Maalauksen öljyliukoiset menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BS57-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.09.2024 - 29.10.2024
Ajoitus
22.10.2024 - 14.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Kati Immonen
Ryhmät
-
PKUVAS23Kuvataiteen koulutus S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää öljyliukoisia tekniikoita omassa ilmaisussaan
- pohtia ja verrata sideaineiden vaikutuksia maalausprosessissa ja tunnistaa liuottimien käytön työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökohdat
- hyödyntää väriopin osaamistaan käytännössä
- hahmottaa öljyvärimaalauksen historiaa tekniikoiden ja ilmaisukeinojen näkökulmista
- huomioida eri väriaineiden ominaisuuksia ja niiden mahdollisuuksia maalauksessa.
Sisältö
Opiskelija perehtyy öljyliukoisten menetelmien historiaan ja teoriaan sekä harjoittelee käytännössä tekniikoiden mahdollisuuksia osana omaa ilmaisuaan.
Opinnot suoritetaan harjoitustehtävinä, joissa tutkitaan öljytekniikan osa-alueita ja niiden ilmaisullisia perusteita.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun sekä suorittaa hyväksytysti harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
Opintojakson luentomateriaali jaetaan PDF-muodossa luentojen jälkeen.
Taidemaalariliiton Materiaalipäivä 22.5.2017 (youtube.com), linkki ensimmäisellä luennolla. Veikko Kiljunen: Taidemaalarin materiaalioppi. Max Doerner: Maaliaineet ja niiden käyttö taidemaalauksessa.
Opetusmenetelmät
Luonnot ja ryhmätapaamiset, yhdessä työskentely, itsenäinen maalaustyöskentely, ateljeekierto eli opettajan antama henkilökohtainen palaute.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tavoitellaan turvallisen ja kannustavan tilan luomista kaikille maalausluokissa työskenteleville. Huomioidaan kestävät toimintatavat ja ympäristökuormituksen minimoiminen maalaustyöskentelyssä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentely on dialogia omien maalausideoiden ja palautteen välillä. Palautetta antavat sekä opettaja että opiskelijakollegat. Opettaja paikalla ti-to, opiskelijan työaika ti-pe 9-16.
TEHTÄVÄT
4 viikkoa, 6 tehtävää. Toteutus oman lähtötason mukaan. Jos tuntuu liian helpolta, kehittele haasteita. Arvosanan 5 voi saada myös kaikkien helpoimmalla vaihtoehdolla. Koulu tarjoaa pieniä MDF- ja akryylilevypalasia (seuraavalle kurssille pienen määrän kangasta). Myös pohjustustarvikkeet, pieni määrä maalinesteitä ja öljyväriä tarjotaan opiskelijoille.
Pohjusta ja maalaa pieniä teoksia – esim 20 x 20 cm riittää harjoituksiin. Voit toki oman käsialasi mukaan tehdä isompaa jälkeä (ja ostaa tarvittaessa MDF-levyä Jarilta). Älä yliyritä aiheiden kanssa – tarkoitus on keskittyä teknisten valmiuksien kehittämiseen. Värikenttämaalaus on helppo aloitus, jos et keksi maalattavaa. Voit keskittyä erilaisiin siveltimenjälkiin, omasta maalauskäsialasta nauttimiseen ja väririnnastuksiin. Jos ideat pursuavat, hyvä niin – maalausten aiheet ovat jokaiselle omia eikä tehtävissä määritellä tai rajoiteta niitä eivätkä ne vaikuta arviointiin. Voit myös halutessasi maalata samaa aihetta koko opintojakson ajan: pohjustus ja toteutustapa vain vaihtelevat.
pohjustus:
1. Liimaus ja liitupohjustus a) kankaalle b) MDF-levylle. A) – kohdan kangas voi olla esim pienelle MDF-pohjalle liimattu sideharso tai itse hankkimasi kangas. Tai seuraavan opintojakson kangaspohja.
2. Jokin muu valitsemasi pohjustus MDF-pohjalle, kankaalle tai paperille. Esim. muoviliima+gesso+muoviliima, puoliöljypohja, liivate+alunapohja, paperi liisteröitynä kankaalle tai levylle, liimaeristyksellä.
3. Ripustusvalmius vähintään yhteen maalaukseen. MDF-levyyn palanen taakse (tai muu keksimäsi ratkaisu, miljoonan ruuvin sijaan), akryylilevyyn rei´ät tai liimattava ripustuskoukku.
maalaus:
4. Valitsemasi temperatekniikka, värin sekoitus pigmentistä, maalaus rasvattomalle liitupohjalle tai liivatteella pohjustetulle paperille. Voit käyttää temperaa alusmaalauksena ja jatkaa öljyvärillä tai tehdä temperalla valmiin maalauksen. Jos valitset valkuaistemperan, maalaa levylle.
