Jazztanssi IIa (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011494-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Katja Korpi
Ryhmät
-
PTANSS23Tanssinopettaja syksy 23
- 04.09.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 06.09.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 11.09.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 13.09.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 18.09.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 25.09.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 27.09.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 02.10.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 04.10.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 09.10.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 11.10.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 23.10.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 25.10.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 30.10.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 01.11.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 06.11.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 08.11.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 13.11.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 15.11.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 20.11.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 22.11.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 27.11.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi IIa 2011494-3007
- 27.11.2024 10:45 - 12:15, Palautteet
- 29.11.2024 09:00 - 10:30, Palautteet
- 04.12.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi IIa 2011494-3007
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.
.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, opiskelijoiden tuottamasta liikemateriaalista, sekä improvisaatio - ja kompositioharjoituksista.
Opetusmenetelmät
Opetus on lähiopetusta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Jazz IIa -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 tuntia opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, henkilökohtaisesta työskentelystä ja opiskelijan itsereflektiosta.
Sisällön jaksotus
Ensimmäisenä ja toisena vuotena, perusvaiheen opinnoissa, yhtenäistetään opiskelijoiden osaamista, sekä opitaan ammattimaista työskentelyä. Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa.
Opintojakson teemoina ovat:
- jazztanssin lajikohtainen tanssitekniikka ja sanasto
- jazztanssille tyypillisten liikelaatujen ja aksenttien käyttäminen osana tanssia
- voima suhteessa venyvyyteen
- maadoittuminen vs. kannatus
- selän ja keskustan käyttäminen apuna liikkeessä
- lantion painon hahmottaminen ja käyttäminen apuna liikkumisessa
- tilassa ja eri tasoissa pitkälle liikkuminen, syvän plién käyttäminen
- liikkeiden loppuun saakka vieminen/kurotus
- koonnot ja kohotukset, svingit ja tiputukset
- musiikinkuuntelu ja rytmiikka, tanssin ja musiikin yhteyden hyödyntäminen
- heittäytyminen, tanssillisuus, oma ilmaisu ja liikekieli
- ammattimainen opiskelu ja vastuun ottaminen omasta oppimisesta sekä motivaatiosta
- oman oppimisen työstäminen ja pohtiminen, oman oppimisprosessin kehittäminen
- oman liikemateriaalin tuottaminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen
Analyyttinen työskentely ja itsereflektio, sisäisen motivaation merkitys ja vastuun ottaminen omasta oppimisprosessista läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.
Jazztanssin IIa -opintojakso toteutetaan toisen vuoden syksyllä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jaksolle osallistumisen edellytyksenä on jazztanssi I a:n ja I b:n hyväksytty suoritus.
Jazztanssitunneilla vaatetuksena on ihonmyötäiset ja joustavat, tanssiin soveltuvat vaatteet, sekä jazztossut.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Hylätty
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää