Client Groups and Service System of Social Work with Adults (5 cr)
Code: TH00CA63-3004
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
14.02.2025 - 04.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 46 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Essi Teuri
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
- Course
- TH00CA63
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 52 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 14.02.2025 time 10:00 - 15:00 (5 h 0 min) |
Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3004 |
EDU_3006_3007
Teoriatila avo muunto byod
|
Fri 21.02.2025 time 10:00 - 15:00 (5 h 0 min) |
Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3004 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Fri 28.02.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3004 |
Itsenäinen työskentely
|
Fri 07.03.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3004 |
Itsenäinen työskentely
|
Fri 14.03.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3004 |
Itsenäinen työskentely
|
Fri 21.03.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3004 |
Etä
|
Fri 28.03.2025 time 10:00 - 15:00 (5 h 0 min) |
Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3004 |
EDU_3006_3007
Teoriatila avo muunto byod
|
Fri 04.04.2025 time 10:00 - 15:00 (5 h 0 min) |
Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
EDU_3034 Helena muunto byod |
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
14.2.2025 klo 10-14 Opintojakson aloitus. Oppimistehtävän pienryhmiin jako ja orientaatioluento. Asiakkaan palvelutarpeiden arviointi palveluiden lähtökohtana. (TL, ET)
klo 14-15 Oppimistehtävän hahmottelua pienryhmässä, työnjaosta ja haastateltavien hankinnasta sopiminen.
21.2.2025 klo 10-15 Palvelujen sisällöt ja niiden hyvinvointimerkitykset - miten arvioidaan vaikuttavuutta ja hyvinvointivaikutuksia? (ET)
28.2.2025 Itsenäinen työskentely. Työkyvyn tuen palvelupolku - verkkokoulu. https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/tyokyvyn-tuen-palvelupolku
7.3.2025 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti.
14.3.2025 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti.
21.3.2025 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti
28.3.2025 klo 10-15 Moniammatillinen työskentely. Järjestöjen rooli palveluiden järjestämisessä / TL, ET + vierailijat.
4.4.2025 klo 10-15 Oppimistehtävien esitysseminaari: PP-esitys ja simulaatio (pakollinen läsnäolo) / TL, ET
11.4.2025 Oppimistehtävän viimeistely ja palautus.
Objective
· you are familiar with the service and social security systems that support well-being and social security
· you know how to apply the legislation concerning services and benefits in your work
· you are able to work as a social service professional in multi-professional teams and networks, and promote your clients’ safety networks
Content
· the most important client groups and service systems of social work with adults
· the legislation that guides social work with adults
· the social security of the client groups
· multi-professional and multi-sectoral collaboration
· the quality and impact assessment and development of social services
Materials
Tanner, Niina; Kivipelto, Minna (2022) AVAIN-mittarin käyttö aikuissosiaalityössä Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/144880
Wikström, Miia; Unkila, Kirsi; Räsänen, Heidi (2023): Kykyviisari-itsearviointimenetelmän hyödyntäminen asiakastyössä ja toiminnan vaikutusten arvioinnissa Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/146807
Anni Partanen & Eija Savelius-Koski (2023) Aikuissosiaalityön käsikirja. Saatavilla: https://ekollega.fi/posken-julkaisusarja
THL (2021) Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö – opas ammattilaisille.
Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142555/URN_ISBN_978-952-343-648-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Frank Martela (2022) Hyvinvoinnin mittaus edellyttää hyvinvoinnin teoriaa. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/145551/YP2205-6_Martela.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Niina Tanner, Minna Kivipelto (2022) AVAIN-mittarin käyttö aikuissosiaalityössä. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/144880/URN_ISBN_978-952-343-914-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Saikku Peppi (2022) Monialaisen yhteispalvelun ristiriidat paikallistasolla. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/144233
Hujala, Anneli; Taskinen, Helena; Oksman, Erja; Kuronen, Risto; Karttunen, Anna; Lammintakanen, Johanna (2019) Sote-ammattilaisten monialainen yhteistyö: Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat etusijalle. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/138878
Juha Koivisto & Hanna Tiirinki (toim.) (2020) Monialaisten palvelutarpeiden tunnistamisen ja
ennakoinnin toimintamallit ja työkalut – väliraportti. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139138/URN_ISBN_978-952-343-459-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Minna Kivipelto, Sanna Blomgren, Pekka Karjalainen ja Paula Saikkonen (toim.) Vaikuttavaa
aikuissosiaalityötä – arviointimalleista mittareihin. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104473/URN_ISBN_978-952-245-864-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 29.6.2021/612
Oppimateriaali oman asiakasryhmän mukaan.
Teaching methods
Luento-opetus
Pienryhmäopiskelu
Simulaatio-opetus
Itsenäinen työskentely
Exam schedules
Oppimistehtävän ensimmäinen palautus 11.4.2025
Täydennettäväksi annetut tehtävät tulee tutkintosäännön mukaan palauttaa puolen vuoden kuluessa opintojakosn alkamisesta.
Completion alternatives
Opiskelija voi hakea aikuistyön 1. moduulin opintojaksosta Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä sisäisen hyväksiluvun seuraavin perustein:
a) yhtäjaksoinen sosionomiopintojen aikainen työkokemus aikuistyössä sosiaaliohjauksen tehtävissä vähintään vuosi TAI
b) yli vuoden aikana kertyneitä sijaisuuksia sosionomikoulutuksen aikana aikuistyössä sosiaaliohjauksen työtehtävissä vähintään 1600 tuntia SEKÄ
c) sosiaaliohjauksen työtehtävät ovat sisältäneet asiakkaan toimintakyvyn ja palvelujen arviointia
Hyväksilukuanomus tehdään osaamisen näyttölomakkeella (messi) opintojakson opettajille viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua. Anomuksen liitteenä tulee olla työtodistukset, jotka sisältävät työtehtävien kuvauksen sekä todistukset mahdollisista jaksojen sisältöihin liittyvistä koulutuksista. Jos kyseessä on osa-aikatyö, pitää työtodistuksesta näkyä työaikaprosentti/ erillisessä lomakkeessa ilmoitettu työpäivät/ työaika. Myöhään saapuneita tai vaillinaisia hakemuksia ei käsitellä. Opettajatiimi ei anna asiassa ennakkopäätöksiä/ kannanottoja sähköpostilla vaan ainoastaan hakemukset käsitellään.
Opiskelija saa hyväksiluettua opintojakson lähiopetuksen ja tunneilla tehtävät tehtävät. Opiskelija suorittaa opintojaksosta opintojakson arviointikohteet. Oppimistehtävässä asiakashaastattelun sijaan opiskelija käyttää työkokemuksessa saatua tietoa.
Student workload
Lähiopetus 1 op
Oppimistehtävä 4 op
Läsnäolovelvoite lähiopetuksessa 100% (lasketaan opintojakson mitoitukseen). Simulaatiokertaa ei voi korvata.
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.