Siirry suoraan sisältöön

Taiteen historia ja filosofia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021098-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 29.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Ulla Seppälä-Kaven
  • Ismo Luukkonen

Ryhmät

  • MKUVAS24
    Kuvataiteen monimuotokoulutus S24
  • PKANIS24
    Animaatio
  • PKUVAS24
    Kuvataiteen koulutus S24
  • 30.09.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007
  • 07.10.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007
  • 21.10.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007
  • 28.10.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007
  • 04.11.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007
  • 11.11.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007
  • 18.11.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007
  • 02.12.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007
  • 09.12.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007
  • 16.12.2024 09:00 - 12:00, Taiteen historia ja filosofia 2021098-3007

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa muodostaa käsityksen länsimaisen kuvataiteen historiasta, sen tutkimuksesta ja tulkinnasta.
- osaa työskentelyssään huomioida kuvataiteen historian perinteitä, teemoja ja ilmiöitä.
- tuntee ja osaa käyttää taiteen filosofian peruskäsitteitä.
- osaa soveltaa erilaisia taiteesta keskustelun tapoja omassa työssään.

Sisältö

- Länsimaisen taiteen historia. Opiskelija tutustuu länsimaisen taiteen kehitykseen, sen teemoihin ja ilmiöihin.
- Taiteen filosofian perusteet. Opiskelija tutustuu filosofian tapoihin keskustella taiteesta ja sen tulkinnasta.

Oppimateriaalit

Honour-Fleming: Taiteen historia tai muut alan julkaisut, artikkelit,
Oppimisalustassa julkaistu materiaali.

Opetusmenetelmät

Taidehistoria: luennot, yksilö- ja ryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti tai essee

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Taidehistoria: itseoppiminen, itsereflektointi, vertaisarviointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Taidehistoria: essee 20 sivua + kuvat, museo- tai galleriakäynti ja siitä tehtävä raportti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Taidehistoria:

1. Ryhmätyö:PP-esitys 15-20min. (työskentely 2-3 opisk. / ryhmä) valitusta aiheesta
- esitykset kontaktitunneilla
2. a.Tentti tai
b. essee
- omavalintainen aihe
- vähintään 4-5 sivua tekstiä + kuvat (kuvat ovat pakollisia ja tukevat tekstiä), fontti 12, riviväli 1,5, vähintään 4 eri lähdettä, joista oltava 2 kirjaa
- johdanto - käsittelyosa - yhteenveto (omia mielipiteitä mukaan) - lähdeluettelo
- tekstissä ja kuvien kohdalla oltava lähdeviitteet

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta osasta: Kuvataiteen historia sekä taiteen filosofia.
- - -
Taiteen historia / Opettaja: Ulla Seppälä-Kavén

Maanantaisin 30.9.-16.12.2024 klo 9-12
Luennot etänä Zoomissa: https://turkuamk.zoom.us/j/66650075709?from=addon

Ryhmätehtävä ja essee tai tentti
16.12.2024 tentti Taideakatemian tiloissa
- - -
Johdanto, esihistoria, Egypti, Mesopotamia
Aigeia, Kreikka, Rooma, Bysantti
Keskiaika, renessanssi
Renessanssi, barokki
1700- ja 1800-luvut
1800-luvulta eteenpäin
1900-luvulta eteenpäin
Opiskelijoiden esitykset
Tentti / essee
- - -

Taiteen filosofia:
Maanantaisin 8.4.-13.5. klo 13-16
8.4. ja 13.5. Zoomissa: https://turkuamk.zoom.us/j/65662621120
Muut kerrat Kuvateatterissa H115.
Opettaja: Jaana Kokko

Kurssilla valotetaan länsimaista, erityisesti toisen maailmansodan jälkeistä eurooppalaista taideteoriaa filosofisten ja käsitteellisten kysymysten ja esimerkkien kautta, asettaen ne osaksi laajempaa historiallista ja poliittista aikajatkumoa. Mitä on taide tai miten taide on? Onko taide luonteeltaan ajattelua, milloin taide on toiminnallista ja poliittista? Missä määrin käsityksemme taiteesta määrittyy ympäröivän yhteiskunnan aatteiden ja arvojen kanssa?

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija saa yleiskäsitystä länsimaisen 1900-luvun taidefilosofian aikajanasta ja ymmärtää taiteen kysymyksen asettelua osana muuta yhteiskuntaa valittujen ajattelijoiden kautta.
Kurssilla pyritään mys herättelemään opiskelijan kriittistä ajattelua länsimaisen taidefilosofiaan mm. riitasointujen ja länsimaista hegemoniaa heilauttavien feminististen ja dekolonialististen ajattelijoiden kautta.

Toiveena on, että kurssin jälkeen opiskelija kiinnostuu valitsemastaan kysymyksestä ja jatkaa työskentelyä oman kiinnostuksensa mukaan.

Kurssi koostuu luennoista, tunneilla tehtävistä ryhmätehtävistä sekä yksilöesseestä.
Läsnäolo 80%

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Taidehistoria
- essee: informatiivisuus, monipuolinen lähteiden käyttö, perehtyminen aiheeseen
- tentti: kuvatunnistus sekä 2 esseekysymystä
- itse- ja vertaisarviointi

Hylätty (0)

Ei osallistumista kontaktitunneille, ei suorituksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Taidehistoria:
Tuntee osittain aihealueeseen liittyviä keskeisimpiä aikakausia, taiteilijoita ja heidän töitään,
osallistuu osalle kontaktitunteja, suorittaa tehtävät osittain annettujen ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät palautusajan jälkeen, tenttisuoritus osoittaa aihealueeseen liittyvää tuntemusta, mutta ei hallitse kokonaisuuksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Taidehistoria:
Hallitsee osittain aihealueeseen liittyviä kokonaisuuksia, hyvä tiedonhankinta.
Osallistuu kontaktitunneille, suorittaa tehtävät ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen osittaista hallitsemista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taidehistoria:
Hallitsee kokonaisuuksia, erinomainen tiedonhankinta ja erilaisten osa-alueiden yhdistely, omien mielipiteiden esittäminen.
Osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille, suorittaa tehtävät täysin ohjeiden mukaan käyttäen monipuolisesti lähteitä ja osaa esittää näkemyksiään sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen hallitsemista