Siirry suoraan sisältöön

Baletti Ia (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011341-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 30.11.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 16.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 14

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Heidi Alppirinne
  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTANSS24
    Tanssinopettaja syksy 24
  • 04.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 09.09.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 11.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 13.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 16.09.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 18.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 20.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 23.09.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 25.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 27.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 30.09.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 02.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 07.10.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 09.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 21.10.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 23.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 28.10.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 30.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 04.11.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 06.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 11.11.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 13.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 18.11.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 20.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 25.11.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 27.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 02.12.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 04.12.2024 10:45 - 12:15, Baletti Ia 2011341-3007
  • 09.12.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 11.12.2024 09:00 - 10:30, Baletti Ia 2011341-3007
  • 11.12.2024 10:45 - 12:15, Palautteet, Baletti Ia 2011341-3007
  • 13.12.2024 09:00 - 10:30, Palautteet, Baletti Ia 2011341-3007

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Oppimateriaalit

Opettajan tunnilla jakama materiaali.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, vertaisoppiminen ja mallioppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen.
Baletin tekniikka- ja tekniikkaa tukevat oheisharjoitukset, luovat harjoitukset, yksilö, pari- ja pienryhmätehtävät.
Itsearviointitehtävät.
Vertaispalaute.
Välidemo ja päättödemo.
Jatkuva oppiminen ja oman oppimispolun analysointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Baletin välidemo: 9.10. klo 10:45-12:15
Balein päättödemo: 13.12. klo 9-10:30
Yksilöpalautekeskustelut: 13.12. klo 10:45-12.15 erikseen sovittavan aikataulun mukaisesti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä.
Oman kehon kuuntelu ja oman anatomian kunnioittaminen sekä tuntemusten sanallistaminen.
Aktiivinen havainnointi ja liikkeellinen kokeileminen.
Baletin tekniikka- ja tekniikkaa tukevat oheisharjoitukset, luovat harjoitukset, yksilö, pari- ja pienryhmätehtävät.
Itsearviointitehtävät.
Vertaispalaute.
Välidemo ja päättödemo.
Jatkuva oppiminen ja oman oppimispolun analysointi.
Asu:
Naiset:
-vaaleat tiukat trikoot ja tiukka leotard/ tanssipuku
- pehmeät balettitossut
- kovakärkiset balettitossut syysloman jälkeen
- korut, kellot pois (työturvallisuusvaara)
Miehet:
- tummat tiukat trikoot ja tiukka paita tai leotard
- pehmeät balettitossut
- pitkät hiukset kiinni
- korut, kellot pois (työturvallisuusvaara)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson toteuttaminen lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojakson oppiminen perustuu ryhmässä tekemiseen ja vuorovaikutukseen ryhmän muiden opiskelijakollegojen kanssa. Jos opiskelijalla jää poissaoloja vaadittuun opintojakson hyväksyntään hän sopii oman tutoropettajansa kanssa opintojakson tekemisen tavoista hops-keskustelussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opettajan opetuksessa jakamat itsearviointi- ja vertaispalautetehtävät.
Välidemo syyslomaa ennen ja päättödemo lukukauden lopussa.
Välidemon itseohjautuva katsominen ja itsearviointi kirjallisesti.

Sisällön jaksotus

Baletin tekniikka opetussuunnitelma
Turun AMK:n Taideakatemia
Tanssinopettajakoulutus
Opettaja: Minna Karesluoto
1. vuosikurssi

Yleiset osaamistavoitteet:
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Yleinen sisältö:
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.


