Kuvanveiston ilmaisukeinot I (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2021106-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.09.2024 - 21.12.2024
Ajoitus
22.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Eero Merimaa
Ryhmät
-
PKUVAS23Kuvataiteen koulutus S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- hyödyntää nykykuvanveiston menetelmiä ja ilmaisukeinoja omassa työskentelyssään
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- tarkastella kriittisesti ja kehittää omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- seurata aktiivisesti ja analysoiden alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen kuvanveistotaiteen ilmiöitä
Sisältö
Opiskelija tutustuu nykykuvanveiston sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten kolmiulotteisella teoksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Millä materiaaleilla nykyveistäjä työskentelee ekologisesti? Opinnoissa tutustutaan nykykuvanveiston ajankohtaisiin ilmiöihin, esimerkiksi erilaisiin tilallisiin, moniaistisiin ja poikkitaiteellisiin ilmaisumahdollisuuksiin sekä teoksen ja sen kokijan väliseen vuorovaikutukseen.
Opinnot suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti työpajatyöskentelynä. Opintojen aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kolmiulotteisen teoksen tai teoskokonaisuuden. Lisäksi opiskelija toteuttaa kuvallisen esityksen valitsemastaan nykyveistäjästä opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla. Opinnot voivat sisältää myös näyttely- ja työhuonevierailuja, taiteilijaluentoja sekä opintomatkoja.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mikäli kurssisuoritus jää vaillinaiseksi, ole yhteydessä ohjaavaan opettajaan.
Sisällön jaksotus
Kurssin aikana suunnitellaan ja toteutetaan kolmiulotteisia luonnoksia osana Linnanniemen taidekaupunginosan kehittämissuunnitelmaa. Turun kaupungin kulttuurin kärkihanke tiimi on tilannut kuvataiteen koulutukselta suunnitelmia veistoksellisista ajoesteistä, joiden toivotaan tukevan uuden kaupunginosan omaleimaisuutta. Kurssin aikana toteutetuista luonnoksista valitaan yksi jatkokehittelyyn ja tuotantoon. Samanaikaisesti ko opintojakson ohella toteutetaan Puu kuvanveiston materiaalina -kurssi.
Varsinaista kurssia edeltää työpajaviikolla ja itsenäisen työskentelyn viikolla toteutettava materiaalin keräämiseen ja alustavien ideoiden hahmottamiseen tähtäävä intensiivityöpaja (1op). Viikon ohjelmaan kuuluu aiheeseen tutustumista, erilaisten mallien benchmarkkaamista, paikkoihin (paikkojen dokumentointi jatkoa varten) ja alueen erityispiirteisiin tutustumista, ym. Työpajan aikana opiskelijat toteuttavat yhteisesti taustamateriaalikartoituksen ja itsenäisesti sarjan nopeita idealuonnoksia (materiaalina keramiikka).
Varsinaista kurssitoteutusta varten (5op) opiskelijat valitsevat 1-2 intensiivivaiheessa tuottamaansa luonnosta jatkokehittelyyn. Valinnan tueksi voidaan järjestää keskustelutilaisuus, missä tilaajan edustaja on mukana sparraamassa opiskelijoita. Luonnoksista toteutetaan viimeistelty teosehdotus 1:3 mittakaavassa. Pienoismallien materiaalina käytetään kipsiä. Järjestämme myös vierailun betonivalimoon, jotta toteutusprosessin perusteet ja mahdollisuudet tulevat konkreettisimmiksi.
Luonnosteluvaiheen viimeisessä osassa tuotetusta materiaalista koostetaan näyttely (näillä näkymin Taiteen taloon). Näyttelyssä on esillä pienoismallit, keraamiset luonnokset, sekä mahdollisesti digitaalisesti toteutettuja kuvaupotuksia betoniporsaista ”oikeilla” paikoillaan (tulosteina tai näytöllä) ja 3D- mallinnettuja luonnoksia testattavaksi esm. AR-sovelluksella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.