Specimen Collection and POC Testing 2 (5 cr)
Code: TH00CW60-3001
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 31.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2025 - 14.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- ETKDipa
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Mari Hiekko
- Course
- TH00CW60
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 26 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 07.01.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Teoria Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Wed 08.01.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Teoria _Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Mon 24.02.2025 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Mon 10.03.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Etätallenne itsissä_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001 |
|
Mon 17.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Tue 25.03.2025 time 10:00 - 18:00 (8 h 0 min) |
Työpaja/ryhmätyö_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
MED_D2095 Vierianalytiikka |
Mon 14.04.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Tentti_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Content
- procedures of specimen collection from children
- procedures of specimen collection in isolation
- gynecological tests
- multi-cultural issues in the client work
- the most common laboratory tests
- test results and reference values
- POC testing
- internal and external quality control
- patient data programs in laboratory and confidentiality in health care
- urine test
- evidence based practices in clinical laboratory prosess
Quality management concepts: internal quality control, external quality assessment, quality control, quality assurance, accreditation, certification, validation, acceptance criteria, alert thresholds.
Objective
Students are aware of the impact of pre-analytical factors on the results of laboratory examinations when guiding clients for specimen collection, when collecting specimen and carrying out POC tests. Students know how to collect and handle different clinical specimen carefully and safely and know the proper measures for their storage and transport. Students are able to answer for the safety and well-being of the client during the specimen collection. Students are familiar with multi-cultural issues in the client work of social services and health care. They know how to act according to the guidelines, values and ethical principles of clinical laboratory work, and are able to make decisions which are ethically sound. Students know how to act in line with the principles of good service in client work and in collaboration with other professional groups. They are aware of the quality management procedures of the laboratory. Students deepen their knowledge of specimen collection and are aware of the possibility of point of care testing in clinical laboratory work. Students are familiar with the basic concepts of quality management in clinical laboratory work and know ways of implementing quality management in clinical laboratory work.
Content
- procedures of specimen collection from children
- procedures of specimen collection in isolation
- gynecological tests
- multi-cultural issues in the client work
- the most common laboratory tests
- test results and reference values
- POC testing
- internal and external quality control
- patient data programs in laboratory and confidentiality in health care
- urine test
- evidence based practices in clinical laboratory prosess
Materials
Listed in Itslearning
Teaching methods
lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
kirjallinen tehtävä (vaikuttaa kurssiarvosanaan 20%)
tentti
teorian ja laboraation integrointi
ongelmanratkaisut, verkkotehtävät
Exam schedules
Kirjallinen tentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä .
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka pääsääntöistesti kaksi seuraavaa uusintakertaa ellei asiasta erikseen opiskelijan kanssa sovita.
Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
International connections
Teoriaopinnot
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Lähiopetuksessa opetuskeskustelua käydään erikokoisissa ryhmissä. Opettajan tehtävänä on valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisillä ja tiimeissä toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.
Laboraatioharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Harjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja, yhdessä opiskelijaohjaajien kanssa, valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään erikokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa.
Student workload
1 ECTS equals 27 h student's work.
5,0 credits, 133h
contact teaching 26 h
pair and team work 20 h
independent learning/e-learning tasks 87h
Further information
Ennen tämän opintojakson hyväksymistä Kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 1 -opintojakso tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Opintojaksopalaute:
Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.