Siirry suoraan sisältöön

Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA63-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

14.02.2025 - 04.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Essi Teuri
  • Tiina Laakso
  • Anssi Lähde

Ryhmät

  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

· tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevat palvelujärjestelmät ja sosiaaliturvan
· osaat soveltaa työssä palveluihin ja etuuksiin liittyvää säädöspohjaa
· osaat toimia sosiaalisen asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa ja edistää asiakkaan turvaverkostojen toimintaa

Sisältö

· aikuissosiaalityön keskeiset asiakasryhmät ja palvelujärjestelmät
· työskentelyä ohjaava säädöspohja
· asiakasryhmien sosiaaliturva
· moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
· sosiaalipalveluiden laadun ja vaikuttavuuden arviointi sekä kehittäminen

Oppimateriaalit

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 29.6.2021/612

https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/palvelujarjestelma

Oppimateriaali oman asiakasryhmän mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän ensimmäinen palautus 11.4.2024.

Toinen palautus 7.9.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja THL väkivaltakurssi 1 op
Oppimistehtävä 4 op

Sisällön jaksotus

TOTEUTUSSUUNNITELMA MUOKKAUTUU ILMOITTAUTUMISEN ALKUUN MENNESSÄ

14.2.2025 klo 9-14 Opintojakson aloitus. oppimistehtävän pienryhmiin jako, orientaatioluento. Asiakkaan palvelutarpeiden arviointi palveluiden lähtökohtana. TL, ET
klo 14-16 Oppimistehtävän hahmottelua pienryhmässä, työnjaosta ja haastateltavien hankinnasta sopiminen.
21.2.2025 klo 9-14 Palvelujen sisällöt ja niiden hyvinvointimerkitykset - miten arvioidaan vaikuttavuutta ja hyvinvointivaikutuksia? ET
28.2.2025 Itsenäinen työskentely. THL väkivaltakurssin tekeminen (ohjeistus itsissä).
7.3.2025 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti.
14.3.2025 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti.
21.3.2025 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti
28.3.2025 klo 9-14 Moniammatillinen työskentely. Järjestöjen rooli palveluiden järjestämisessä / TL, ET + vierailijat.
4.4.2025 klo 9-15 Oppimistehtävien esitysseminaari: PP-esitys ja simulaatio (pakollinen läsnäolo) / TL, ET

11.4.2025 Oppimistehtävän viimeistely ja palautus.

Opintojakson aikana itsenäinen työskentely THLn väkivaltakurssin osalta . Verkkomateriaali ja linkki on ITSissä. THLn kurssin suoritusaika ajoittuu jakson sisälle, kesto n. 5 tuntia. THL lähettää tästä opiskelijalle todistuksen (PDF). Mikäli sinulla on THLn kurssi jo suoritettuna, talleta todistus ITSin palautuslaatikkoon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävän arviointi K5-Hyl.

Arviointikriteerit: Arviointi T1-K5.
(1) Raportin rakenne ja johdonmukaisuus (tehtävän anto)
(2) Teoreettiset lähtökohdat (taustatieto, käsitteet, lähteet)
(3) Työn sisältö (osiot 1-4 & lähteet)
(4) Pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
(5) Muotoseikat (kieli, AMKn/MESSIn kirjoitusohjeet)

THLn verkkokurssi Hyväksytty

Hylätty (0)

- Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmään liittyvää säädöspohjaa
- Opiskelija ei osaa kuvata asiakasryhmän palvelujärjestelmää
- Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmien (asiakasryhmän?) toimeentuloturvaa
- Opiskelija ei osaa kuvata aikuistyön asiakasryhmän palveluja, moniammatillisen työn toteutumista, palvelujen arvioinnin ja vaikuttavuuden toteuttamista eikä nimetä kehittämiskohteita
- Opiskelija ei osaa kuvata konkreettisesti sosionomin työtehtäviä asiakasryhmän palvelujärjestelmässä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tuntee valittuun aikuistyön asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää tilastotietoa valitsemansa asiakasryhmän kuvaamiseen
- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa
- Opiskelija osaa etsiä teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmää ja toimeentuloturvaa
- Opiskelija tietää moniammatillisen työn perustaa
- Opiskelija tietää, mitä palvelujen laadun arvioinnilla tarkoitetaan ja osaa kuvata palvelujen kehittämisen haasteita haastattelemansa asiakkaan tarpeiden näkökulmasta
- Opiskelija tuntee sosionomin kompetenssit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa ja arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa saadun tiedon pohjalta
- Opiskelija osaa etsiä ajankohtaista teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä ja kuvata asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuutta kattavasti ja jäsentyneesti
- Opiskelija tuntee valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän toimentuloturvan kokonaisuuden
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen yhteistyön toteutumista
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista suhteessa valittuun asiakasryhmään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa, arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa ja arvioida palvelutarpeita saamansa tiedon pohjalta
- Opiskelija tuntee valittuun asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan ja osaa soveltaa sitä asiakastapauksessa
- Opiskelija osaa käyttää Sotkanetin, Kelan ja muita tietokantoja asiakasryhmän kuvaamisessa
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita hankkimansa näyttöön perustuvan teoriatiedon varassa
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuuden ja arvioida palvelujen saatavuutta ja vaikuttavuutta
- Opiskelija tuntee valitsemansa asiakasryhmän toimeentuloturvan kokonaisuuden ja osaa arvioida ajankohtaisia kehittämistarpeita/ kehittämissuunnitelmia
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen työn toteutumista konkreettisesti
- Opiskelija osaa kuvata ja arvioida valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista ja työtä suhteessa valittuun asiakasryhmään

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.