Yleiset tarkemmat tavoitteet 1a ja 1b jaksoille:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän baletinopiskelijan etsiminen ja löytäminen itsestä
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta)
- jalkojen rotaation ymmärtäminen ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten vahvistuminen
- työskentely jalkojen omassa aukikierrossa
- keskustan tuen/ kannatuksen ymmärtäminen ja keskustan tukilihasten vahvistuminen (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas)
- lateraalihengityksen oppiminen ja hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti
- baletin jalkojen, käsien ja pään perusasentojen hahmottaminen ja muistaminen
- uusvenäläisen koulukunnan baletin perussuuntien ymmärtäminen, muistaminen ja toteuttaminen (en face, epaulement, suunnat 1-8, profiilissa)
- uusvenäläisen koulukunnan epaulement-poosien hahmottaminen ja hallinta (pienet ja isot poosat, avoimet ja suljetut poosat, ecarteet, arabeskit)
- osata tuottaa terävää ja pehmeää dynamiikkaa sitä vaativissa teknisissä harjoitteissa ja liikesarjoissa
- ponnistusvoiman kehittyminen kahdelta kahdelle, kahdelta yhdelle ja yhdeltä kahdelle sekä yhdeltä yhdelle jalalla perushypyissä
- hyppytekniikan ymmärtäminen ja kehittyminen; nopeus plus voima yhdistettynä käsien ja katseen käyttämiseen eli koordinaatioon
- baletin ilo
Oppisisältö:
- keskivartalon tukiharjoitukset
- yläselän tukiharjoitukset
- lapatukiharjoitukset
- jalkojen rotaatiota vahvistavat harjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset
- lannerangan stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset
- lateraalihengitys harjoitukset
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistaja, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset Pilates pohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
Tankoharjoitukset:
1. Vartalon optimaalinen asento
2. Jalkojen asennot: VI, I, II, III, IV avoin ja suljettu, V
3. Käsien asennot: neutraali, perusasento, I, II, III, alongee, pienet poosat, isot poosat, avoimet poosat ja suljetut poosat, arabeskit
4. Käsien port de bras: ½, I, II, III, IV, V ja VI
5. Demi ja grand plie kaikissa jalkojen asennoissa
6. Releve kaikissa jalkojen asennoissa
- suorin polvin
- demi pliestä
- demi pliehen
7. Battement tendu:
- en croix
- demi pliessä
- demi pliehen
- plie soutenu
- pour le pieds kannan laskulla ja flexillä
- double pour le pieds
- sidonnat eri asentojen välillä suorin jaloin ja pliellä
- painonsiirroilla Iv kautta eteen ja taakse, II as kautta sivulle
- battement soutenu lattialle ja puolivarpailta
- pas de cheval ulospäin ja sisäänpäin
- pas chasse
- poosissa
- fouette
- passe par terre
- flic
- flic-flac
8. Battement tendu jete:
- en croix
- demi pliessä
- demi pliehen
- battement soutenu 45 astetta, puolivarpailla
- pique
- double pique
- sidonnat eri asentojen välille suorin jaloin, pliellä ja chasseella
- painonsiirrot eteen, taakse ja sivuille
- pas de cheval
- balancoir
- flic
- flic-flac
- poosissa
- fouette
- flic
- flic-flac
9. Rond de jambe:
- par terre en dehors ja en dedans
- temps releve par terre
- demi-ronds 45 ja 90 astetta
- grand rond 45 ja 90 astetta suorin jaloin, demi pliessä ja releveessä, attitudessä
- passe par terre
- grand battement jete-passe-developpee yhdistelmät en dehors, en dedans
10. Battement fondu:
- en croix
- par terre
- puolivarpaille
- 45 astetta, 90 astetta
- plie releve
- plie releve demi rondilla
- ½ port de braslla, I port de braslla
- en face ja pienet poosat
- double fondu
- fondu plus tombee yhdistelmä
11. Rond de jambe en l ´air
- 45 astetta
- en dehors
- en dedans
- aloittaen temps releveellä
12. Battement frappe
- en croix
- ojennetulla nilkalla ja kierretyllä nilkalla sekä flexistä
- aksentilla ulos ja aksentilla sisään
- puolivarpailla
- double
- petit battements
13. Pas tombe – pas coupe
- erikseen ja yhdistettynä
- puolikäännöksellä tangon kautta ja ulkokautta
14. Pas de bourree
- sans changee ilman vaihtoa
- changee vaihdolla
- dessus-dessous
- ballotte
- en tournant
15. Puolikäännös
- tangon kautta
- ulkokautta
16. Kokokäännös
- takajalan suuntaan
- etujalan suuntaan
17. Piruetti
- en dehors ja en dedans
- V, II ja IV asennosta
18. Battement releve lent
- en croix
- ½ port de braslla ja I port de braslla
- arabeskit
- isot poosat efface ja croisee
19. Battement developpee
- en croix
- ½ ja I port de braslla
- Battement soutenu
20. Grand battement jete
- en croix
- pointé
- balancoir
21. Battement retire ja retire passee
- koko jalalla ja puolivarpailla, puolivarpaille, pliestä pliehen
22. Venyttelyt tangossa aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla



