Solu- ja molekyylibiologia (2 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BT66-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 28.04.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Mari Hiekko
Ryhmät
-
PBIOS24ABioanalyytikko (AMK), S24A
-
PBIOS24BBioanalyytikko (AMK), S24B
- 24.02.2025 08:00 - 10:00, Teoria Solu- ja molekyylibiologia TH00BT66-3005
- 03.03.2025 12:00 - 16:00, Solu- ja molekyylibiologia TH00BT66-3005
- 10.03.2025 14:00 - 18:00, Solu- ja molekyylibiologia TH00BT66-3005
- 17.03.2025 12:00 - 16:00, Solu- ja molekyylibiologia TH00BT66-3005
- 27.03.2025 12:00 - 14:00, Solu- ja molekyylibiologia TH00BT66-3005
- 04.04.2025 12:00 - 16:00, Solu- ja molekyylibiologia TH00BT66-3005
- 11.04.2025 12:00 - 16:00, Solu- ja molekyylibiologia TH00BT66-3005
- 14.04.2025 15:00 - 19:00, Solu- ja molekyylibiologia TH00BT66-3005
- 28.04.2025 10:00 - 12:00, TENTTI_Solu- ja molekyylibiologia TH00BT66-3005
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää solu- ja molekyylibiologian perusteet ja tärkeimmät solubiologiset tapahtumat. Opiskelija tietää solun rakenteen ja toiminnan, soluelimet, solujen jakaantumisen ja solujen välisen viestinnän, entsyymit ja energia-aineenvaihdunnan sekä proteiinisynteesin. Opiskelija osaa kliinisten laboratoriotutkimusten perustana olevat elimistön biokemialliset reaktiot.
Sisältö
- eläinsolun, kasvisolun ja bakteerin rakenne
- solun organellit ja niiden tehtävät
- proteiinien kuljetus
- makromolekyylit ja perimäaines
Oppimateriaalit
Opintojakson sisältö:
Heino ja Vuento. Biokemian ja solubiologian perusteet. 2010 tai uudempi. WSOYpro.
Its-learning alustalle on koottu aiheeseen liittyvää materiaalia ja tehtävät.
Opetusmenetelmät
Luennot(verkko) ja itsenäisten kirjallisten oppimistehtävien tekeminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelijan valinnan mukaan verkkotentit tai kirjallinen lopputentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä .
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka pääsääntöistesti kaksi seuraavaa uusintakertaa ellei asiasta erikseen opiskelijan kanssa sovita.
Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisesti toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisesta AHOToinnista tulee keskustella vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu opintojaksolla
- Etä/verkkoluennoista
- Etä/verkkoluentojen jälkeisistä tehtävistä
- itsenäisestä opiskelusta
- lopputentistä
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista sisällöistä:
1. Solun rakenne
- eukaryoottisolu
- bakteerisolu ja virus
2. Solukalvo ja aineiden kuljetus
- aktiivinen kuljetus
- passiivinen kuljetus
- endo- ja eksosytoosi
3. Soluväliaine
- soluväliaine
4. Solujen tarttuminen ympäristöönsä
- solujen väliset liitokset
5. Tiedonsiirto solun sisällä ja solujen välillä
- tiedonvälitystavat
- reseptorit, toisiolähetit ja niiden tarkoitus
6. Solun jakautuminen
- solusykli ja sen säätely
- mitoosi ja meioosi
- solukuolema
7. Nukleiinihapot
- DNA:n rakenne ja kahdentuminen
- RNA:n rakenne
- proteiinisynteesi
8. Perimäaines
- Kromosomit
- Geenit
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ensimmäisellä opintojakson info ja -aloitusluennolla on läsnäolopakko!
Tämän opintojakson hyväksytty suoritus on edeltävyysehto molekyyligenetiikan opintojaksolle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu pääasiallisesti verkkotenttien keskiarvosta tai kirjallisen lopputentin arvosanasta.
Tehtävät pitää olla ajoissa palautettuna ja hyväksyttynä.
Opintojaksopalaute
Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä. Opintojakson opettaja käsittelee opintojaksopalautteet ja ne näkyvät myös opettajan esihenkilölle.
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty mikäli vähintään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
-Opiskelijalla tehtävät tekemättä, tentti ei mene läpi, vuorovaikutus muiden toimioiden kanssa puutteellista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Edellyttää tentistä arvosanaa: 1-2
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Edellyttää tentistä arvosanaa: 3-4
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Edellyttää tentistä arvosanaa: 4-5