Siirry suoraan sisältöön

Liikeilmaisu 4 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011283-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS21
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
  • 08.11.2024 09:00 - 10:30, Liikeilmaisu 4 Salla Hakanpää
  • 08.11.2024 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 4 2011283-3010 Salla Hakanpää
  • 15.11.2024 09:00 - 12:15, Liikeilmaisu 4 Juho Sarno
  • 21.11.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu 4
  • 22.11.2024 10:45 - 12:15, Liikeilmaisu 4 2011283-3010
  • 28.11.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu 4
  • 29.11.2024 09:00 - 12:15, Liikeilmaisu 4 2011283-3010
  • 13.12.2024 09:00 - 12:15, Liikeilmaisu 4

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Vertaisoppiminen. Kuunteleminen, havainnoiminen ja analysoiminen. Kirjoittamalla oppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Online opetus ja lähiopetus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla. Lyhyen esseen tai portfolion tekeminen taiteellisen opinnäytetyön ajatuksellisesta taustasta ja motiiveista. Kirjallisen aiesuunnitelman tekeminen sekä aiesuunnitelman muokkaaminen työsuunnitelmaksi sisältäen aikataulusuunnitelman osatavoitteineen. Tehtävien palautus Itslearningiin omiin kansioihin

Sisällön jaksotus

Liikeilmaisun opintojakson aikana opiskelija tapaa taiteellisten opinnäytetöiden ohjaavat opettajat ja kuulee heidän kasvutarinansa taiteen oppijasta taiteen ammattilaiseksi. Lisäksi ammattilaiset kertovat omasta taidekäsityksestään ja sen muokkautumisesta nykyisenlaiseksi. Lisäksi ammattilaiset kertovat heille tyypillisestä taiteellisen luomisen prosessista, sen vaiheista ja hyviksi havaituista käytännöistä ja toimintatavoista.
Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee, hautoo, testaa ja jakaa ajatuksiaan sekä ideoitaan taiteelliseen opinnäytetyöhönsä toisten kanssa. Lisäksi jakson aikana hän ideoi ja suunnittelee taiteellisen opinnäytetyönsä prosessin aiesuunnitelmasta työ- ja tuotantosuunnitelmaan yksilönä ja yhteistoiminnallisesti. Jakson aikana opiskelija työstää taiteellisen opinnäytetyönsä aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi ja jakaa työn edistämisen osatavoitteina aikataulusuunnitelmaksi keväälle 2025.
Opintojaksolla keskitytään oppimaan taiteellisen työn suunnittelua, luomista, hautomista ja edelleen kehittämistä opiskelijan omaa taiteellista opinnäytetyötä varten.
Tavoitteena on:
- että, opiskelija löytää taiteellisen opinnäytetyön ideat, aiheet, elementit ja työstää taiteellisten opinnäytetyönsä suunnitelman aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi
- opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden aktivointi ja taiteellisten ideoiden jakaminen sekä niistä rakentavan palautteen antaminen sekä vastaanottaminen
- että opiskelija osaa järjestellä sirkuksen liikemateriaalia ja välineitä tilassa, ajassa, voimankäytössä ja energian suhteen omien taiteellisten tavoitteidensa mukaisesti sekä osaa yhdistellä sirkuksen elementtejä muihin esittävien taiteiden elementteihin
- että opiskelija osaa ottaa vastaan rakentavaa palautetta opettajalta ja opiskelijakollegoilta analyyttisesti suodattaen ja antaa rakentavaa palautetta toisten ideoille sekä näkemästään liikekielestä rakentavasti
- että opiskelija soveltaa aiempia sirkustekniikan, tanssin ja liikeilmaisun sekä näyttämöilmaisun oppeja omassa taiteellisen opinnäytetyön luovassa työskentelyssään sekä opinnäytetöiden tuotannollisessa festivaalin suunnittelussa
- että, opiskelija kykenee omalla kehollaan ja sirkusvälineillä ilmaisemaan opinnäytetyönsä tavoitteen mukaista koreografista ja dramaturgista ideaa
Opetuksen tapaamiskerrat ja opettajat:
pe 6.9. klo 9-12:15 opintojakson aloitus, Minna Karesluoto ja Kristina Vahvaselkä, online
pe 20.9. klo 9-12:15 Hedda Liukkala, online
pe 4.10. klo 9-12:15 ja/ tai 11.10. klo 9-12:15 aikana, 3h yhteensä, Marko Karvo online
pe 8.11. klo 9-12:15 (klo 9-10:30 Iso sirkussali, klo 10:45-12:15 studionäyttämö), Salla Hakanpää, lähi
to 14.11. klo 10:45-12:15 Iso sirkussali, Laura Tikka, lähi
pe 15.11. klo 9-12:15, Juho Sarno, online
to 21.11. klo 10:45-12:15 Iso sirkussali, Laura Tikka, lähi
pe 29.11. klo 9-10:30 opintojakson lopetus ja työsuunnitelmien esittely toisille, Minna Karesluoto ja Kristina Vahvaselkä, online
Tapaamiskerrat yhteensä 19,5h.
Oppimistehtävät omalla ajalla: 34,5h.
Opintojakson laajuus: 2op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan läsnäolon aktiivisuus opetuksessa ja opiskelijan motivaatio, ammattimainen asenne ja tavoitteellisuus opinnoissa. Lisäksi arvioinnissa huomioidaan oppimistehtävien toteuttaminen annetussa aikataulussa. Arvioinnissa huomioidaan myös opiskelijan taito ottaa vastaan toisten palautetta sekä antaa rakentavaa palautetta kuulemastaan ja näkemästään toisille. Lisäksi arvioinnissa huomioidaan opiskelijan heittäytymiskykyä luovaan ilmaisuun ja liikkeellisiin kokeiluihin sekä suunnittelun, tavoitteenasettelun ja aikatauluttamisen sekä sitoutumisen kyvykkyyttä.

Opintojaksolla harjoitellaan kuuntelemaan ja kuulemaan toisia kollegoita sekä antamaan ja vastaanottamaan palautetta rakentavalla tavalla. Pyrkimyksenä on näkemään ja kuuntelemaan oppiminen, dialogiin pyrkiminen ja ylläpitäminen opiskelija-opiskelija, opettaja-opiskelija, opiskelija-oma osaaminen, opiskelija-oma sirkusväline, opiskelija- omat sirkuslajit välillä. Jakson aikana opiskelija luo taiteellisen opinnäytetyönsä aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi. Lisäksi Grande Finale, sirkuksen opinnäytetyöfestivaalin tuotannollinen suunnittelu saa raamit: aikataulutuksen ja vastuut yhteisesti sopimalla. Opintojakson lähiopetuksen lisäksi opiskelija kirjoittaa oman taiteellisen opinnäytetyönsä aiheesta esseen, jossa hän kartoittaa oman aiheen tai omien työskentelymetodiensa taustoja tarkemmin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson opetukseen aktiivisella läsnäololla, ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla. Opintojakson oppimistehtävät puuttuvat.