Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä / verkko (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA63-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 22.01.2025
Ajoitus
22.01.2025 - 02.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Tiina Laakso
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
- 22.01.2025 15:00 - 16:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä / verkko TH00CA63-3005
- 05.02.2025 14:00 - 16:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä / verkko TH00CA63-3005
- 19.03.2025 14:00 - 16:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä / verkko TH00CA63-3005
- 02.04.2025 14:00 - 16:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä / verkko TH00CA63-3005
Tavoitteet
· tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevat palvelujärjestelmät ja sosiaaliturvan
· osaat soveltaa työssä palveluihin ja etuuksiin liittyvää säädöspohjaa
· osaat toimia sosiaalisen asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa ja edistää asiakkaan turvaverkostojen toimintaa
Sisältö
· aikuissosiaalityön keskeiset asiakasryhmät ja palvelujärjestelmät
· työskentelyä ohjaava säädöspohja
· asiakasryhmien sosiaaliturva
· moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
· sosiaalipalveluiden laadun ja vaikuttavuuden arviointi sekä kehittäminen
Oppimateriaalit
Tanner, Niina; Kivipelto, Minna (2022) AVAIN-mittarin käyttö aikuissosiaalityössä Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/144880
Wikström, Miia; Unkila, Kirsi; Räsänen, Heidi (2023): Kykyviisari-itsearviointimenetelmän hyödyntäminen asiakastyössä ja toiminnan vaikutusten arvioinnissa Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/146807
Anni Partanen & Eija Savelius-Koski (2023) Aikuissosiaalityön käsikirja. Saatavilla: https://ekollega.fi/posken-julkaisusarja
THL (2021) Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö – opas ammattilaisille.
Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142555/URN_ISBN_978-952-343-648-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Frank Martela (2022) Hyvinvoinnin mittaus edellyttää hyvinvoinnin teoriaa. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/145551/YP2205-6_Martela.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Niina Tanner, Minna Kivipelto (2022) AVAIN-mittarin käyttö aikuissosiaalityössä. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/144880/URN_ISBN_978-952-343-914-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Saikku Peppi (2022) Monialaisen yhteispalvelun ristiriidat paikallistasolla. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/144233
Hujala, Anneli; Taskinen, Helena; Oksman, Erja; Kuronen, Risto; Karttunen, Anna; Lammintakanen, Johanna (2019) Sote-ammattilaisten monialainen yhteistyö: Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat etusijalle. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/138878
Juha Koivisto & Hanna Tiirinki (toim.) (2020) Monialaisten palvelutarpeiden tunnistamisen ja
ennakoinnin toimintamallit ja työkalut – väliraportti. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139138/URN_ISBN_978-952-343-459-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Minna Kivipelto, Sanna Blomgren, Pekka Karjalainen ja Paula Saikkonen (toim.) Vaikuttavaa
aikuissosiaalityötä – arviointimalleista mittareihin. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104473/URN_ISBN_978-952-245-864-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 29.6.2021/612
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi hakea aikuistyön 1. moduulin opintojaksosta Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä sisäisen hyväksiluvun seuraavin perustein:
a) yhtäjaksoinen sosionomiopintojen aikainen työkokemus aikuistyössä sosiaaliohjauksen tehtävissä vähintään vuosi TAI
b) yli vuoden aikana kertyneitä sijaisuuksia sosionomikoulutuksen aikana aikuistyössä sosiaaliohjauksen työtehtävissä vähintään 1600 tuntia SEKÄ
c) sosiaaliohjauksen työtehtävät ovat sisältäneet asiakkaan toimintakyvyn ja palvelujen arviointia
Hyväksilukuanomus tehdään osaamisen näyttölomakkeella (messi) opintojakson opettajille viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua. Anomuksen liitteenä tulee olla työtodistukset, jotka sisältävät työtehtävien kuvauksen sekä todistukset mahdollisista jaksojen sisältöihin liittyvistä koulutuksista. Jos kyseessä on osa-aikatyö, pitää työtodistuksesta näkyä työaikaprosentti/ erillisessä lomakkeessa ilmoitettu työpäivät/ työaika. Myöhään saapuneita tai vaillinaisia hakemuksia ei käsitellä. Opettajatiimi ei anna asiassa ennakkopäätöksiä/ kannanottoja sähköpostilla vaan ainoastaan hakemukset käsitellään.
