Skip to main content

Specimen Collection and POC Testing 1 (5 cr)

Code: TH00CO66-3003

General information


Enrollment
02.12.2024 - 26.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
ETKDipa
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Teachers
Anniina Friman
Scheduling groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00CO66

Realization has 22 reservations. Total duration of reservations is 63 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 13.01.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Teoria Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Mon 13.01.2025 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Itsenäinen ryhmätyö_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
Mon 13.01.2025 time 13:30 - 15:00
(1 h 30 min)
Itsenäinen ryhmätyö_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
Mon 13.01.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
Itsenäinen ryhmätyö Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
Mon 20.01.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Mon 27.01.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Itsenäinen ryhmätyö Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
Tue 28.01.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Tue 28.01.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Itsenäinen ryhmätyö_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
Tue 28.01.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Itsenäinen ryhmätyö_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
Tue 04.02.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Tue 04.02.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Itsenäinen ryhmätyö_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
Tue 11.02.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
etänä
Mon 03.03.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
EDU_2027 Frans muunto byod
Tue 04.03.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
ITSENÄINEN (ryhmätehtävä 2) Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
Tue 11.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Opiskelijanäytteenotto MED D /aika varataan erikseen
Tue 11.03.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
EDU_2027 Frans muunto byod
Mon 17.03.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Gyne_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
Mon 17.03.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Gyne_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
Mon 24.03.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
MedD Laurensali2
Mon 07.04.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
MedD Laurensali2
Tue 15.04.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Tentti_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
EDU_2030 Evert muunto byod
Tue 22.04.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Itsenäinen_ tarkista, että kaikki tehtävät on palautettu Itsiin_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 1 TH00CO66-3003
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
-gynekologinen näytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
-opintojaksolla opitaan käyttämään ammattikäsitteitä ja lukemaan ammattitekstiä. Tekstinlukutaito osoitetaan kirjallisessa kokeessa.

Objective

- Students are aware of the principles of health care ethics and are committed to behave in accordance with them.
- Students can describe phases of clinical laboratory process.
- Students know how to collect and handle different clinical specimens in careful and safe manner and plan, implement and critically evaluate the specimen collection situations
- Students can describe the principles of patient safety. Students are able to answer for the safety and well-being of the client during the specimen collection.
- Students are aware of the impact of pre-analytical factors on the results of laboratory examinations when guiding clients for specimen collection, when collecting specimen and carrying out POC tests.
- Students are familiar with multi-cultural issues in the client work of social services and health care.
- Students know how to act in line with the principles of good service in client work and in collaboration with other professional groups.
- Students are aware of the quality management procedures of the laboratory and know ways of implementing quality management in clinical laboratory work.
- Students can justify their own work based on evidenced practice

Content

- biomedical laboratory scientist’s professional ethics and ethical principles
- clinical laboratory process and patient in clinical laboratory
- phlebotomy equipments and clinical specimen materials
- Patient’s rights and responsibilities and good patient care
- Patient’s safety; patient and specimen indentification, laboratory information systems and confidentiality agreement
- preanalytical factors and patient guidance to laboratory tests
- operating principle and use of the centrifuge
- safety and quality aspects while collecting and handling the specimen
- patient, phlebotomist and environmental safety factors throughout the laboratory process
- venipuncture and finger stick
- POCtesting and quality management
- aseptics
- ergonomy
- waste management
- how to deal with an anxious patient in laboratory
- evidence based practice throughout the clinical laboratory process

Materials

Ilmoitetaan verkkoalustalla

Teaching methods

Luennot
Ryhmätyöskentely
Itsenäiset tehtävät/Verkkotehtävät
Teorian ja laboraatioharjoitusten integrointi
E-learning

Exam schedules

Tentti on mahdollista suorittaa opintojakson lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä 15.4.2025 tai kahtena seuraavana tentin jälkeisenä uusintatenttipäivänä (13.5.2025, 2.6.2025). Uusintakokeisiin ei tarvitse ilmoittautua. Koekysymykset toimitetaan kaikille, joilla on koe hylättynä/suorittamatta. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.

Pedagogic approaches and sustainable development

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisesti toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.

Completion alternatives

Mahdollisesta AHOToinnista tulee keskustella vastuuopettajan kanssa.

Student workload

Laajuus 5 op, 133 h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä

Työ jakaantuu:
lähiopetukseen
pari- ja ryhmätehtäviin
verkko-, ym muihin tehtäviin
tenttiin valmistautumiseen ja tenttiin
itsenäiseen opiskeluun

Evaluation methods and criteria

Lopulliseen arvosanaan vaikuttaa tentin lisäksi opintojakson oppimistehtävien/verkkotehtävien suoritus. Myöhässä palautettu tehtävä tai palauttamatta jätetty tehtävä laskee tentin kokonaispistemäärää 1p/palauttamaton tehtävä.

Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.

BCLW1 Specimen collection and POC integroituu vahvasti Kliininen näytteenotto1 toteutukseen. Hyväksytyn suoritusmerkinnän BCLW1 osuudesta saa vasta kun Kliininen näytteenotto1 suoritus on hyväksytty.

Opiskelija osaa lukea ammattitekstiä ja käyttää ammattikäsitteitä.

Failed (0)

Vähintään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen näytteenotto asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan turvallista näytteenottotilannetta tai huomioimaan aseptisia ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ei osaa kuvata keskeisimpiä näytemateriaaleja

Tiedot
• Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
• Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
• Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot
• Jättää annetut tehtävät tekemättä.
• Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
• Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet
• Ei vastaanota eikä anna palautetta.
• Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
• Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
• Käyttäytyy epäammatillisesti.
• Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.

Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3

Tiedot
• Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
• Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot
• Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
• Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
• Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
• Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
• Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
• Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa..

Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.

Tiedot
• Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
• Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
• Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot
• Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
• Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
• Ratkaisee ongelmia.

Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
• Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
• Käyttäytyy ammatillisesti.
• Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa.

Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.

Tiedot
• Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
• Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
• Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot
• Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
• Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
• Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja.

Asenteet
• Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
• Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
• Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
• Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
• Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
• Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
• Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Englanniksi

Further information

Tämä opintojakso on suoritettava hyväksytysti ennen ensimmäistä työelämäharjoittelua.
Tämä opintojakso on suoritettava hyväksytysti ennen kuin kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 2 -opintojakson suoritus voidaan hyväksyä.

Go back to top of page