Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA63-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
14.02.2025 - 04.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
· tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevat palvelujärjestelmät ja sosiaaliturvan
· osaat soveltaa työssä palveluihin ja etuuksiin liittyvää säädöspohjaa
· osaat toimia sosiaalisen asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa ja edistää asiakkaan turvaverkostojen toimintaa
Sisältö
· aikuissosiaalityön keskeiset asiakasryhmät ja palvelujärjestelmät
· työskentelyä ohjaava säädöspohja
· asiakasryhmien sosiaaliturva
· moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
· sosiaalipalveluiden laadun ja vaikuttavuuden arviointi sekä kehittäminen
Oppimateriaalit
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 29.6.2021/612
https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/palvelujarjestelma
Oppimateriaali oman asiakasryhmän mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän ensimmäinen palautus 11.4.2024.
Toinen palautus 7.9.2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi hakea aikuistyön 1. moduulin opintojaksosta Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä sisäisen hyväksiluvun seuraavin perustein:
a) yhtäjaksoinen sosionomiopintojen aikainen työkokemus aikuistyössä sosiaaliohjauksen tehtävissä vähintään vuosi TAI
b) yli vuoden aikana kertyneitä sijaisuuksia sosionomikoulutuksen aikana aikuistyössä sosiaaliohjauksen työtehtävissä vähintään 1600 tuntia SEKÄ
c) sosiaaliohjauksen työtehtävät ovat sisältäneet asiakkaan toimintakyvyn ja palvelujen arviointia
Hyväksilukuanomus tehdään osaamisen näyttölomakkeella (messi) opintojakson opettajille viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua. Anomuksen liitteenä tulee olla työtodistukset, jotka sisältävät työtehtävien kuvauksen sekä todistukset mahdollisista jaksojen sisältöihin liittyvistä koulutuksista. Jos kyseessä on osa-aikatyö, pitää työtodistuksesta näkyä työaikaprosentti/ erillisessä lomakkeessa ilmoitettu työpäivät/ työaika. Myöhään saapuneita tai vaillinaisia hakemuksia ei käsitellä. Opettajatiimi ei anna asiassa ennakkopäätöksiä/ kannanottoja sähköpostilla vaan ainoastaan hakemukset käsitellään.
Opiskelija saa hyväksiluettua opintojakson lähiopetuksen ja tunneilla tehtävät tehtävät. Opiskelija suorittaa opintojaksosta opintojakson arviointikohteet. Oppimistehtävässä asiakashaastattelun sijaan opiskelija käyttää työkokemuksessa saatua tietoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja THL väkivaltakurssi 1 op
Oppimistehtävä 4 op
Sisällön jaksotus
TOTEUTUSSUUNNITELMA MUOKKAUTUU ILMOITTAUTUMISEN ALKUUN MENNESSÄ
14.2.2025 klo 9-14 Opintojakson aloitus. oppimistehtävän pienryhmiin jako, orientaatioluento. Asiakkaan palvelutarpeiden arviointi palveluiden lähtökohtana. TL, ET
klo 14-16 Oppimistehtävän hahmottelua pienryhmässä, työnjaosta ja haastateltavien hankinnasta sopiminen.
21.2.2025 klo 9-14 Palvelujen sisällöt ja niiden hyvinvointimerkitykset - miten arvioidaan vaikuttavuutta ja hyvinvointivaikutuksia? ET
28.2.2025 Itsenäinen työskentely. THL väkivaltakurssin tekeminen (ohjeistus itsissä). HUOM! MUUTA TEHDÄÄN TURVALLISUUS JA LÄÄKEHOITO JAKSOSSA!
7.3.2025 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti.
14.3.2025 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti.
21.3.2025 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti
28.3.2025 klo 9-14 Moniammatillinen työskentely. Järjestöjen rooli palveluiden järjestämisessä / TL, ET + vierailijat.
4.4.2025 klo 9-15 Oppimistehtävien esitysseminaari: PP-esitys ja simulaatio (pakollinen läsnäolo) / TL, ET
11.4.2025 Oppimistehtävän viimeistely ja palautus.
Opintojakson aikana itsenäinen työskentely THLn väkivaltakurssin osalta . Verkkomateriaali ja linkki on ITSissä. THLn kurssin suoritusaika ajoittuu jakson sisälle, kesto n. 5 tuntia. THL lähettää tästä opiskelijalle todistuksen (PDF). Mikäli sinulla on THLn kurssi jo suoritettuna, talleta todistus ITSin palautuslaatikkoon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävän arviointi K5-Hyl.
Arviointikriteerit: Arviointi T1-K5.
(1) Raportin rakenne ja johdonmukaisuus (tehtävän anto)
(2) Teoreettiset lähtökohdat (taustatieto, käsitteet, lähteet)
(3) Työn sisältö (osiot 1-4 & lähteet)
(4) Pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
(5) Muotoseikat (kieli, AMKn/MESSIn kirjoitusohjeet)
THLn verkkokurssi Hyväksytty
Hylätty (0)
- Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmään liittyvää säädöspohjaa
- Opiskelija ei osaa kuvata asiakasryhmän palvelujärjestelmää
- Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmien (asiakasryhmän?) toimeentuloturvaa
- Opiskelija ei osaa kuvata aikuistyön asiakasryhmän palveluja, moniammatillisen työn toteutumista, palvelujen arvioinnin ja vaikuttavuuden toteuttamista eikä nimetä kehittämiskohteita
- Opiskelija ei osaa kuvata konkreettisesti sosionomin työtehtäviä asiakasryhmän palvelujärjestelmässä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tuntee valittuun aikuistyön asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää tilastotietoa valitsemansa asiakasryhmän kuvaamiseen
- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa
- Opiskelija osaa etsiä teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmää ja toimeentuloturvaa
- Opiskelija tietää moniammatillisen työn perustaa
- Opiskelija tietää, mitä palvelujen laadun arvioinnilla tarkoitetaan ja osaa kuvata palvelujen kehittämisen haasteita haastattelemansa asiakkaan tarpeiden näkökulmasta
- Opiskelija tuntee sosionomin kompetenssit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa ja arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa saadun tiedon pohjalta
- Opiskelija osaa etsiä ajankohtaista teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä ja kuvata asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuutta kattavasti ja jäsentyneesti
- Opiskelija tuntee valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän toimentuloturvan kokonaisuuden
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen yhteistyön toteutumista
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista suhteessa valittuun asiakasryhmään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa, arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa ja arvioida palvelutarpeita saamansa tiedon pohjalta
- Opiskelija tuntee valittuun asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan ja osaa soveltaa sitä asiakastapauksessa
- Opiskelija osaa käyttää Sotkanetin, Kelan ja muita tietokantoja asiakasryhmän kuvaamisessa
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita hankkimansa näyttöön perustuvan teoriatiedon varassa
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuuden ja arvioida palvelujen saatavuutta ja vaikuttavuutta
- Opiskelija tuntee valitsemansa asiakasryhmän toimeentuloturvan kokonaisuuden ja osaa arvioida ajankohtaisia kehittämistarpeita/ kehittämissuunnitelmia
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen työn toteutumista konkreettisesti
- Opiskelija osaa kuvata ja arvioida valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista ja työtä suhteessa valittuun asiakasryhmään
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.