Opiskelija saa hyväksiluettua opintojakson lähiopetuksen ja tunneilla tehtävät tehtävät. Opiskelija suorittaa opintojaksosta opintojakson arviointikohteet. Oppimistehtävässä asiakashaastattelun sijaan opiskelija käyttää työkokemuksessa saatua tietoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Jakson oppimistehtävän ohjeistus itslearningissa, tehdään pienryhmissä (3-4 henk.). 4 op
- Ennakkotehtävät (itsissä), itsenäinen tehtävä ja lähiopetus 1 op
- 100% pakollinen läsnäolo lähiopetuksessa (laskettu mitoitukseen). Simulaatiokertaa ei voi korvata
Sisällön jaksotus
VOIT ILMOITTAUTUA OPINTOJAKSOLLE, VAIKKA SE ON TÄYNNÄ. RYHMÄKOKOA KASVATETAAN TARVITTAESSA. HUOMIOITAHAN, ETTÄ VERKKOTOTEUTUKSEEN VERKKO-OPISKELIJAT OVAT ETUSIJALLA.
22.1 Klo: 15-16 Opintojakson aloitus (TL, ET). Oppimistehtävän pienryhmäjako.
5.2 Klo: 14-16 Sosiaalipalvelujen vaikuttavuus, ET
19.3 Klo: 14-16 Moniammatillisuus ja järjestöt palvelun tuottajina, TL
2.4 Klo: 14-16 Opintojakson päätös. Oppimistehtävien purku ja simulaatiot. (TL, ET)
Itsenäinen työskentely: Työkyvyn tuen palvelupolku - verkkokoulu. https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/tyokyvyn-tuen-palvelupolku
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä pienryhmissä HYL-K5. Tehtävän palautuspäivä 2.4.2025. Tutkintosäännön mukaan myös kaikki muut opintojakson tehtävät palautettava opintojakson loppuun mennessä. Muuten jakso merkitään hylätyksi.
Ennakkotehtävät HYV-HYL
Hylätty (0)
Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmään liittyvää säädöspohjaa
- Opiskelija ei osaa kuvata asiakasryhmän palvelujärjestelmää
- Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmien (asiakasryhmän?) toimeentuloturvaa
- Opiskelija ei osaa kuvata aikuistyön asiakasryhmän palveluja, moniammatillisen työn toteutumista, palvelujen arvioinnin ja vaikuttavuuden toteuttamista eikä nimetä kehittämiskohteita
- Opiskelija ei osaa kuvata konkreettisesti sosionomin työtehtäviä asiakasryhmän palvelujärjestelmässä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee valittuun aikuistyön asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää tilastotietoa valitsemansa asiakasryhmän kuvaamiseen
- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa
- Opiskelija osaa etsiä teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmää ja toimeentuloturvaa
- Opiskelija tietää moniammatillisen työn perustaa
- Opiskelija tietää, mitä palvelujen laadun arvioinnilla tarkoitetaan ja osaa kuvata palvelujen kehittämisen haasteita haastattelemansa asiakkaan tarpeiden näkökulmasta
- Opiskelija tuntee sosionomin kompetenssit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa ja arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa saadun tiedon pohjalta
- Opiskelija osaa etsiä ajankohtaista teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä ja kuvata asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuutta kattavasti ja jäsentyneesti
- Opiskelija tuntee valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän toimentuloturvan kokonaisuuden
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen yhteistyön toteutumista
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista suhteessa valittuun asiakasryhmään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa, arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa ja arvioida palvelutarpeita saamansa tiedon pohjalta
- Opiskelija tuntee valittuun asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan ja osaa soveltaa sitä asiakastapauksessa
- Opiskelija osaa käyttää Sotkanetin, Kelan ja muita tietokantoja asiakasryhmän kuvaamisessa
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita hankkimansa näyttöön perustuvan teoriatiedon varassa
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuuden ja arvioida palvelujen saatavuutta ja vaikuttavuutta
- Opiskelija tuntee valitsemansa asiakasryhmän toimeentuloturvan kokonaisuuden ja osaa arvioida ajankohtaisia kehittämistarpeita/ kehittämissuunnitelmia
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen työn toteutumista konkreettisesti
- Opiskelija osaa kuvata ja arvioida valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista ja työtä suhteessa valittuun asiakasryhmään
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.