5. Valitse näistä vähintään yksi: Sekatekniikka, kerrosmaalaus, shumraus tai alla prima-maalaus. Maalineste sekatekniikassa temperaemulsio (märälle öljyvärille), kerrosmaalauksessa Hauser, Liquin tai standöljy, shumrauksessa esim Hauser, alla primassa esim standöljy tai Mallan maalineste.
6. Öljyvärimaalaus Liquinilla, Hauserilla tai pellavaöljyllä akryylilevylle tai metallille TAI valitsemasi toinen temperatekniikka.
Näiden kokeilujen ohessa tee kangaspohjat Henrin kurssille ja pohdi suurempaa kankaalle tehtävää öljymaalausta. Aihe on vapaa. Tämä työ toteutetaan seuraavan kurssin aikana (Maalauksen ilmaisukeinot I). Syksyn maalausperiodi päättyy ryhmän yhteisnäyttelyyn ja katselmukseen Seinä-galleriassa 18.12.2024-30.1.2025 (näyttelyn loppupäivä elää vielä).
Sisällön jaksotus
Maalauksen öljyliukoiset menetelmät: 22.10. -14.11.2024 (5 op)
Pääpaino opintojaksolla on pellavaöljy-pohjaisiin maalausmenetelmiin tutustumisessa ja opiskelijan lähtötason mukaan tekniikoiden syventämisessä. Harjoitellaan erilaisten maalausnesteiden käyttöä ja etsitään omaa maalauskäsialaa. Opiskellaan myös temperatekniikoita ja niiden kautta käytännönläheisesti väripigmenttien käyttöä. Halutessaan opiskelija voi suorittaa koko opintojakson temperaväreillä työskennellen. Opintojaksolla opetellaan tekemään perinteinen liimaus, liitupohjustus ja puoliöljypohjustus MDF-levylle ja kankaalle. Tutustutaan öljyvärin ja temperan yhdistämiseen ja liitupohjustuksen toteuttamiseen myös vesivärimaalausta silmälläpitäen. Kiinnitetään huomiota maalauksen työturvallisuuteen ja ekologisesti kestäviin työskentelytapoihin. Opiskellaan kollegiaalisia taitoa, samassa työtilassa työskentelevien kanssa.
Opiskelijan välttämätön materiaalilista opintojakson ALUSSA:
4 pientä (noin 1-2 dl) lasipurkkia/lasipulloa.
isompi lasipurkki siveltimien säilytykseen + rypsiöljyä
mäntysuopa
paletti tai muu alusta maalien sekoitusta varten (esim lasilevy tai kertakäyttölautasia),
öljyvärin pohjustukseen valmis-Gesso (muoviliimainen pohjustusaine)
palettiveitset
siveltimet
(+ isompi pohjustussivellin)
hengityssuojain (tavallinen kasvomaski riittää)
työvaatteet
Lisäksi tuo mukanasi maalausluokkaan: Tarpeen mukaan maalauspohja/pohjia ja oman maalauskäsialan mukaan tarvittaessa suojakäsineet. Koulu tarjoaa pienen määrän öljyvärejä, maalausnesteitä ja opintojakson harjoitusten maalauspohjat. Valmis-gesson jokainen ostaa halutessaan itse mutta koulu tarjoaa opintojaksolla opeteltavien pohjustusten materiaalit, temperaemulsiot ja väripigmentit. HUOM. Syksyn 2024 maalauskursseilla ei opiskella rimakehikon rakennusta eikä kankaan pingotusta – oletuksena on näiden hallinta ennen opintojakson alkua. Jos et osaa tehdä rimakehikkoa, voit maalata levylle tai mahdollisuuksien mukaan opetella kehikon teon Pajalla ennen maalausopintojen alkua. Työskentely on dialogia omien maalausideoiden ja palautteen välillä. Palautetta antavat sekä opettaja että opiskelijakollegat. Opettaja paikalla ti-to, opiskelijan työaika ti-pe 9-16.
Aikataulumuutokset mahdollisia, niistä tiedotetaan heti kun mahdollista.
viikko 1 Teemat: Pohjustus, maalineste: Hauser, pellavaöljy
ti 22.10 klo 9 Aloitusluento: Tekniikat ja pohjusteet. Tehtävät ja opintojaksoa tukeva kirjallisuus, (Myrkkyluokka). Luennon jälkeen Pajalle: Liitupohja ja MDF-ripustusvalmius. Kirjallisuutta: Veikko Kiljunen: Taidemaalarin materiaalioppi, Max Doerner: Maaliaineet ja niiden käyttö taidemaalauksessa
ke 23.10 klo 13: Hauser, testi. Standöljy. Maalauskokeiluja.
to 24.10 klo 9 Pajalla: puoliöljypohja ja liitu-alunapohja. Valmis gessopohjustus+liima.
