

Sisällön jaksotus

Moduulin aloitus 17.1. 25 klo 10.00 - 11.00 /ET
Luento-opetus 17.1. 25: Hyvinvointierot klo 11.45-13.00 / ET
Luento-opetus 24.1.25: Aikuistyön työorientaatiot klo 9.00-11.30 / AL
Tentti 7.2.25 klo 9.00 - 11.00 / AL

Kirjallisuustehtävän palautus 7.2.2025
Toinen palautuspäivä kirjallisuustehtävälle 7.5.2025

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä tapahtuu opettajien kanssa sähköpostilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (3 op), hyl./ T1 - K5

Kirjallisuustehtävä (2 op), hyl. / hyv.

Hylätty (0)

- et tunnista eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- et tunnista hyvinvointipalveluiden muutossuuntia etkä hyvinvoinnin haasteita
- epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavat rakenteet ja prosessit eri tasoilla ja ihmisten arjessa jäävät hahmottumatta
- tunnistat heikosti teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tunnistat heikosti eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- tunnistat joitakin hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja hyvinvoinnin haasteita
- hahmotat joitakin epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tiedät teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- tunnet keskeiset eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyserot ja tärkeimmät niiden taustalla vaikuttavat tekijät
- osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osoitat ymmärtäväsi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- osaat analysoida eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- osaat arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä ja osaat soveltaa niitä.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.