Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BO20-3049
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Krista Salo-Tuominen
Ryhmät
-
PBIOS23BBioanalyytikko (AMK), S23B
-
PBIOS23ABioanalyytikko (AMK), S23A
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata kehittämis- ja tutkimusprosessin
- tunnistaa työelämän kehittämistarpeita
- osaa kuvata ja arvioida kehittämis- ja tutkimustyöhön soveltuvia menetelmiä
- osaa kuvata ja arvioida aineistonkeruu-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä
Sisältö
Sisältö
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tarkoitus ja tavoitteet
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus
- kehittämis- ja tutkimusprosessi
- aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät
- kehittämistoiminnan menetelmät
- luotettavuus ja eettisyys
- työskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan ITS-verkko-alustan välilehdillä
Opetusmenetelmät
Itsenäiset verkkotehtävät ITSissä
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Verkkotentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
tasavälisellä asteikolla:
35-41 = T1 (= 50-59 %)
42-48 = T2 (= 60-69 %)
49-55 = H3 (= 70-79 %)
56-62 = H4 (= 80-89 %)
63-70 = K5 (= 90-100 %)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäiset verkkotehtävät ITSissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli sinulla on aiempi suoritettu korkeakoulututkinto, ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan mahdollisesta vaihtoehtoisesta suoritustavasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
ITS -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti (kolmesta mahdollisesta tentistä suoritetaan yksi)
Sisällön jaksotus
Verkkototeutus
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
KETUI:n kevään 2025 toteutus tulee olemaan tehtävissä ajanjaksolla 20.1-14.3.2025, tentit 5.2, 26.2 ja 5.3.2025
Kesän toteutus 24.5-29.8, tentit 25.6, 23.7, 20.8.2025
Syksyn toteutus 15.9-28.11, tentit 1.10, 29.10, 19.11.2025
Opintojaksolla opitaan käyttämään ammattikäsitteitä ja lukemaan ammattitekstiä. Tekstinlukutaito osoitetaan kirjallisessa kokeessa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS-verkko-alusta sekä sähköpostitse
Arviointiasteikko
H-5