Klo 15: Luento Kuvateatterissa: New Performance in Turku - vierailu
viikko 2 Teema: Liukas Liquin
ti 29.10 klo 9 (-10), Myrkkyluokka: Yhteinen tapaaminen: tilannekatsaus, missä mennään?. Yhteisen tapaamisen jälkeen opettaja kiertää luokassa. Noin klo 10 maalinestedemo: Liquin (ja liukkaat pohjamateriaalit).
ke 30.10 klo 13 (-14): Luento: Tempera (Myrkkyluokka)
to 31.10 työskentelyä, opettaja kiertää
klo 14-16, luento zoomissa: Kuvataiteilijan tulonmuodostus, näkökulmia hinnoitteluun. Panu Pohjola, Lapin amk luennon zoom- linkki: https://eoppimispalvelut.zoom.us/j/65284043088?pwd=c0E2SHBhUVoxdit6TXBUTnpOMFE4QT09
viikko 3 Teemat: Temperaemulsio ja sekatekniikka, valkuaistempera, kaseiinitempera
ti 5.11. klo 9 (-10), Myrkkyluokka: Yhteinen tapaaminen, tilannekatsaus. Tapaamisen jälkeen noin klo 10 temperatestausta, pigmenttien käyttö.
ke 6.11. klo 13 (-14.30): Luento: Pigmentit, kerrosmaalaus ja putrido (Myrkkyluokka)
to 7.11. klo 9 (-10.30) Myrkkyluokka: Esittele itseäsi kiinnostava taidemaalari (öljy/tempera) muulle ryhmälle.
klo 14-16, luento zoomissa: Kuvataiteilijan tulonmuodostus, Novia-amk. Apurahan hakeminen, Lars Rebers luennon zoom- linkki: https://eoppimispalvelut.zoom.us/j/65284043088?pwd=c0E2SHBhUVoxdit6TXBUTnpOMFE4QT09
viikko 4 Maalineste: Mallan liuotinvapaa maalineste
ti 12.11. klo 9 (-10), Myrkkyluokka: Yhteinen tapaaminen – missä mennään, jäikö jotain hämäräksi, tarkennettavaksi myöhemmin? Yhteisen tapaamisen jälkeen Pajalle: Mallan liuotinvapaa maalineste. Klo 15 Luento: Maalaus eri materiaaleille (Myrkkyluokka)
ke 13.11. klo 13 (-14.30): Luento: Mahtavat maalarit Turun Piirustuskoulusta ja Taideakatemiasta (Myrkkyluokka)
to 14.11. klo 8.30 Taiteen Talo: AI ja metaverse taiteen tekemisen välineenä.
klo 14-16, luento zoomissa: Kuvataiteilijan tulonmuodostus. Kuvasto ry, Kuvaston toiminta ja kuvataiteen tekijänoikeudet/ Kuvasto ry, Kati Peltonen
Viestintäkanava ja lisätietoja
kati.immonen@turkuamk.fi, 041-5477686
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin (1-5) kohteena tehtävien toteutus, läsnäolo opetuksessa, omaan työskentelyyn sitoutuminen ja siinä kehittyminen, kollegiaalinen vastuunotto: opiskelijakollegoiden töiden dialoginen kommentointi, kannustavan ja turvallisen työtilan luominen. Läsnäolovelvollisuus luennoilla ja yhteisesti aikataulutetussa opetuksessa 80 %. Tämän ylittävät poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Hylätty (0)
Tehtävät tekemättä, opiskelija ei ole osallistunut opetukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija paikalla satunnaisesti, tehtäviä tekemättä, omaehtoinen maalaustyöskentely vähäistä. Samalla opintojaksolla opiskelevien maalauksiin perehtyminen ja niiden kommentointi vähäistä.
Opiskelija osaa työskennellä työturvallisuuden ja muut tilassa työskentelevät huomioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija paikalla säännöllisesti, tehtävät pääosin suoritettu, omaehtoinen maalaustyöskentely aloitettu. Samalla opintojaksolla opiskelevien maalauksiin perehtyminen ja niiden kommentointi aloitettu. Opiskelija osaa työskennellä työturvallisuuden huomioonottaen ja muut tilassa työskentelevät huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija paikalla säännöllisesti, tehtävät suoritettu, omaehtoinen maalaustyöskentely hyvässä vauhdissa. Opiskelija testaa ja kokeilee uutta ja soveltaa oppimaansa omaan työskentelyynsä. Samalla opintojaksolla opiskelevien maalauksiin perehtyminen ja niiden kommentointi vilkasta. Opiskelija osaa työskennellä työturvallisuuden huomioonottaen ja muut tilassa työskentelevät huomioiden.