Siirry suoraan sisältöön

Tanssi ja musiikki 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011335-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.08.2024 - 29.11.2024

Ajoitus

10.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 14

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Heidi Alppirinne

Ryhmät

  • PTANSS24
    Tanssinopettaja syksy 24
  • 10.09.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 11.09.2024 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 18.09.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 18.09.2024 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 24.09.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 25.09.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 01.10.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 08.10.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 22.10.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 23.10.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 29.10.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 30.10.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 05.11.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 12.11.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 19.11.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 20.11.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 26.11.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 03.12.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 04.12.2024 15:00 - 16:30, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007
  • 17.12.2024 13:15 - 14:45, Tanssi ja musiikki 1 2011335-3007

Tavoitteet

Opiskelija oppii hahmottamaan, kuulemaan ja analysoimaan musiikin rakenteita. Opiskelija kasvattaa ymmärrystään musiikista, rytmiikasta ja omasta äänenkäytöstään käytännön harjoitteiden kautta. Opiskelija soveltaa oppimaansa käytäntöön tanssiharjoittelussa ja tanssin opetuksessa.

Sisältö

Musiikin eri osa-alueisiin kuten musiikin teoriaan, musiikkianalyysiin, rytmiikkaan ja äänenkäyttöön tutustuminen.

Oppimateriaalit

Opettajan antama materiaali ja harjoitteet.

Opetusmenetelmät

Rytmillisten kokonaisuuksien ja yksityiskohtien toteuttaminen yksin ja osana ryhmää kehorytmein, lausuen, liikkuen, taputtaen ja soittaen. Eri tyylisten teosten tahtilajeihin, tempoon ja rytmeihin liittyviin seikkoihin tutustuminen ja analysoiminen monipuolisten kuunteluharjoitusten avulla. Rytmin merkitsemistapojen harjoittelu kirjoittamalla ja notaatiota tulkitsemalla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, runsaat ja monipuoliset käytännön harjoitukset, keskustelevat luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, pelillistäminen. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu eri kulttuurien musiikkia hyödyntämällä. Digioppiminen toteutuu hakemalla soivaa materiaalia ja rytmiharjoituksia verkosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilaiset saavat useimmilla opetuskerroilla pienen tehtävän seuraavaksi kerraksi, ja niiden arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.

54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 20 x 90min. Loput ajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja oman työskentelyn reflektointiin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.

Hylätty: Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.

Sisällön jaksotus

Sisältö: Rytmiikkaan tutustuminen. Opiskelija oppii hahmottamaan, kuulemaan ja analysoimaan musiikin rytmillisiä rakenteita. Opiskelija kasvattaa ymmärrystään rytmiikasta käytännön harjoitteiden kautta ja soveltaa oppimaansa käytäntöön.

Ajoitus: syksy 2024. Kontaktitunnit annetun työohjelman mukaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo lähiopetuksessa, aktiivisuus vuorovaikutustilanteissa, oppimistehtävät. Opettajan tekemä arviointi. Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.