Nykytanssi IV (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011500-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 29.11.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 17.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
- 09.09.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 12.09.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 16.09.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 18.09.2024 09:00 - 10:30, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 19.09.2024 12:00 - 17:00, Nykytanssi IV 2011500-3006, Kiertoliike
- 20.09.2024 08:30 - 17:00, Nykytanssi IV 2011500-3006, Kiertoliike
- 23.09.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 25.09.2024 09:00 - 10:30, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 30.09.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 02.10.2024 09:00 - 10:30, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 07.10.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 09.10.2024 09:00 - 10:30, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 21.10.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 28.10.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 04.11.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 07.11.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 11.11.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 14.11.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 18.11.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 21.11.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 02.12.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 03.12.2024 09:00 - 10:30, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 10.12.2024 09:00 - 10:30, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 11.12.2024 09:00 - 10:30, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 12.12.2024 10:45 - 12:15, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 16.12.2024 09:00 - 10:30, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
- 17.12.2024 09:00 - 10:30, Palautteet, Nykytanssi IIIa 2011499-3007, Nykytanssi IV 2011500-3006
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa nykytanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään nykytanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa nykytanssin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen lähiopetus, fyysiset harjoitteet, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, keskustelu, vertaispalaute, reflektio, verkostoituminen, luennot, oppimispäiväkirja. Fyysisessä työskentelyssä keskeistä oman kehon kuuntelu ja oman anatomian kunnioittaminen. Aktiivinen havainnointi sekä liikkeellinen kokeileminen ja tutkiminen. Jatkuvan rakentavan palautteen aktiivinen työstäminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, demonstraatiot, ongelmanratkaisu, yksilöllinen työskentely, parityöskentely, ryhmätyö, käännetty luokkahuone, työpajatyöskentely, vertaispalaute, kirjoittaminen, vierailut.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 22 x 90min + "Kiertoliike" -tapahtuma 19.9.-20.9 . Loput työajasta on varattu omatoimiseen työskentelyyn (mm. tunneille valmistautumiseen & omatoimiseen lämmittelyyn), oman oppimisen reflektointiin ja oppimispäiväkirjan laatimiseen "Kiertoliike" -tapahtumasta.
Sisällön jaksotus
Nykytanssitekniikka ja "Kiertoliike" -tapahtumaan osallistuminen. Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena. Opetus koostuu nykytanssille ominaisista fyysisistä harjoituksista.
Ajoitus: Syksy 2024. Kontaktiopetus annetun työohjelman mukaan.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Asu:
- vartalonmyötäinen, joustava asu
- sukat/paljaat jalat
- pitkät hiukset kiinni
- roikkuvat korut, kellot, askelmittarit ym. vastaavat pois (työturvallisuus)
Palautteen antaminen ja saaminen ovat erottamaton osa kontaktitunteja. Tunneilla pyritään vuorovaikutteiseen ja dialogiseen työskentelyyn. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1. Opiskelija
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3. Opiskelija
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5. Opiskelija
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen