Ryhmäkoreografian valmistusprosessi (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011393-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 29.11.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 19.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
- 30.10.2024 13:15 - 16:30, Välinäyttö, Ryhmäkoreografian valmistusprosessi 2011393-3007
Tavoitteet
Opiskelija osaa luoda vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija osaa perustella ilmaisullisia valintojaan. Hän pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija osaa arvioida ja mitoittaa tanssiteoksen valmistamisen vaatiman ajan.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija lisää tanssin taiteilija-opettajan ammattitaitoaan koreografisella harjoittelulla. Harjoittelu kehittää ja syventää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Sisältö
Koreografinen työskentely.
Koreografisen harjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti soolotyöstä ryhmäkoreografiaan: soolon valmistusprosessi, soolon esitysperiodi, ryhmäkoreografian valmistusprosessi, ryhmäkoreografian esitysperiodi.
Oppimateriaalit
- Lauri, Hanna Leena. 2000. Musiikki osana koreografista prosessia. Opinnäytetyö. Turku AMK.
- Raumanni, Maija Reeta. 2003. Miten tanssiteos saa hetkellisen muotonsa. Opinnäytetyö. Turku AMK.
- Hirvonen, Inkeri. 2005. Täältä sinne. Koreografia oppimisprosessina. Opinnäytetyö. Turku AMK.
- Väänänen, Mirva. 2009. Tanssin ilmaisuvoima ja tulkinta. Opinnäytetyö. Turku AMK.
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, tiimioppiminen, vertaispalaute.
Tehtävänannon jälkeen aiesuunnitelman laatiminen ja itsenäinen työskentely valitun työryhmän kanssa. Välinäyttö ja henkilökohtaiset tutortapaamiset rytmittävät prosessia. Valosuunnitelman laatiminen valosuunnittelun lehtorin ohjeistuksen mukaan. Ryhmäkoreografia esityskokonaisuuden markkinointi/tuottaminen. Vertaispalaute opintojakson aikana ja päätteeksi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisopettajuus, projektityö, tiimityö, tuutorointi, palautekeskustelu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija on vastuussa työryhmän kokoamisesta (esiintyjät, tekniikkaryhmä) sekä tilavarauksista teoksensa harjoittamista varten. Lisäksi opiskelija on velvoitettu varaamaan henkilökohtaiset tutorointiajat ryhmäkoreografiaprosessilleen ohjausvastuussa olevilta opettajilta.
Opiskelija suunnittelee ja harjoituttaa ryhmäkoreografian. Hän laatii aiesuunnitelman ja audiovisuaalisen suunnitelman. Opiskelijaryhmä vastaa ryhmäkoreografiakokonaisuuden markkinoinnista, taltioinnista ja esitysteknisestä ylöspanosta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä ja/tai henkilökohtaisia tutorointeja käyttämättä.
Sisällön jaksotus
Ryhmäkoreografian valmistusprosessi syyslukukauden 2024 aikana. Ryhmäkoreografian laatiminen, harjoituttaminen ja esittäminen.
Välinäyttö ke 30.10. klo 13:15-16:30 Jokisalissa.
Tavoitteet:
Opiskelija kehittyy ryhmäkoreografian tekijänä ja tutkii liikettä omista kiinnostuksen kohteistaan käsin. Opiskelija osaa luoda vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden. Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija osaa perustella ilmaisullisia valintojaan. Hän pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin. Opiskelija osaa arvioida ja mitoittaa tanssiteoksen valmistamisen vaatiman ajan. Opiskelija kehittyy taiteellisen työryhmän vetäjänä ja hallitsee ryhmäprosessin ajankäytön. Opiskelija laatii audiovisuaalisen suunnitelman valosuunnittelun lehtorin ohjeistuksen mukaan.
Opiskelija lisää tanssin taiteilija-opettajan ammattitaitoaan koreografisella harjoittelulla. Harjoittelu kehittää ja syventää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Edeltävyysvaatimukset: aiempien improvisaatio/kompositio opintojen hyväksytty suoritus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena läsnäolo lähiopetuksessa, työskentely prosessissa, ryhmätyö, asenne oppimiseen, annettujen tehtävien tekeminen määräajassa ja laajuudessa, kehittyminen koreografisessa prosessissa. Aie- ja valosuunnitelman laatiminen, tuotantopalaveriin osallistuminen.