Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CN50-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 17.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Loimaa

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Janne Granfors
  • Minna Björkberg-Suominen
  • Tanja Vienonen

Ryhmät

  • PLIILS24E
    Liiketalous, erillishaku, Loimaa, S24
  • 09.09.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 10.09.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 16.09.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 17.09.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 23.09.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 24.09.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 30.09.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 01.10.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 07.10.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 08.10.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 14.10.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 15.10.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 21.10.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 22.10.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 28.10.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 29.10.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 04.11.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 05.11.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 11.11.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 12.11.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 18.11.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 19.11.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 25.11.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 26.11.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 02.12.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 03.12.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 09.12.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005
  • 10.12.2024 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3005

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja & painettu)
Yrittämisopas: https://uusyrityskeskus.fi/apua-yrittajyyteen/perustamisopas/ (suomeksi) /
Selko-opas yrittäjyyteen: https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2020/12/SUK_OPAS2019_selkokieli_VERKKOON.pdf
https://uusyrityskeskus.fi/en/help-for-entrepreneurs/guide-to-entrepreneurship/ (perustamisopas englanniksi)


Laskentatoimi (Jormakka R., Koivusalo K. , Lappalainen J., Niskanen M.)
Opintojaksolla annetut luentomateriaalit, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.

Tiedonhankinnan perusteet -kurssiosion oppimateriaali
Kirjaston tiedonhakijan oppaat: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Oppiminen vuorovaikutuksessa valitun yrityksen kanssa, messutapahtuma, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, itsenäinen tiedonhaku ja reflektointi.

Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.

Opintokokonaisuudesta järjestetään liiketoiminnan peruskäsitteet -henkilökohtainen testi ItsLearningissä sekä markkinoinnin perusteet -ryhmätentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen testi (liiketoiminnan peruskäsitteet). Testi tehdään verkossa Itslearning-ympäristössä.

Markkinoinnin perusteet-ryhmätentti järjestetään 25.11.2024

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, oppiminen vuorovaikutuksessa valitun yrityksen kanssa

Kestävän kehityksen periaatteet huomioidaan toiminnassa valitun yrityksen kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteiset tapaamiset 72 h
- Lähiopetus
- Ryhmätyöskentely

Itsenäinen työskentely 333 h
- Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku
- Oppimisraportit (yritysmuodot, kestävä kehitys)
- Tenttiin/testiin valmistautuminen
- Liiketoimintasuunnitelman analysointi ja kehittäminen
- Oman työskentelyn dokumentointi sekä itsearviointi
(- Vertaisarviointi siinä tapauksessa, jos useampi opiskelija tekee liiketoimintasuunnitelman kehittämistä samalle yritykselle)

Sisällön jaksotus

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:

- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi (Itslearning:ssä oma kurssialusta)
- aloitusinfo 17.9. klo 12:30-13:00, Loimaalla
- ohjaustapaaminen 7.10. klo 13:00-14:00, Zoomissa (osoite Itsissä)
- ohjaus: Tanja Vienonen, kirjaston tietoasiantuntija
- tehtävät suoritettava viimeistään 24.11.2024

Viestintäkanava ja lisätietoja

Yhteydenotot sähköpostitse (minna.bjorkberg-suominen@turkuamk.fi / janne.granfors@turkuamk.fi)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:

1. Yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet
Testi ItsLearningissa (HYV/HYL)
Henkilökohtaiset oppimistehtävät (pisteytys 0-2)

2. Markkinointi
Henkilökohtaiset oppimistehtävät (pisteytys 0-2)
Ryhmätentti (arviointi 0-5)

3. Liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat
Liiketoimintasuunnitelma (arviointi 0-5)
Henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-2)

Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 1-5). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 1-5). Kokonaisarvosanan muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset oppimistehtävät 40 %
- liiketoimintasuunnitelma 40 %
- ryhmätentti 20 %

Opintojakso edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuus vaikuttaa arvosanaan korottavasti. Poissaolo lähiopetuksesta vaikuttaa alentavasti arvosanaan. Tehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti. Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat arvosanaan alentavasti. Pakottavat syyt keskustellaan erikseen.

Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen. Tekoälyn käyttö tehtäväpalautuksissa pitää aina mainita (kuten muutkin lähteet).

Hylätty (0)

Tenttiä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Opiskelija ei ole osallistunut lainkaan yhteisiin tapaamisiin.
Oppimistehtäviä ei ole palautettu lainkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja osaa määritellä ne.
- laatii liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja ja kuvaa liiketoimintamallin osa-alueet liiketoimintasuunnitelmassa.
- tunnistaa keinoja, joiden avulla yritys voi toimia kestävästi ja vastuullisesti.
- tunnistaa yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää hinnoittelumenetelmiä
- tunnistaa yritystoiminnan riskejä ja keinoja niiden hallintaan.
- kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- määrittelee perusteet segmentoinnille ja markkinoinnin kilpailukeinoille.
- osaa tiimityöskentelyn perusteet, osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja pystyy arvioimaan sen onnistumista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssä.
- osaa ideoita ja suunnitella liikeidean ja työstää siitä perustellun liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa perustellen liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet.
-osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita liiketoimintasuunnitelmassa.
- osaa määritellä yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
- osaa kartoittaa yritystoiminnan riskit ja valita keinoja niiden hallintaan.
-osaa kuvata monipuolisesti ja perustellen asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- osaa soveltaa markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- toimii tiimin jäsenenä aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- soveltaa monipuolisesti liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssään.
- ideoi ja suunnittelee innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen liikeidean ja työstää siitä perustellun ja tavoitteellisen liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
-tunnistaa ja nimetä erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä innovatiivisesti, monipuolisesti ja perustellusti liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet ja osaa analysoida mallin vahvuuksia ja heikkouksia.
-hyödyntää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita kilpailuetuna ja erottautumiskeinona liiketoimintasuunnitelmassa.
-määrittelee ja analysoi yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää monipuolisesti erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
-kartoittaa yritystoiminnan riskit ja arvioida riskien todennäköisyys toteutua sekä valita keinoja niiden hallintaan
- kuvaa syvällisesti ja analyyttisesti asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- soveltaa, valita ja perustella monipuolisesti markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- työskentelee tiimin jäsenenä vastuullisesti, tavoitteellisesti ja sitoutuneesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.