Keskilattialla:

Kaikki tankoliikkeet keskilattialla.
1. Temps lie
- par terre
- port de braslla
- releve lentilla ja developpeella
2. Battement tendu ja jete
- en face
- pienissä ja isoissa poosissa ja ecarteissa
3. Pas de bourrees
- changee
- sans changee
- dessus-dessous
- en tournant
- sur le cou-de-piedillä ja suorin polvin
- ballotte
4. Piruetit
- en dehors ja en dedans V, II, Iv asennosta
5. Sissonne tombe pas de bourrée-yhdistelmät
6. Pas balance
7. Pas marchee
8. Pas de basque
9. Pas couru
10. Pieni adagio
11. Iso adagio
- isot poset eteen ja taakse
- arabeskit
- ecarteet
- passet poosasta toiseen
12. Prerationit isoihin piruetteihin
Kävelyt, juoksut, omat koreografiat.
Allegro:
1. Temps leve saute kaikissa asennoissa
2. Changements
-paikalla
-kääntyen 1/8, ¼, 1/2
3. Pas Echappe
4. Sous-sous
5. Pas assemble
- simple
- double
- en croix
6. Pas glissade
- en croix
- yhdistelmät glissade assemble, glissade jete eli yksi glissade plus isompi hyppy
7. Sissonne simple
- simple
- yhdistelmät esim. simple plus assemble
8. Sissonne fermee
- en croix
9. Pas jete
- sivulle takaa eteen, edestä taakse (dessus-dessous)
- liikkuen sivulle
- liikkuen eteenpäin, taaksepäin
- grand jetes eteenpäin suoralla jalalla ja developpeella
10. Pas de Chat
11. Yhdistelmät diagonaalista mm. Temps leve saute arabesquessa plus saute jalka sur le cou-de-piedissä, Arabesque-pas de chat, pas de basque plus hyppyt
12. Polkka
13. Pas Chassee
14. Emboites
15. Pas fouettes
16. Saut de basque
17. Entrelace
18. Lähdöt glissadilla, askeleella, pas courulla

Repertuaari:
- historialliset tanssit :Farandole ja Estampie
- Tarantella (klassinen karakteeri ja Napolilainen tanssi versiot)
- romanttinen aika: Wurttenburgin prinsessat variaatio
- Giselle: valssi ja ystävättäret

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat:
- opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo
- opiskelijan asenne ammattiainetta, omaa tekemistä, toisten opiskelijakollegojen harjoittelua/ opiskelua ja ryhmän vetäjää kohtaan
- opiskelijan edistyminen suhteessa omaan lähtötasoon
- opiskelijan edistyminen vertaisryhmässä ja suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

Arvioinnin pääkohteena on opiskelijan liikkeen oppimiseen ja liikkeeseen heittäytyminen, asioiden tutkiminen ja kokeileminen aidosti ja rehellisesti. Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan oppimisprosessi ja väli- sekä päätösdemoissa suoriutuminen.
Palaute on jatkuvaa, rakentavaa ja vuorovaikutteista.
Opintojakso päättyy henkilökohtaiseen palautekeskusteluun opiskelijan kanssa lukukauden lopussa.
Arviointi tapahtuu asteikoilla 0-5 ja arvioinnissa noudatetaan tanssinopettajakoulutuksen yleisiä arviointikehikon raameja.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on poissaoloja lähiopetuksesta yli 20%. Annettuja oppimistehtäviä ei ole palautettu määräajassa. Asenne opiskeluun, opiskelukollegoihin, oppiaineeseen ja opettajaan on epäammattimainen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset baletin tekniikkaan liittyvät ammattikäsitteet ja termistön
- käyttää baletin perustekniikkoja ja välineistöä turvallisesti
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- kehittää omaa toimintaansa tavoitteelliseen suuntaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
- toimii vastuullisesti ja ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- käyttää keskeisiä baletin tekniikan ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
- etsii baletin tietoa eri lähteistä
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- tunnistaa oman balettitekniikkatyöskentelynsä eettiset ja kestävät lähtökohdat (kuten oman anatomian ja sen kuuntelemisen ja kunnioittamisen)
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
- kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- on ideoinnissaan innovatiivinen ja luova sekä etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
- seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
- toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää