Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011405-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
22.10.2024 - 08.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 16
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Anna Hellstén
Ryhmät
-
PTEATS23Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille. Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan. Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.
Sisältö
Teatteriopetuksen suunnittelu ja toteutus tiimissä. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
- Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 2022: Anttila, Eeva (toim.) Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa, https://disco.teak.fi/anttila/
- https://lastenkulttuuri.fi/materiaalit/menetelmaoppaat/
- https://taikusydan.turkuamk.fi/
- https://taikusydan.turkuamk.fi/uploads/2021/10/d2ca3c95-tietokortti_1_2021_taide-nuorten-tulevaisuustaitojen-tukena.pdf
- https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-vaikutuksiin/
- https://oppaat.finfami.fi/wp-content/uploads/sites/36/Omakuva_NYT_Ryhm%C3%A4nohjaajan_luonnoskirja_17012019_P%C3%84IVITETTY.pdf
- https://hyvinvoinnin-valitystoimisto.humak.fi//wp-content/uploads/sites/19/2015/08/Osallistavaa-taidetta-nuorten-parissa-PDF.pdf
Opetusmenetelmät
- Ryhmäkeskustelut teoria-alustusten pohjalta
- Pienryhmätyöskentely annettujen tehtävien mukaisesti
- Vertaispalautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla painottuvat dialogipedagogiikka, vertaisoppiminen sekä jaettu yhteisreflektio koko ryhmän kesken.
Pedagogiset mallit: yhteistoiminnallinen oppiminen, tutkiva oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson toteutus perustuu läsnäoloa vaativaan työskentelyyn. Yksittäisiä poissaoloja voi korvata erikseen pyydettävällä korvaavalla tehtävällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
- kulttuurihyvinvoinnin lyhytkoulutus
- työpajakokonaisuuden suunnittelu ja kirjallinen ohjeistus
- soveltavan taiteen teko -esitelmä pienryhmissä
- vertais- ja itsearviointin osallistuminen
- reflektiivinen loppuraportti
Opintojakson rakenne on suunniteltu tukemaan opiskelijan työn jakautumista mahdollisimman tasaisesti. Teoriaopetus sekä pienryhmän ja itsenäisen työskentelyn ajoitukset vaihtelevat vuorotellen. Vertais- ja itsearviointi tukevat opiskelijan oppimista. Reflektiivinen loppuraportti ja kurssipalautteen antaminen tukevat opiskelijan oppimisprosessin hallitua päätöstä.
Sisällön jaksotus
22.10.-8.11.2024
Opintojaksolla perehdytään ihmis- ja oppimiskäsityksiin erityisesti taidepedagogiikan näkökulmasta sekä pohditaan omaa käyttöteoriaa taidekasvatuksen viitekehyksessä. Teoreettista viitekehystä sovelletaan opintojakson aikana suunnitelluissa työpajakokonaisuuksissa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
It´s learning -alusta
sähköposti: anna.hellsten@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
- läsnäolo ja osallistuminen opintojakson oppimistehtäviin
- ammattimainen työote työpajoihin liittyvässä tehtäväkokonaisuudessa
- oman ajattelun ja reflektion osoittaminen dialogisissa oppimistilanteissa
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähiopetukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa annetut tehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun sekä kantaa ammattimaisesti vastuuta yhteisestä työskentelystä edistämällä ja kannattelemalla sitä tarpeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osoittaa reflektiivistä ajattelua ja omaan toimintaan liittyvää kriittistä tarkastelua kurssin dialogisissa tilanteissa sekä loppuraportissaan.