Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CW60-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 14.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Mari Hiekko
Ryhmät
-
PBIOS24ABioanalyytikko (AMK), S24A
-
PBIOS24BBioanalyytikko (AMK), S24B
- 07.01.2025 10:00 - 12:00, Teoria Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
- 08.01.2025 08:00 - 14:00, Teoria _Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
- 24.02.2025 10:00 - 14:00, Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
- 10.03.2025 08:00 - 10:00, Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
- 17.03.2025 10:00 - 12:00, Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
- 25.03.2025 10:00 - 16:00, Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
- 14.04.2025 08:00 - 10:00, Tentti_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3001
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää bioanalyytikon vastuun ja tehtäväalueen
- tunnistaa potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja osaa toimia niiden vaatimalla tavalla
- osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilöllisiä tarpeita
- osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista, niihin valmistautumisesta, viitearvoista ja tulkita laboratoriotutkimustuloksia
- osaa huolehtia näytteiden oikeasta esikäsittelystä, säilytyksestä ja kuljetuksesta
- osaa vieritestien laadunvarmistuksen
- tietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossa
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita
- osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä-, ristikoe- ja rasitustutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan kemiallinen seulonta ja sakkatutkimus
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Itslearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät
Suomeksi
lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
kirjallinen tehtävä (vaikuttaa kurssiarvosanaan 20%)
tentti
teorian ja laboraation integrointi
ongelmanratkaisut, verkkotehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä .
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka pääsääntöistesti kaksi seuraavaa uusintakertaa ellei asiasta erikseen opiskelijan kanssa sovita.
Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Teoriaopinnot
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Lähiopetuksessa opetuskeskustelua käydään erikokoisissa ryhmissä. Opettajan tehtävänä on valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisillä ja tiimeissä toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.
Laboraatioharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Harjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja, yhdessä opiskelijaohjaajien kanssa, valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään erikokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa.
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla (5,0 op) on 133 h, joka jakaantuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 26 h
pari/ryhmätyöskentelyä 20h
Itsenäistä opiskelua/verkkotehtäviä (sisältyy kirjallinen yksilötehtävä) 87h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.
Huom!
Pakollinen läsnäolo työpajoissa:
-Haastavat potilaat
-Eristysnäytteenotto
Sisällön jaksotus
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä- ja ristikoetutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan solut ja virtsan kemiallinen seulonta
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu,
laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.
Ajoitus
2. lukukausi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ennen tämän opintojakson hyväksymistä Kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 1 -opintojakso tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Opintojaksopalaute:
Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on formatiivista ja numeerinen arvosana (HYL/1-5) muodostuu kahdesta arvioinnin kohteesta
1) opintojakson oppimistehtävien suorituksesta (tehtävät palautettava annetun vastausajan puitteissa) ja
2) tentin arvosanasta
Formatiivinen arviointi kohdistuu opettajan sekä opiskelijan itsensä tekemään oppimisprosessin arviointiin.
Arvioinnin kohteet
- aktiivisuus lähiopetuksessa
- pari- ja ryhmätehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus ja johdonmukaisuus
- verkkotehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus, johdonmukaisuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
-Opiskelijalla on vähäisiä puutteita ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä tai tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija on vähäisiä tiedollisia puutteita tunnistaa tai arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa
- Opiskelija ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa
- Opiskelija tietää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.