Siirry suoraan sisältöön

Baletti IV (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011492-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Heidi Alppirinne

Ryhmät

  • PTANSS21
    Tanssinopettaja syksy 21
  • 03.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 04.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 10.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 11.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 17.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 18.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 24.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 25.09.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 01.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 02.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 08.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 09.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 22.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 23.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 29.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 30.10.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 05.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 06.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 12.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 13.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 19.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 20.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 22.11.2024 09:00 - 12:15, Palautteet, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 26.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti IV 2011492-3006
  • 27.11.2024 10:45 - 12:15, Baletti IV 2011492-3006
  • 03.12.2024 10:45 - 12:15, Baletti IV 2011492-3006
  • 04.12.2024 10:45 - 12:15, Baletti IV 2011492-3006
  • 09.12.2024 10:45 - 12:15, Baletti IV 2011492-3006
  • 10.12.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIa 2011491-3008, Baletti IV 2011492-3006
  • 10.12.2024 10:45 - 12:15, Baletti IV 2011492-3006
  • 16.12.2024 10:45 - 12:15, Baletti IV 2011492-3006
  • 17.12.2024 10:45 - 12:15, Baletti IV 2011492-3006
  • 18.12.2024 10:45 - 12:15, Baletti IV 2011492-3006

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Opetusmenetelmät

Baletin fyysinen harjoittelu lähiopetuksessa, yksilö- ja ryhmätehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit 32 x 90min annetun työohjelman mukaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija pystyy itsenäisesti analysoiden kehittämään omaa balettiosaamistaan ja jakamaan myös ryhmälle päättelyään ja oppimaansa. Opettajan rooli vaihtuu ohjaavaksi ja tunnit ovat keskustelevia.

Baletin tyylin ja tekniikan osaamista syvennetään edelleen monipuolisten tanssillisten liikekombinaatioiden avulla sekä harjoittelemalla klassisen baletin repertuaaria. Myös omat balettikompositiot vahvistavat opiskelijan oppimista ja itsevarmuutta kohdata lähestyvä työelämä.

Baletin opettaminen -kokonaisuudessa käydään demotuntien muodossa läpi eritasoisia balettitunteja alkeisbaletista aina edistyneimpiin luokkiin. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää baletin didaktisen kehityksen alkeista ammattiin ja osaa soveltaa baletin liikemateriaalia erilaisille ryhmille taiteen perusopetuksessa ja ammatillisella tasolla.

Ajoitus: syksy 2024.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1. Opiskelija
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3. Opiskelija
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5. Opiskelija
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon