Kliininen mikrobiologia 2 (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CO61-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Seija Kirkko-Jaakkola
Ryhmät
-
PBIOS24ABioanalyytikko (AMK), S24A
-
PBIOS24BBioanalyytikko (AMK), S24B
- 28.02.2025 08:00 - 12:00, Itsenäinen opiskelu, tehtävät Itsissä, Teoria Kliininen mikrobiologia 2 TH00CO61-3002
- 04.03.2025 10:00 - 14:00, Teoria_Kliininen mikrobiologia 2 TH00CO61-3002
- 10.03.2025 12:00 - 14:00, Teoria_Kliininen mikrobiologia 2 TH00CO61-3002
- 18.03.2025 10:00 - 14:00, Teoria_Kliininen mikrobiologia 2 TH00CO61-3002
- 25.03.2025 08:00 - 10:00, Teoria_Kliininen mikrobiologia 2 TH00CO61-3002
- 31.03.2025 08:00 - 10:00, Teoria_Kliininen mikrobiologia 2 TH00CO61-3002
- 24.04.2025 12:00 - 14:00, Tentti_Kliininen mikrobiologia 2 TH00CO61-3002
Tavoitteet
Opiskelija osaa perustiedot tavallisimmista taudinaiheuttajamikrobeista (bakteerit, sienet, parasiitit), tuntee mikrobiologisia tunnistusmenetelmiä ja tuntee mikrobiologisen välineistön. Opiskelija osaa perusasiat näytteenotosta mikrobien osoittamista varten.
Sisältö
Bakteerit, sienet ja parasiitit taudinaiheuttajina, mikrobiologisten näytteiden otto, työturvallisuus ja aseptinen työskentely.
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, itsenäiset tehtävät, verkko-oppiminen, opintokäynti, itsearviointi, tentit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Bakteriologian tentti on 24.4.2025 ja uusintatentit 13.5.2025 ja 2.6.2025.
Varsinaisen ensimmäisen tenttipäivän lisäksi on kaksi uusintatenttikertaa. Uusintatenttipäivät ovat varsinaista tenttipäivää seuraavat peräkkäiset yleiset uusintatenttipäivät, jos tentti on ehditty tarkistaa ja tulos saatettu opiskelijan tietoon.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijan oma aktiivisuus ja tiedonhaku korostuvat sekä luennoilla että itsenäisessä työskentelyssä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät itslearning-oppimisalustalla.
Laajuus 4op=108h opiskelijan työtä.
Opintojaksolle on ennakkotehtävä, jonka palautuspäivä on 4.3.2025. Ennakkotehtävä käsittelee Kliininen mikrobiologia 1 opintojaksolla käsiteltyjä asioita mm. aseptiikkaan, infektioiden torjuntaan ja mikrobeihin liittyen.
Ennakkotehtävän lisäksi opintojakso koostuu lähiopetuksesta ja itsenäisestä työskentelystä, jolloin opiskelija tekee hänelle määrätyt itsenäiset tehtävät ja palauttaa ne Itslearning-oppimisalustalle. Opiskelija kertaa myös teoriaa annetusta materiaalista ja hakee materiaalia myös itse ja valmistautuu teoriatentteihin ja laboraatioihin.
Sisällön jaksotus
Edeltävyysehdot: Opintojaksolle on ennakkotehtävä, jonka palautuspäivä on 4.3.2025. Ennakkotehtävä käsittelee Kliininen mikrobiologia 1 opintojaksolla käsiteltyjä asioita mm. aseptiikkaan, infektioiden torjuntaan ja mikrobeihin liittyen.
Opintojaksolle pääsyn edellytys on että kliininen mikrobiologia 1 on hyväksytysti suoritettu. Kliininen mikrobiologia 2 on oltava hyväksytysti suoritettu, jotta voi osallistua Kliininen mikrobiologia 3 opintojaksolle.
Opintojaksolla opitaan käyttämään ammattikäsitteitä ja lukemaan ammattitekstiä. Tekstinlukutaito osoitetaan kirjallisessa kokeessa.
Teoriaopintojen sisältö integroituu BCLW2 microbiology-opintojaksoon, jossa teoriassa opittuja asioita yhdistetään käytännön työhön.
Sisältö: Bakteerit, sienet ja parasiitit taudinaiheuttajina, mikrobiologisten näytteiden otto, työturvallisuus ja aseptinen työskentely.
Tavoite: Opiskelija osaa perustiedot tavallisimmista taudinaiheuttajamikrobeista, tuntee mikrobiologisia tunnistusmenetelmiä ja tuntee mikrobiologisen välineistön. Opiskelija osaa perusasiat näytteenotosta mikrobien osoittamista varten.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its learning ja sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäiset tehtävät hyv/hyl ja tentti 0-5. Jokainen myöhässä palautettu itsenäinen tehtävä vähentää tentistä saatua yhteispistemäärää yhdellä (1) pisteellä.
Opiskelija osoittaa arvioinnissa osaavansa lukea ammattitekstiä ja käyttää ammattikäsitteitä.
Opiskelijoiden itsearviointia jakson aikana.
Itsenäiset tehtävät, hyväksytyn kriteerit:
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
Hylätty (0)
Numeerinen arviointi: alle puolet tentin maksimipistemäärästä
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistätietoa. Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja. Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan
tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa itsenäisesti valita eri
vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia. Käyttäytyy
ammatillisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä ja arvioida
erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee
uudenlaisia toimintatapoja. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan.