Siirry suoraan sisältöön

Valmiudet korkeakouluopintoihin (5 op)

Toteutuksen tunnus: YK00BH15-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 31.01.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 26

Koulutus

  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Opettaja

  • Noora Hämäläinen
  • Sirpa Rajala

Ryhmät

  • VALMEK25A
    VALMEK25A Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, SH
  • VALMEK25
    VALMEK25 Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
  • 09.01.2025 08:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 13.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 13.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 14.01.2025 08:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 15.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 15.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 16.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 16.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 17.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 17.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 20.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 20.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 21.01.2025 08:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 22.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 22.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 23.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 23.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 24.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 24.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 27.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 27.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 28.01.2025 08:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 29.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 29.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 30.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 30.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella
  • 31.01.2025 09:00 - 12:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016
  • 31.01.2025 12:00 - 16:00, Valmiudet korkeakouluopintoihin YK00BH15-3016, itsenäinen työskentely kampuksella

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Erilaiset verkkosivut
- Opettajien oma materiaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu lähitoteutuksena Kupittaan kampuksella. Opinnot sisältävät itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä. Oppimisympäristönä hyödynnetään itslearning-verkko-oppimisympäristöä, Office 365 -työkaluja ja erilaisia internet-lähteitä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso sisältää lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä muiden opiskelijoiden kanssa ja itsenäistä etäopiskelua. Opetusta on arkipäivisin klo 8–15 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun tarvitaan tietokone, internet-yhteys, muistiinpanovälineet (kynä, kumi, vihko).

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen pari- ja pienryhmätyöskentelynä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Lähiopetusta opettajan johdolla ma - to klo 9.00 - 11.30.
Ryhmätyöskentelyä pienryhmissä ja/tai asiantuntijaluentoja ma - to klo 12.30 - 15.00.
Perjantaisin itsenäistä etäopiskelua.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa orientaatiopäivällä 9.1.2024.

Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskeluun ja korkeakoulun digitaaliseen toimintaympäristöön ja opiskelussa käytettäviin digityökaluihin. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja.

Suomen kielen opinnoissa tutustutaan korkeakouluopintoihin liittyvään kieleen ja sanastoon, joihinkin kielen perusrakenteisiin sekä opiskelijaa kiinnostavan alan peruskäsitteisiin.

Teema 1: Korkeakoulujärjestelmä ja korkeakouluopiskelu Suomessa
Teema 2: Tekstilajeja ja tiedonhakua
Teema 3: Terveys- ja hyvinvointiala

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi kerrotaan tarkemmin opintojakson alussa.

Opintojakson arvioitavat tehtävät
-Kirjoitustehtävät (referaatti ja esseetyyppinen teksti)
-Kielioppitehtävät (nesessiivirakenne, lausetyypit, objekti)
-Keskustelu opiskelijoiden lukemista asiateksteistä
-PowerPoint-esitys ammattialan sisällöstä

Opettaja arvioi tehtävät pisteytyksellä 0-2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii vähintään 60 % läsnäoloa tunneilla kampuksella.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.